tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post3254567913508272541..comments2024-03-26T23:30:18.934+01:00Comments on NADIVADLO: Švejda: Rod Glembayů (Divadlo na Vinohradech)Jakub Škorpilhttp://www.blogger.com/profile/05753107892033252841noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-90800662046129795492014-11-15T13:03:59.000+01:002014-11-15T13:03:59.000+01:00Milá slečno/paní Nohýnková,
myslím, že si v pohled...Milá slečno/paní Nohýnková,<br />myslím, že si v pohledu na herecké provedení (tedy kromě výkonu Dagmar Havlové, který pokládám za silně sebestředný) prakticky neodporujeme a že typ deklamačního herectví popisujete výstižně. Vždyť i já přeci Hubově vedení herců přiznávám solidnost a uměřenost. Problém je, zdali se takto esteticky postavená inscenace nějak vztahuje k současnosti a zdali proto má být opravdu financována z "veřejných" peněz.Martin Švejdanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-66096982882315109412014-11-15T11:03:09.921+01:002014-11-15T11:03:09.921+01:00Také já jsem viděla premiéru Krležova Rodu Glembay...Také já jsem viděla premiéru Krležova Rodu Glembayů, jako pan Švejda, ale na rozdíl od něj se mi představení líbilo. Nejspíše proto, že<br />netuším naprosto, jak vypadá „přehlídka deklamačního herectví“. Mou neznalost lze vysvětlit tím, že na rozdíl od odborníků na tuto disciplínu nevím, jak toto specifické herectví rozpoznat a co si o něm myslet. Ve svých úsudcích o divadle se proto musím obejít bez teorie deklamace a vycházím pouze z toho, co vidím, jak se mi to líbí či naopak a co při tom pociťuji. <br /> <br />Dostatek času na dialogy a objasnění východiska dramatu a<br />souvislá, celými větami či dokonce souvětími vyjádřená mluva jednotlivých postav je, podle mne, princip klasického dramatu, který vinohradská premiéra představila. Naproti tomu hrdinská akce, nekomplikované zápletky, text tvořený především citoslovci a vulgarismy, chaos a zrychlený děj jsou spíše atributem akčního filmu. Je dobré si proto vybrat, co vlastně člověk chce vidět a nereklamovat poté například u Ramba chybějící salónní kurtoazii (a naopak). Ale nechci filozofovat, jen říci, že já osobně pokládám Glembayovce za vynikající drama. Nabízí nikoliv schematické, ale uvěřitelné a plastické charaktery postav, napjatou celospolečenskou situaci, která je v podtónu zřejmá natolik, že ji není třeba explicitně popisovat. Děj, který spěje k osudovému konci jednotlivců, rodinného společenství; všeho kolem. Plytkost z počátku trochu nudného povrchního společenského hovoru ostře kontrastuje s obsahem slov a tragických událostí, do kterých se neúprosně děj klene. Problémy, kterými se toto drama zabývá, jsou i dnes velmi živé a aktuální: moc a peníze, kterými se lze vyvinit ze zabití člověka při dopravní nehodě, zkreslování účetnictví, podvody při čerpání úvěrů; to abych jen namátkou vyjmenovala paralely se současností, které mne první napadly. Kvalita této inscenace je, soudím, velkou měrou dána především vynikající režií. Huba se nedopouští laciných efektů, nápadností a nedodává hře laciného lesku. O to více se soustředí na pevné, ale nenásilné vedení jednotlivých herců, maximální využití jejich hereckých kvalit a osobnostních specifik, dodržení tempa, rytmu, vyváženosti v prostoru. Obzvláště kladně pak hodnotím, že na jevišti nikdo nevyčnívá, žádná postava není exhibicí jednoho herce, nikdo není hereckou hvězdou tohoto představení (a přesto – či spíše proto) jsou všechny herecké výkony nadprůměrné.<br /><br />Pan Švejda s povzdechem tvrdí, že by si vinohradští diváci<br />mohli platit divadlo sami. Nepředpokládám, že žije v iluzi, že kulturu nefinancují daně, ale třeba Ježíšek, proto nechápu, jak konkrétně tuto poznámku myslel. Skoro mi to ani nepřipadá jako konstruktivní a věcná pana Švejdy divadelní recenze, nýbrž jako jízlivost. Jen doufám, že v tomto pocitu se zásadně pletu.<br />Štěpánka NohýnkováŠtěpánka Nohýnkovánoreply@blogger.com