tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post3616106617020618001..comments2024-03-26T23:30:18.934+01:00Comments on NADIVADLO: Švejda: 3x z Přeletu nad loutkářským hnízdemJakub Škorpilhttp://www.blogger.com/profile/05753107892033252841noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-49290148823679875022013-11-11T01:38:27.292+01:002013-11-11T01:38:27.292+01:00Tu je slíbená odpověď
Jiřího Jelínka ohledně divác...Tu je slíbená odpověď<br />Jiřího Jelínka ohledně divácké adresy a herecké zkušenosti s diváky Dášeňky:<br />"Dášenčina adresa je ideálně od větších školkáčů přes prvňáčky dál. Hráli jsme ted pro první třídu a byli opravdu nadšení. Navíc se jako "šmíráci" dost přizpůsobujeme hledišti... Jinak má ale Švejda pravdu. Je to kabaret<br />a může skončit kdykoliv. No není to krása..."Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-14849014059433504942013-11-10T02:13:49.134+01:002013-11-10T02:13:49.134+01:00Jo,
myslím že jo. Viděl jsem inscenaci 2x (v Arše ...Jo,<br />myslím že jo. Viděl jsem inscenaci 2x (v Arše + v Plzni), vždy tam bylo i nějaké předškolní dítě, a zaujaté bylo (samozřejmě s různou intenzitou a možná i různě dlouho, to už jsem až tak nesledoval). Co se týká cen na Mateřince, podstatné je, že ji Doubrava, který se v tomto typu divadla pohybuje, na ten festival vybral. Ocenění beru jako doklad toho, že se do kategorie "mateřinka" - tedy předškolní děti - Dášeňka vešla.<br />Ale abychom se jen neoháněli pocity, zjistím to přímo do pramene. S Jelínkem jsem v častým mailovým kontaktu.Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-64821810166704974062013-11-09T23:32:57.336+01:002013-11-09T23:32:57.336+01:00Opravdu si, Vladimíre, myslíš, že to co popisuješ ...Opravdu si, Vladimíre, myslíš, že to co popisuješ (a co koneckonců může být i pravda), mohou děti od 4 let pobrat? Tu "jízdu rychlíkem", kdy se před Tebou pouze míhá jeden obrázek za druhým? Budu-li operovat konkrétní dětskými diváky, má čtyřletá dcera to vůbce nepobrala a osmiletý syn jevil už zhruba po dvaceti minutách značné známky "vyčerpání" - prostě ho ta smršt přestala bavit sledovat.Martin J. Švejdanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-71295375421733600932013-11-09T15:17:43.205+01:002013-11-09T15:17:43.205+01:00Na Mateřince ´13 pobral nejvíce cen Budulínek Naiv...Na Mateřince ´13 pobral nejvíce cen Budulínek Naivního divadla Liberec a v závěsu Zlatovláska divadla Minor. Dášeňka získala jednu z cen.Kateřina Jírovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-69640283976738170072013-11-09T00:48:21.055+01:002013-11-09T00:48:21.055+01:00Dášeňka
zdaleka není jen "tradiční smršť situ...Dášeňka<br />zdaleka není jen "tradiční smršť situačního a slovního humoru Jiřího Jelínka..." (a myslím i proto je loutkáři ceněná). Jelínek s Kubátovou dokázali vytvořit citlivý, (v dobrém slova smyslu) dojemný svět dvou starých lidí, kteří si hrají, kteří vzpomínají na své mládí a kteří dospěli k životní moudrosti a nadhledu. Celé je to vlastně o vztahu oněch dvou postav. Navíc je v inscenaci celá řada velmi rozdílných (a funkčních!) loutkářských technik využitých se samozřejmostí a suverenitou - od práce s předměty přes prstové loutky po kreslené panely, využívání různých rekvizit a podobně. Neopominutelný je i hudební rozměr a troufám si tvrdit i velmi originální přečtení předlohy (či možná spíš inspirace jí). A co asi ocení především dramaturgové divadel - Jelínek a Kubátová umějí velmi přirozeně komunikovat s diváky všech věkových kategorií. Inscenace je srozumitelná dětem od 4 let (vítězství na Mateřince snad mluví samo o sobě, stačí však sledovat tyto děti během představení), které si pochopitelně vezmou jen co je jim blízké, po dospělé, kteří zas ocení nejen profesionální divadelní práci, ale i různé textové odkazy na Čapka.<br />Problém Ikara vidím přesně v tom, co naopak dokázala Dášeňka - Vašíček s Jarkovským nenašli klíč, jak s Ikarovým mýtem naložit. Teatrologický i freudistický (či rodinný) klíč působí vykonstruovaně a humor (či nabízený herecký nadhled) inscenace spolehlivě ubíjí. Výsledkem není ani didaktické představení pro školy ani hravá komedie. Od obojího je tam trošku a ve výsledku se obě složky vzájemně derivují. Navíc mi to celé připadlo loutkářsky i herecky dost nenápadité.Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-24711476956844137092013-11-08T17:52:58.435+01:002013-11-08T17:52:58.435+01:00Ikara jsem neviděla. S ostatním nezbývá než souhla...Ikara jsem neviděla. S ostatním nezbývá než souhlasit.Kateřina Jírovánoreply@blogger.com