tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post1306870375738766442..comments2024-03-26T23:30:18.934+01:00Comments on NADIVADLO: Mikulka: Troilus a Kressida (Národní divadlo)Jakub Škorpilhttp://www.blogger.com/profile/05753107892033252841noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-66424748597123388832012-12-09T11:30:29.473+01:002012-12-09T11:30:29.473+01:00Seděli jsme s manželkou v pátek kousek od Marie. M...Seděli jsme s manželkou v pátek kousek od Marie. Mám proto relativní výhodu - mohl jsem svůj zážitek ihned po představení konfrontovat se zážitkem poučeného laika - představení té "slavné Rajmontovy ústecké inscenace" jsme kdysi také viděli, ale od té doby jsme hru nečetli. Nijak jsem se na představení nepřipravoval, věděl jsem, že žádnou ktitiku psát nebudu.<br /> Byli jsme prostě podobní 99% diváků, kterým je inscenace určena, jakkoli jsem teatrolog v.v. Z tohoto hlediska je ale, náš pohled legitimní, protože pro kritiky se divadlo rozhodně nedělá.<br /> Jsem zásadní odpůrce pacifismu, nedávno jsem na toto téma dost ostře polemizoval na iDN v souvislosti s insenací Kdyby tisíc klarinetů v Libni. Přesto mě významově notně zúžená interpretace T a K nijak nevadila, až na několik pasáží z úst Javorského, kde si ovšem nejsem jist, na kolik mi vadil text a na kolik jeho výkon, spíš si myslím, že to chtělo další dramaturgický zásah.<br /> Jakkoli jsem již stařecky nahluchlý, velice dobře jsem rozuměl všemu důležitému, mezi což ovšem nepatřily dialogy TaK. Ale nejenom z této technické stránky, i celkovým výrazem představení po mém soudu přes rampu šlo a kýžený účinek mělo. Líbilo se mi, dal byh 4 puntíky.<br /> Jiná je ovšem otázka, nakolik šlo stále ještě o představení hry W. Sh., jakkoli byly dramaturgické zásahy stále ještě mírnější než v případě Krále Leara. Insenace by se totiž mohla "postmoderně" jmenovat "Troilus a Kressida odjeli na dovolenou", přičemž obě postavy by byly pouze virtuální. V pátečním představení by mi rozhodně nescházely, i bez nich bylo na co se dívat, i bez nich představení dávalo smysl.<br /> Last, not least: nesmírně oceňuji scénografii, veliký emocinální zážitek. Účinný light design, pouze při prologu byl ve čtvrtek Javorský zoufale nenasvícený, neviděl jsem mu do obličeje, což určitě nebyl záměr.Petr Pavlovskýnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-91042113310775985292012-12-08T11:59:02.169+01:002012-12-08T11:59:02.169+01:00Na tom, že Troilus a Kressida je inscenace - jemně...Na tom, že Troilus a Kressida je inscenace - jemně řečeno - odtažitá, nekomunikativní a herecky nevýrazná se snad ani nelze neshodnout. <br /> <br />Ale domnívám se, že problematická je i samotná Radokova úprava. Redukuje totiž významově nesmírně bohatou, rozporuplnou a formálně zběsilou hru na jednoduché, přehledné sdělení. A to sdělení sice populární, jenže ve své všeobecnosti poněkud plané: "ne válce, ne politikům".Vladimír Mikulkahttp://www.facebook.com/vladimir.mikulkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-85177462143426176522012-12-08T11:17:37.104+01:002012-12-08T11:17:37.104+01:00Souhlasím s Marií, pro mě to byl rovněž výmluvný o...Souhlasím s Marií, pro mě to byl rovněž výmluvný obraz naší politiky a <br />to i v širším měřítku, ta totální žvanírna, neschopnost, <br />velkohubé sliby, rozklad Agamemnón na konci už přece jen naprázdno otvírá hubu, <br />takže je úplně jedno, co mele. Stále v poloze záměru a nic neplatí, <br />nejde ani o morálku a nějaké banální kárání ale o obraz totální rozbředlosti a marasmu. Nedíváme se<br /> náhodou na tohle aspoň deset let? Jenže nevím jak v pátek, ale <br />bohužel v čtvrtek to vůbec nekomunikovalo a to vidím jako velký <br />herecký problém. T a K mně tak skvělá nepřijde a Radokova úprava je naprosto <br />legitimní, žádné obrovské fláky nového textu a nesmyslů, které k tomu vůbec nejdou, žádná bramboračka a cochcárna, všechno to má svůj řád a zapdá do sebe, možná až příliš. A pak co s T a K dnes? Jsem přesvědčená, že někdejší slavná Rajmontova <br />ústecká inscenace se hlavně výtečně strefila do doby, tenhle moment je <br />hodně důležitý - jak to cítí publikum a tady, i když je to udělané, tak i přes mimořádnou vstřícnost to nepřešlo přes rampu <br /> Machalicka Nadivadlonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-73562637365328202722012-12-08T01:01:02.379+01:002012-12-08T01:01:02.379+01:00ad "přesýpání". Já seděla na 1. balkóně,...ad "přesýpání". Já seděla na 1. balkóně, vy v páté či šesté řadě. Takže jsem ty sborové "operní" aranže přece jen mohla lépe ocenit. :-)Marie Reslovanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-36874637323410235292012-12-08T00:54:09.006+01:002012-12-08T00:54:09.006+01:00Myslím, že se až tolik nerozcházíme, ten závěrečný...Myslím, že se až tolik nerozcházíme, ten závěrečný obraz "vojsko po bitvě a před další bitvou" byl opravdu silný. A Dobrý je určitě ze všech nejpřijatelnější. Jenže co třeba s tím, když Javorský v závěru polopaticky opakuje klišé o "prolhaných a úlisných politicích" a pro větší názornost ukazuje do prezidentské lóže... Nebo když se titulní linie změní na smutnou banalitu: mladí se zamilují, načež mu jí odvedou a ošklivě s ní zatočí. A "přesýpání"... to zní zajímavě, ale přiznám se, že by mě to nenapadlo. V tom vytrvalém ploužení po scéně se to dá poznat jen stěží. Spíš mi to přišlo takové operní.<br /><br />Ale tak jako tak - je mi líto, když se tak skvělá hra jako Trolius a Kressida zúží jen na válečný rozměr. Všechny ty zrady, ironizovaná nabubřelost, cynické řeči, krutá legrace, všechno promíchané s navýsost rozumnými úvahami, které se nakonec neprosadí, ad absurdum dotažený vztek na celý svět. Rozklad, kde se prostě není čeho chytit - nic z toho v téhle inscenaci nebylo a asi ani být nemělo.Vladimír Mikulkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-77150395572525162292012-12-08T00:13:38.975+01:002012-12-08T00:13:38.975+01:00Četla jsem ambici Davida Radoka malinko jinak. Zdá...Četla jsem ambici Davida Radoka malinko jinak. Zdálo se mi, že se pokouší zachytit obraz jedné z fází ve věčném (zacykleném) koloběhu "řádu světa", a sice tu, v níž se právě nacházíme. Válka se vede kvůli pitomosti (únosu Heleny), osobní motivy vůdců stojí lidské životy a vůdcové jsou rétoričtí senilové (Agamemnón) nebo intuicí nadaní a zkušení pragmatici moci (Odysseus). Ten obraz vojska na písku vlnami omývaného pobřeží, které čeká na rozhodující bitvu, je hodně silný. Pohyb herců na scéně by měl připomínat přesýpající se písek nebo vlnění mořské hladiny. Což je na aranžích vidět. Problém je, že nepůsobí organicky, mezi herci není žádné napětí, nepůsobí tam žádné odstředivé či dostředivé energie. Na pozadí "sborů" by měly vyniknout sólové výstupy (Radok i činohru režíruje jako hudbu), a to je potíž největší. Jediný, kdo včera - v pátek - dostál svému úkolu, byl Karel Dobrý (Odysseus).Marie Reslovanoreply@blogger.com