úterý 26. února 2013

Mikulka: ČEZko Forever (Akropolis)

Politické divadlo dneska letí a většinou je to těžká bída. V lepším případě vypadne řachanda na obecně známá témata, v horším se musíte potýkat s rozpaky, proč bylo nutné - jakkoli oprávněnou - frustraci nebo rozčilení převádět do scénické podoby, když inscenátory evidentně nepostihlo nic, co by zavánělo divadelním nápadem. 

Na představení ČEZko Forefer, dramatizaci odposlechů souvisejících s čachry společnosti ČEZ (uváděné v Akropoli pod záštitou Janečkova Nadačního fondu proti korupci) jsem se vypravil se silnou nedůvěrou - a skončilo to příjemným překvapením.
Režisér Petr Boháč sice nechal dvojici Jiří Štrébl a Jindřiška Křivánková téměř doslova přeříkat záznamy ze schůzky „zlobivé“ Věry Ježkové s nejmenovaným lobbistou, jenž měl za cíl ji umravnit, podstatné však bylo, že dokázal k situaci najít divadelní klíč. Takže se stylizovaně hrálo na „lov“, zároveň symbolický i velmi konkrétní, při kterém byla aktérka stále více degradována a ponižována. Jiří Štrébl sice v pozici lovce nepředvedl nic překvapivě nového, ve figuře bodrého a sebejistého manipulátora se však cítil evidentně jistě, dokázal navodit tísnivý pocit nerovného souboje a udržet pozornost publika po celých devadesát minut. A postupně se rozehrávala i zpočátku nejistě působící Jindřiška Křivánková. Výsledkem bylo skutečné divadlo, nikoli pouhá ilustrace příslušné nepravosti

Čachry kolem těžby uhlí sice zůstaly spíše ve druhém plánu souboje dvou divadelně výrazných figur, celkové vyznění představení však bylo nejspíš silnější, než kdyby se politizovalo zcela prvoplánově. Na premiéře navíc přišla nečekaná a zvláštní způsobem znejisťující tečka: při děkovačce se z první řady zvedla nenápadně vyhlížející dáma, představila se jako Věra Ježková a podrobně pohovořila o důvodech, proč se do sporu s mocným ČEZem pustila, i o tom, jak onen rozhovor probíhal ve skutečnosti. Napětí mezi realitou a uměleckým zpracováním by se v tu chvíli dalo krájet. Poučný moment, z hlediska divadelního i společenskopolitického.

Recenze vyjde v Respektu 11.3.Více informací o inscenaci zde

10 komentářů :

  1. Martin J. Švejda26. února 2013 v 8:37

    "Poučný moment, z hlediska divadelního i společenskopolitického" - raději bych, Vladimíre, místo těchto vylhávajících se, jakože objektivizujících slov slyšel Tvůj názor. Pokud to byla skutečně Věra Ježková, byl bych, jako návštěvník divadla, velmi nespokojen. 

    OdpovědětVymazat
  2. Martin J. Švejda26. února 2013 v 8:51

    Prostě ne "napětí mezi realitou a uměleckým zpracováním", ale jejich de facto prostupování. Divadlo jako předpolí pro prezentaci jistých politických postojů.

    OdpovědětVymazat
  3. To je nedorozumění. Ta inscenace měla zcela samostatné divadelní kvality. Pozoruhodné a divadelně napínavé ovšem bylo, že se po skončení představení (po děkovačce) najednou zjevila osoba, o které se předtím devadesát minut hrálo, a začala o své kauze zaujatě vyprávět - napětí vznikalo mezi tím, jak vypadala a jak mluvila a jak byla předtím ona i celé dotyčné jednání prezentované divadelně. Připomnělo mi to klasickou divadelní historku o tom, jak se na představení Maryši přišli podívat její sousedi z vesnice, kde se Mrštík inspiroval. Vlastně ani nevím, jestli má být povídání paní Ježkové pevnou součástí každého představení nebo to byla jen improvizace u příležitosti její účasti na premiéře (to asi spíš).

    Jinak, to co Věra Ježková říkala, bylo zajímavé i z ryze věcného hlediska. Včetně toho, že na rozdíl od insceace byla úplně konkrétní, včetně jmen a tak dál.

    OdpovědětVymazat
  4. Mimochodem, zajímavý pohled na celou věc nabízí Marie Reslová v České pozici...

    http://www.ceskapozice.cz/byznys/podnikani-trhy/cezko-forever-aneb-kulturni-paradoxy-v-hurdove-palaci-akropolis

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  7. Prosím pana Johana, aby se odtajnil. Jsme rádi, když diskutujet, ale anonymní příspěvky vítané nejsou a budeme je mazat.

    OdpovědětVymazat
  8. Zvláštní, komentáře se zde evidentně mažou, i když jsem se vyjádřil vesměs pozitivně

    OdpovědětVymazat
  9. To je pravda - anonymní (nebo jen křestním jménem podepsané) příspěvky opravdu mažeme). Máme to ostatně napsané i v "domovním řádu".

    Nezáleží na tom, jestli jsou anonymní příspěvky "pozitivní" nebo "negativní". V případě, že je příspěvek sám o sobě bezproblémový (to jest nebosahuje vulgarity nebo něco takového), vyzveme autora, aby se odtajnil a když tak do dalšího dne neučiní, příspěvek mažeme. A přesně to se stalo s vaším včerejším komentářem.

    Budeme ale rádi, když jej  - podepsaný celým jménem - vločíte ještě jednou.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme