tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post4991532415812390129..comments2024-03-26T23:30:18.934+01:00Comments on NADIVADLO: Mikulka: Rozrazil 5/2013Jakub Škorpilhttp://www.blogger.com/profile/05753107892033252841noreply@blogger.comBlogger55125tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-40535268725223759972013-02-08T06:35:26.979+01:002013-02-08T06:35:26.979+01:00"...v centru našeho zájmu je umělecké dílo a ..."...v centru našeho zájmu je umělecké dílo a nic než umělecké dílo."<br />Toto pojetí, příznačné pro ruský formalismus a počátky českého strukturalismu bylo pochopitelnou a sympatickou reakcí na uměnovědný pozitivismus (u nás např. Z. Nejedlý). Už od 30. let je ale zcela překonané a neobhajitelné (J. Mukařovský: Estetická funkce, norma a hodnota jako sociální fakty, 1936). <br />Společenská funkce umění je v uměnovědě (i v kritice) naprosto běžně uznávána.Petr Pavlovskynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-67228606589204213142013-02-08T06:27:42.643+01:002013-02-08T06:27:42.643+01:00Možná, že nemaje teatrologického vzdělání, neuvědo...Možná, že nemaje teatrologického vzdělání, neuvědomujete si, že ani za I. republiky nebyl ten "nepřítel" pro divadelníky hned tak úplně "jasně definovaný" - Osvobozené divadlo vzniklo, tuším, 1927. <br />Kdybyste si přečetl výstup z rekonstrukce Frejkova Césara (Miholová) zjistil byste, že prvotní fašismus nebyl Frejkovi a dalším úplně cizí, že v něm spatřovali sympaticky vitalistickou ideologii.<br />On prostě je ten nepřítel vždycky zcela jasný až na vrcholu konfliktů, které se v nejasnosti generují.. Kdyby nebyl kupříkladu jednotlivým segmentům české společnosti její nepřítel dnes jasný, nemohly by presidentské volby rozdělit tak ostře občanstvo Halb und Halb.Petr Pavlovskynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-27511360766596152262013-02-06T10:17:52.904+01:002013-02-06T10:17:52.904+01:00Školy nemám, ale nebrání mi to poznamenat, že rozd...Školy nemám, ale nebrání mi to poznamenat, že rozdíl naší doby a těch předchozích tkví v tom, že právě není jasně definovaný nepřítel. Nebo přesněji, že nepřítelem jsme si my sami, žádní oni nejsou. Ale spousta lidí si toho ještě nevšimla.Tomáš Kouthttp://twitter.com/TomKoutnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-30402997540616648062013-02-06T01:29:16.643+01:002013-02-06T01:29:16.643+01:00Jako že SOS?
To víte, já šel do školy 1950 a to...Jako že SOS?<br /> To víte, já šel do školy 1950 a to už byl skaut zakázaný.Do pionýra se chodilo ve 4. třídě, ale mi zase zakázali rodičové, kteří "neměli kladný vztah k lidově demokratickému zřízení" (byli jsme ve třídě jenom dva takto nezařazení a dost jsme tím - jakožto ostrakizovaní - trpěli).<br /> Ovšem nevím, zda ve svém kopírování skautingu šel pionýr až takhle daleko, myslím, že morseovku se tam tehdy neučili. Režim na její masové znalosti mezi obyvatelstvem nemohl mítzájem - největší praktické využití měla v kriminálech s politickými vězni.<br /> V roce 1964 jí do mě začali hustit na spojařské rotě tankového pluku v Holýšově (díra mezi Plzní a Domažlicemi). Šla mi moc dobře až do chvíle, kdy jsem se dozvěděl, že ti, kteří ji zvládnou, pojedou na dvouměsíční kurz. Já potřeboval, jako člen Dukly Holýšov - I. liga volného stylu, váha pérová - zůstat na místě, a tak mi to najednou nešlo a nešlo, až mě přeřadili k "fónistům" a já běhal po lesích s 20 kg kotoučem telefonního kabelu na zádech a radoval se, jak je to skvělé na kondici.Petr Pavlovskynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-86647142223750469902013-02-05T21:43:02.875+01:002013-02-05T21:43:02.875+01:00toť Morse, vy plantážnícitoť Morse, vy plantážníciJakub Škorpilnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-303768625778371332013-02-05T19:25:33.497+01:002013-02-05T19:25:33.497+01:00Jste příliš takjnosnubná, kolegyně:-)Jste příliš takjnosnubná, kolegyně:-)Petr Pavlovskynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-46531258415131587242013-02-05T18:54:55.362+01:002013-02-05T18:54:55.362+01:00...---......---...Kateřina Jírovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-18242896422303475372013-02-05T12:09:49.537+01:002013-02-05T12:09:49.537+01:00Ano, subsféry umění jsou tři: geneze, dílo, funkce...Ano, subsféry umění jsou tři: geneze, dílo, funkce. Jejich pojmenování dělí se do 8 taxonomikých řad:<br />I.1. Lokální a etnická (místo vzniku, národnost tvůrce)<br />I.2. Chronologická (doba vzniku)<br />I.3. Modálně-genetická (okolnosti vzniku)<br />II. 1. Esteticko-směrová (slohy, směry, styly...)<br />II. 2. Druhová<br />II. 3. Žánrová<br />III. 1. Funkční oblast<br />III. 2. Axiologická<br />(Také by Ti to neruškodilo, viz vorwort mého slovníku.)<br />Kolegové z "nadivadla" z toho dělali zkoušku, takže Tvoje argumentace, Vladimíre, by jim neměla být cizí. Význam okolností vzniku díla a význam jeho nasměrování - předpokládané funkce by jim, pokud to nezapomněli, neměly unikat:-)Petr Pavlovskynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-13865992378313203212013-02-05T09:54:05.995+01:002013-02-05T09:54:05.995+01:00I ty, Brute?!
Já myslel, že už jsem osvětlil, že n...I ty, Brute?!<br />Já myslel, že už jsem osvětlil, že neříkám, že estetická měřítka politickému či jakémukoli jinému divadlu nepřikládám či netřeba přikládat, jen že při diskusi nad politickým divadlem je dobré důkladně přihlížet i k okolonostem jeho vzniku (důvodům), k jeho smyslu a poslání, jakož - třeba - u bulváru k typu humoru a k tomu zda fungoval a proč. Ne se nad jedním či druhým ušklíbat, když nesplní kritikovy estetické normy. Tedy že je třeba důkladně vnímat i ony tři další funkce divadla, chceš-li to v teoretické rovině. Toť vše.Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-80390265077055877842013-02-05T04:25:37.502+01:002013-02-05T04:25:37.502+01:00Nedá se nic dělat Vladimíre, musím se zastat svého...Nedá se nic dělat Vladimíre, musím se zastat svého bývalého studenta: "politické divadlo má i jiná hodnotící měřítka, než jen čistě estetická". píšeš. <br />Veškeré umění má i jiná hodnotící měřítka, než jen čistě estetická, protože v superfunkci umělecké je ta estetická pouze jednou ze čtyř: estetická, etická, noetická (hédonistická).<br />Dobré divadlo musí být prostě především dobrým uměním a pro politické divadlo to platí úplně stejně, žádná "jiná hodnotící měřítka" mu nelze přiznat! Se špatným, tzv. angažovaným, ve skutečnosti tendenčním politickým divadlem mám bohaté, mému věku a místu, kde jsem ho prožil odpovídající, skličující zkušenosti.<br />Do Brna nejezdím, ale v Praze se výtečné politické divadlo rozhodně dělá (Kolečko a spol.).Petr Pavlovskynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-8729240601683267622013-02-05T04:10:26.545+01:002013-02-05T04:10:26.545+01:00Když citýrujete čerta, nedivte se, když přiletí :-...Když citýrujete čerta, nedivte se, když přiletí :-).!!!<br />Jsem rád, inženýre Vladimíre, že mě uznáváte jako kvalitního diskutéra. Před časem jste mi ovšem naznačil, abych na "nadivadle" diskutoval drobet míň, tak jsem se poněkud ukáznil.<br />Jakkoli pro mne platí "polemika, má láska", na Rozrazil do Brna kvůli tomu nepojedu, pražských problémů k diskusím je dost. <br />Co třeba otázka "přestárlých" autorských divadel, která se, na rozdíl od těch brněnských, nepokusila o generační obměnu? Ha-divadlo i Provázek to dokázaly, ale DS+H a Studio Y ne. Pražský radní V. Novotný (také tu už o něm byla řeč, nemýlím-li se) má teď problém s jejich finanováním. (Se Semaforem, který se co do vedení také nepokusil o generační obměnu už problém není, transformoval se na ops.)Petr Pavlovskynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-56141826317410580122013-02-04T00:28:37.250+01:002013-02-04T00:28:37.250+01:00Protože si myslím, Vladimíre,
že by nám oběma (jak...Protože si myslím, Vladimíre,<br />že by nám oběma (jako každému, kdo o divadle veřejně píše) mělo jít o divadlo, jinak jsme v této branži trapnější než Brňané se svým Rozrazilem. A protože mi přisuzuješ postoje a vlastnosti, které nemám. A protože nenávidím osobní nevraživosti. A protože diskutovat s někým, kdo není v mé partě, je zábavnější a dobrodružnější, než si notovat s kamarády. A protože nejsem urážlivej.<br />A protože Tě mám, Vladimíre, vlastně rád.<br />:-)Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-73012381067196257062013-02-04T00:05:15.978+01:002013-02-04T00:05:15.978+01:00Sorry,
až teď jsem si pořádně dočetl Jakuba a vidí...Sorry,<br />až teď jsem si pořádně dočetl Jakuba a vidím, že ten v diskusi pokračuje.<br /><br />Píšeš, Jakube:<br />"Když divadlo není zábavné, zajímavé a je nudné, neomluvil bych to tím, že je přeci politické." Nevím, kde jsem to "omlouval", myslím, že nikde. Rozhodně si to nemyslím. Já se jen snažím psát a argumentovat, že politické divadlo má i jiná hodnotící měřítka, než jen čistě estetická. Je to podobné, jako bys u bulvárního divadla napsal: "Když divadlo používá zastaralé postupy a stokrát omleté vtipy a diváci se smějí, neomlouval bych to tím, že je to bulvár." U bulváru se zkrátka mají diváci primárně bavit a můžem se pak přít, zda je to humor vkusný, trapný, vulgární apod. a vyhraňovat se vůči němu. Podobně to vnímám u politického divadla. Tam podle mne divák má primárně být konfrontován s nějakou politickou, společenskou či historickou situací a může to udělat třeba i nudně (ostatně toto kritérium velmi nerad používám, jen jej od Tebe, Jakube, přejímám), je-li v jeho postoji další (společenský, politický, osobně angažovaný...) rozměr. Ten vždy (možná někdy marně a naivně) hledám a na něj v reakci na takové divadlo upozorňuju. O divadle se podle mne nemusí bavit jen v uměnovědných souřadnicích. Ba skoro naopak. Opět připomínám, že to neznamená abdikovat na estetická a dramatická kritéria, tedy že nic v tomto smyslu "neomlouvám" a politické divadlo, které je "zábavné" (třeba Kolečkovy a dalších Bestie či Adámkovo Tiká tiká politika) a "zajímavé" (Bambušek, Feste), vždy vítám. Že se přesto v oněch hodnotících soudech často neshodnem, je věc jiná. To ale zažíváme i v psaní o nepolitickém divadle, a nejen my dva.Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-48316057720096918392013-02-03T23:43:21.799+01:002013-02-03T23:43:21.799+01:00Nevím, Vladimíre, proč máš tak silnou potřebu disk...Nevím, Vladimíre, proč máš tak silnou potřebu diskutovat s někým, kdo o diskusi s tebou jednoduše nestojí. Důvody své nechuti jsem se pokusil co nejpřehledněji vyložit výše, nemá přece smysl je opakovat pořád dokola.Vladimír Mikulkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-20774760680771172962013-02-03T23:26:49.582+01:002013-02-03T23:26:49.582+01:00Pánové,
nechejme toho. Snad jsem důsledně odpovída...Pánové,<br />nechejme toho. Snad jsem důsledně odpovídal každému a odpovídám či reaguju na všechny. Můj pocit je možná neoprávněný (to ať posoudí každý čtenář této diskuse sám), tak se omlouvám. Podle mne by větší Vaše výtky měly patřit jinému diskutérovi, který ani jednou neodpovídal na mé vstupy přímo (a neučinil tak ani v nyní), na což jsem se snažil s jistou mírou nadsázky a humoru upozorňovat.<br />Pokud máte pocit, že je ještě o čem tu diskutovat, budu rád a přidám se. Jen jsem měl pocit, že přes mnoho vstupů a slov se psalo především o předsudcích, jež máme o těch druhých, nikoli o Rozrazilu či politickém divadle. A že není vůle ani chuť se pouštět někam hlouběji či dál.<br />Pokud to není jasné, mířím tím na Tebe, Vladimíre Mikulko. Znovu jsem prošel všechny Tvé vstupy, ale ani jednou jsem nezaregistroval přímou reakci na mé argumenty. Oslovuješ výhradně své (sou)druhy - Martina a Jakuba, o mne se vyjadřuješ důsledně ve 3. osobě, čímž dostáváš diskusi do podpásové, nutně osobně vnímané roviny. Hodnotících, předsudečných, na řečené neragujících invenktiv vůči sobě jsem našel dost. (Nejsem uraženej ani nasranej, nebojte. Jen se snažím pečlivě osvětlit svůj pocit. Cítil jsem se zkrátka jak v úlu, kde jsem nevítaným hostem.) Jelikož Tě, Vladimíre Mikulko, považuju za hlavního tvůrce a představitele etiky tohoto blogu, zobecnil jsem si to na celé médium a všechny. Asi jako Ty si i-DN propojuješ jen se mnou a Pavlovským, když tam máme nejvíc vstupů. Jistě blbost. Sorry, Jakube, Martine, Vojto.<br />:-)<br />P. S. Snad jsem nyní neopomněl reagovat na věcné, původního tématu se týkající reakce. Jo-li, upozorněte.Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-30328472040260217702013-02-03T16:40:11.288+01:002013-02-03T16:40:11.288+01:00Vladimíre H.: co to - promiň - meleš, o "jedn...Vladimíre H.: co to - promiň - meleš, o "jednotné kritické frontě dnes"? tato diskuse má 39 komentářu a začíná tu trhat rekord. já se ti snažim vždycky odpovědět, zapojuje se i Martin a Josef Herman. Co ti na tom připadá málo otevřeného? No tak s tebou nesouhlasíme, no a? a že nějaké médium zakládají lidé názorově blízcí je snad logické.<br />pokud se ale cítíš jakkoli dotčen, težko s tím něco nadělám (a jsem překvapen, protože takového tě neznám) <br /><br />nikdo ničím nerpohrdá, ale když divadlo není zábavné, zajímavé a je nudné neomluvil bych to tím, že je přeci politické.Jakub Škorpilnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-14199448742272229142013-02-03T16:05:46.032+01:002013-02-03T16:05:46.032+01:00Tak teď už nezbývá než nám všem dohromady popřát, ...Tak teď už nezbývá než nám všem dohromady popřát, aby se opět probudil k aktivitě Petr Pavlovský a Vladimír Hulec tak měl na iDN lepšího parťáka do diskusí, než má tady.Vladimír Mikulkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-29918427954840344102013-02-03T15:40:34.813+01:002013-02-03T15:40:34.813+01:00Vážení Nadivadelníci,
jistě se míjíme, jako se míj...Vážení Nadivadelníci,<br />jistě se míjíme, jako se míjí spousta lidí a jejich myšlenkové světy a ideové názory. Právě proto bychom ale myslím měli - jako intelektuálové, jejichž zbraní je myšlenka a slovo - hledat místa a prostředky, jak se setkávat a své postoje a názory nenásilně konfrontovat.<br />Jelikož zdá se Vaše prostředí - tedy Nadivadlo - tomuto setkávání a napínavému a pro čtenáře věřím přitažlivému třaskání názorů a protinázorů není nakloněno a upřednostňujete jednotnou kritickou frontu dnes, respekuji to a vzdávám to.<br />A nemyslím to vůči Vám nějak urážlivě, ani sám nejsem uražen. Tak to prostě je, anebo se mi to tak jeví. Jak se znám, někdy na Vaše stránky s oponenturou či diskusním příspěvkem pravděpodobně vstoupím, ale ne proto, abych Vás nějak záměrně trápil. Budu to považovat za smysluplné - proto. A samozřejmě i Vám nabízím stránky i-DN, vůči nimž se asi chcete profilovat. Když nic jiného, jsou rozhodně názorovým platformám otevřenější, což ale i být musí, neb jsou pro všechny divadelníky.<br /><br />P. S: A jen k Jakubovi, abych mu neutekl z otázky. Zda je doba vhodná pro politické divadlo a jaké, se vždy v daný okamžik špatně pozná. Já myslím, že každá doba vyžaduje kritickou reflexi, a tedy i politické divadlo, které je jen odrazem dané situace, vesměs "žhavým", tedy s dopadem přímým a místně či časově ohraničeným. A jelikož divadlo je nejvíc omezeno existencí jednoho večera (mnohá slavná představení i epochy by z dnešního pohledu byly naivní, hloupé, umělecky nedotažené, zkrátka z pohledu "vyššího principu uměleckého" špatné - možná i to Osvobozené a celkem jistě Rozrazil roku 88 - v Huse mají záznam, můžeš se přesvědčit), je jeho síla a smysl v aktuálním "bytí" - podle mne - největší. Dokonce v tom vidím jeden z jeho podstatných smyslů (ne jediný!!). Obecné kvality se v něm jen velmi špatně hledají. Absolutní víra ve strukturalistickou školu - tak vnímám postoje především Martina Švejdy - je podle mne chybná a výklad díla příliš zatěžkávající jediným analytickým pohledem. Ten je však i pro mne (a věřím i další čtenáře) velmi zajímavý a vždy si jej rád na Vašich stránkách i jinde přečtu. Jen je zdá se - anebo jak jej uplatňujete - neotevřený pro širší diskusi nad dílem samým.<br />A ještě ses ptal, zda vím "o jediném případu, kdy by někdo z divadelníků na svou angažovanost dojel (nebo za ni byl alespoň obtěžován)". Máš zřejmě na mysli dobu po roce 1988. Doba ta snad není tak zlá, aby se umělci zavírali, ostatně ani Living Theatre v NYC, Paříži či Praze "nedojeli" na svou angažovanost, byť jistě měli ledaskdy a ledaskde problémy. Navíc nejde jen o "negativní" dopad, ale jistě a především o "pozitivní". Vím o situacích, kdy angažovanost něčemu napomohla, co by jinak dopadlo jinak. Například právě Husa vytvořila ve svém divadle v roce 2011 večer proti rozhodnutí brněnského magistrátu snížit příspěvkovým organizacím 20% dotací, deklarovala jednotný postoj brněnských divadelníků, čímž do značné míry zvrátila - tehdy údajně nezvratné - rozhodnutí. Nebo třeba Bambuškův projekt Perzekuce myslím poukázal divadelními prostředky na dost žhavé relikty minulosti, jež byly zasouvány do kolektivního nevědomí. Divadelníci - na tom se snad shodnem - spoluvytvářejí atmosféru doby. A svým politickým divadlem do ní vstupují konkrétně a přímo. Chápu, že někdo takovým divadlem pohrdá, přehlíží je a vysmívá se mu. Já - jak mě už znáte - právě naopak. Ale - asi ne naposled - zdůrazňuju, že to neznamená, že mu automaticky přiznávám vysoké estetické kvality. To jsem vůči své osobě v této diskusi považoval za nejvíc podpásové. Jsem přesvědčen, že divadlo - jakož žádné umělecké dílo - nelze nahlížet jen z jednoho hlediska, byť by bylo sebevíc (ne)kritické.Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-85581468633197354462013-02-02T23:00:26.211+01:002013-02-02T23:00:26.211+01:00Tady prosím o jistou opatrnost. Jakkoli s tebou, M...Tady prosím o jistou opatrnost. Jakkoli s tebou, Martine, v lecčems souhlasím, prosím, abys kategorická prohlášení typu "nic než umělecké dílo" přece jen spíš činil pouze za sebe :)Vladimír Mikulkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-84550125321908613282013-02-02T22:56:05.333+01:002013-02-02T22:56:05.333+01:00Milý Vladimíre,
zkusím celou problematiku, o níž s...Milý Vladimíre,<br />zkusím celou problematiku, o níž se tu přeme, shrnout a vlastně jen zopakovat, co už jsme si při jiných příležitostech na dané téma vysvětlovali: zatímco Tebe zajímá svět umění v jeho "celistvosti" - to jest nejen samotná umělecká díla, ale i jejich autoři - jejich umělecké i mimoumělecké (občanské) postoje či úmysly, s nimiž svá díla tvoří - a pokoušíš se toto vše ve svých statích zohlednit a vypsat v nepřehledné shrumáži slov a výroků), my (snad mohu hovořit nejen za sebe) tento přístup apriori odmítáme: v centru našeho zájmu je umělecké dílo a nic než umělecké dílo. Naše přístupy jsou fundamentálně odlišné a proto, obávám se, nikdy ani nemůžeme najít společnou řeč.<br />Howgh. Martin J. Švejdanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-52378417031547739442013-02-02T22:47:27.494+01:002013-02-02T22:47:27.494+01:00původně jsem se chtěl spokojit s pouhým konstatová...původně jsem se chtěl spokojit s pouhým konstatováním, že vedle úmyslu je pro mne důležitý, ne-li klíčový, i smysl (a že tvá idea úředníků dotčených tím, že se někde hraje nějaké divadlo mi připadá neskonale naivní, ale že to k tobě už tak nějak patří - což prosím není urážka). ale pak mne nějak předběhl Josef Herman.<br />V+W, EFB. Living, 80.léta ... nebyla to náhodou trochu jiná doba? nebyl tam jasně definovatelný nepřítel a skutečný stav ohrožení? (když pominu pocit, že si je pamatujeme právě proto, že v nich ta estetická kvalita byl přinejmenším rovnomocná)<br />říkám si, jestli politické či angažované divadlo není jen "příkazem doby" spíše než opravdu vnitřní potřebou. Jestli má opravdu šanci někoho angažovat (proti čemu vlastně?) nebo provokovat? Porušuje někdo z nich nějaké společenské tabu? Není to nakonec jen mírná satira v mezích zákona? Víš o jediném případu, kdy by někdo z divadelníků na svou angažovanost dojel (nebo za ni byl alespoň obtežován)? že se proti Pohřbívání ozvali hradní poradci? Ano. Ale až po Chrsatavě, když se jim to hodilo do krámu. Což ale bylo pár měsíců po premiéře. A ostatní? Tleskají jim vyprodané sály a valí jednu reprízu za druhou. Jak tohle zapadá do definice politického/angažovaného divadla?<br />Divadelník má v divadle podle mě především dělat divadlo. Píšeš "u spisovatelů jejich próza..." jen těm divadelníkům jako bys dával právo vyjadřovat se i jinak než divadlem, protože stačí ten angažovaný úmysl. <br /> <br />p.s.: a prosím, nech si ty „nadivadelníky“. jednak je to blbé, a druhak mi to trochu připadá jako urážka.Jakub Škorpilnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-47099649478732230782013-02-02T14:26:49.658+01:002013-02-02T14:26:49.658+01:00Já
ani tak nechci obhajovat nějaký postoj (byť sna...Já<br />ani tak nechci obhajovat nějaký postoj (byť snad čitelný mám a snažím se jej formulovat), mně se zdálo zajímavé a napínavé se nad oním projektem veřejně z různých názorových pozic a úhlů zamýšlet. Myslel jsem, že proto tento blog Nadivadlo vznikl a existuje. A zatím jsem velmi zklamán neochotou bavit se a přít na téma, bez osobních útoků a osočování.<br />Skoro to již vzdávám, ale ještě jednou:<br />Nevypovídá Rozrazil o době a jejích aktérech víc, než si jsme schopni připustit? Není právě to, že umělci se buď nezřízeně baví (Kolečko, Frič, Drábek...), anebo svět vidí temně a bezvýchodně (nejen Rozrazil, ale i Holiček, Sikora, nedávno v Praze třeba i Všechno nejlepší Phoebe Zeigeist! studentů KALD DAMU v MeetFacory), cosi alarmujícího? Anebo jsou někde pozitivní divadelní vizionáři, kteří nabízejí jinou cestu, jako tomu bývalo ve 30. letech (zmínění V+W, EFB ad.) či 60.-80. (od anarchistických Living Theatre po občanské aktivity v Polsku či studiové scény u nás právě typu Husy, HaDivadla, Ypsilonky a spol., nemluvě o "hlubší" alternativě včetně Pitínského, Lébla či Vangeli?)<br />Že ve všech zmíněných produkcích šlo či jde ruku v ruce s politickým (či společenským) postojem i o kumšt, o tom nepochybuju. Ani jedna stránka této mince (produkcí) by neměla z ohlasů vypadávat. U Vladimíra Mikulky zřejmě převládá především umělecká, a teprv pak je ochoten rozebírat i obsahovou (anebo se mýlím, Vladimíre?), Martin Švejda - rozumím-li mu dobře - ani jinou než ryze artistní v divadle neuznává a přísně rozlišuje politiku a umění a já naopak vítám občanské aktivity umělců právě tam, kde jsou "doma", a jejich angažovanost mne skrze jejich "výstupy" právě tam (více než na náměstích) zajímá - tedy u divadelníků divadelní projevy (nejen Rozrazil a zmínění tvůrci, ale třeba i aktivity Feste, Myry Bambuška či Tomáše Žižky), u spisovatelů jejich poezie či próza, u hudebníků hudební tvorba (ne nadarmo mám rád folkovou muziku, underground a industrial), u výtvarníků výtvarné akce (zde je pozoruhodná aktivita aktivistů typu Ztohoven, Jiřího Davida, Kryštofa Kintery ad.). Je to srozumitelné? Zdvihne někdo z nadivadleníků tento prapor diskuse? A dokážeme se nechytat za slovo?Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-24651659050767657672013-02-02T10:35:05.751+01:002013-02-02T10:35:05.751+01:00Souhlasím, spor je o to, nakolik co u koho ve vním...Souhlasím, spor je o to, nakolik co u koho ve vnímání převládá, jestli úmysl a smysl, nebo formulace, která může úmysl a smysl znejasnit, možná znevěrohodnotit. Já v umění dám hodně na "formulaci", bez ní zbývá jen deklarace, zpráva, postoj, a je trochu jedno, jak upřímný a opravdový. Kumšt je od toho, aby to všechno svými prostředky povýšil, aby to řekl tak, jak jinde není možné. A to se tu asi nestalo, odhaduji. Ovšem otázkou je, jestli u takových produkcí jde o kumšt, to máš asi, Vladimíre Hulče, na mysli.Josef Hermannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-61391753919433050282013-02-01T02:06:32.858+01:002013-02-01T02:06:32.858+01:00Úmysl
je snad patrný - vyslovit se k současnému st...Úmysl<br />je snad patrný - vyslovit se k současnému stavu společnosti formou divadelní akce a propojit několik brněnských souborů a občanských aktivit. Účel je snad patrný též - projevit se jako názorově si blízká, lidsky propojená a občansky angažovaná umělecká platforma.<br />Otázkou však jistě je, zda to bylo formulované dostatečně přesvědčivě po stránce umělecké. Pro analytiky a kritiky však akce nabídla řadu podnětů, o nichž lze psát a zamýšlet se nad nimi. Některé z nich tu již zazněly.Vladimír Hulecnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-92177278237858530202013-02-01T00:49:12.343+01:002013-02-01T00:49:12.343+01:00Rozrazil jsem bohužel neviděl, ale problém je možn...Rozrazil jsem bohužel neviděl, ale problém je možná v tom, jak si se zájmem čtu vaši debatu, že celý projekt neprokázal svůj rozumný účel, smysl, chcete-li. A kdoví, zda byl zřetelný alespoň úmysl. Když nevím, k čemu to je, sotva mohu přistoupit na to, jak to vypadá. Josef Hermannoreply@blogger.com