tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post6702108542875681213..comments2024-03-26T23:30:18.934+01:00Comments on NADIVADLO: Mikulka: Prolomit ledy (Západočeské divadlo Cheb)Jakub Škorpilhttp://www.blogger.com/profile/05753107892033252841noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-31801486616937273112013-04-02T11:04:11.468+02:002013-04-02T11:04:11.468+02:00Také jsem si to myslíval, ale Max Brod mě z toho o...Také jsem si to myslíval, ale Max Brod mě z toho omylu vyvedl (Život plný bojů, MF - Kapka, Praha 1967). Dost na tom, že se psaní o propadácích nelze vyhnout v referátech z festivalů. Toho kvalitního, co by si zasloužilo kritikovu pozornost a nedočká se, je přece tolik...Petr Pavlovskýnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-5014950864596695662013-04-02T10:49:42.466+02:002013-04-02T10:49:42.466+02:00Představa, že by se mělo psát pouze pochvalně o po...Představa, že by se mělo psát pouze pochvalně o povedených inscenacích, je absurdní (i když k tomu divadelníci občas vyzývají). V případě chebské premiéry to navíc bylo trochu složitější, jak doufám vyplývá z oné glosy.Mikulkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-51022944223461216392013-04-02T10:14:29.609+02:002013-04-02T10:14:29.609+02:00Skromný dotaz, Vladimíre: "...psát o zdejší ...Skromný dotaz, Vladimíre: "...psát o zdejší premiéře špatnou recenzi... Jenže vyhnout se tomu dost dobře nedá. " Proč není možné mlčet?<br />Jenom proto, že vás "napadlo trmácet se o Velikonocích až do Chebu" a nechcete, aby to nemělo zveřejněný výstup? Proč nelze nechat si tu zápornou kritiku prostě pro sebe?Petr Pavlovskýnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-56640769312066657762013-04-01T17:05:39.905+02:002013-04-01T17:05:39.905+02:00Ten "omluvně" laděný úvod je vedený směr...Ten "omluvně" laděný úvod je vedený směrem k chebskému divadlu a jeho dramaturgii, myslím, že celkem zaslouženě; ostatně troufám si tvrdit, že kdyby (jak navrhujete) hypoteticky řečeno Juraj Deák inscenoval v Plzni současnou francouzskou avantgardní dramatiku a čas od času mu to nevyšlo, asi by se o tom taky psalo ohleduplně.<br /><br />Ten Váš obecnější dojem rozhodně nechci podceňovat, ale předpokládám, že nebezpečí selektivního přístupu si každý uvědomuje a více či méně hlídá; dokonale to samozřejmě nejde, jsme jen lidi. Ale malý doklad: Ivanov Štěpána Pácla byl na Ost-ra-varu přijat vesměs dost nevalně, zatímco Jak důležité je mít Filipa Víta Vencla víc než nadšeně. Nemělo by to být úplně opačně?Michal Zahálkahttp://www.facebook.com/michal.zahalkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-15867015243767850512013-04-01T17:00:12.246+02:002013-04-01T17:00:12.246+02:00Vážená paní Volná, obávám se, že si stále trochu n...Vážená paní Volná, obávám se, že si stále trochu nerozumíme.<br /> <br />Především myslím, že nemá valný smysl pouštět se do spekluací, co bych napsal, kdybych vyrazil do Plzně a kdyby tam Prolomit ledy režíroval Juraj Deák. Moje rozpolcenost ohledně toho, co napsat o inscenaci Prolomit ledy, se navíc ani malinko netýká Anny Petrželkové (schválně si tu glosu přečtěte ještě jednou), ale samotného chebského divadla. Spočívá v tom, že Západočeské divadlo patří mezi českými scénami k těm, které mají dlouhodobě nejodvážnější dramaturgii - umí nacházet a nebojí se nasazovat nové, neprověřené hry. To je hodnota sama o sobě a zaslouží si být připomenuta a oceněna, dokonce i v případě, když se jim konkrétní inscenace zrovna moc nepovede. Nasadit hru jako Prolomit ledy je sympatický risk - a když takový risk nevyjde, je z toho „prohra, za kterou se Západočeské divadlo nemusí stydět“. Proč vám takový postoj vadí?Mikulkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-30658847435470177132013-04-01T16:52:33.557+02:002013-04-01T16:52:33.557+02:00Jistě, pan Mikulka slečnu Petrželkovou, resp. tuto...Jistě, pan Mikulka slečnu Petrželkovou, resp. tuto její inscenaci nechválí. Reagovala jsem spíš na celkové vyznění jeho glosy. Jestliže ji školácky rozdělím na úvod, stať a závěr, tak dominují pozitivně, vstřícně, až omluvně laděný úvod a nadějeplný závěr, kdežto podstatné sdělení stati - tedy že tentokrát nic moc - je díky tomuto "obalu" výrazně oslabené. <br />A v závěru svého komentáře jsem asi ne zcela srozumitelně napsala svůj velmi silný dojem z řady článků českých kritiků. Že zkrátka některým tvůrcům se snaží vyjít chápavě vstříc i v případě slabších děl, naopak některým, kteří nepatří k těm protěžovaným, se s gustem vytkne/pohaní i to, co by se těm prvním pochválilo. A že zejména mladším a nejmladším, kteří z toho ještě "nemusí mít úplně rozum", tenhle přístup, podle mé zkušenosti kantorky, moc neprospívá.Kateřina Volnánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-73584024453306204842013-04-01T16:19:04.331+02:002013-04-01T16:19:04.331+02:00Problém, který předestíráte, je samozřejmě širší (...Problém, který předestíráte, je samozřejmě širší (podotknu snad jen tolik, že Vladimír patřil ke kritikům Vámi i mnou oblíbeného Tichého Tarzana), ale jedno nechápu: kde přesně tady čtete, že by byť jen náznakem jakkoliv chválil práci Anny Petrželkové na téhle inscenaci?Michal Zahálkahttp://www.facebook.com/michal.zahalkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-70250581875159904732013-04-01T16:08:16.613+02:002013-04-01T16:08:16.613+02:00Vážený pane Mikulko!
Když jsem si přečetla tento ...Vážený pane Mikulko!<br /><br />Když jsem si přečetla tento Váš komentář, byla jsem dost zklamaná. Bohužel tím dokazujete, že i Vy patříte k těm kritikům, kteří si zkrátka nemohou pomoci, když mají psát o tvůrcích, kteří jsou tzv. v kurzu. Kdybyste shlédl totéž, jenže vyrazil třeba do Plzně a pod inscenací byl podepsaný třeba pan Deák, hodnotil byste tak smířlivě? Psal byste o prohře, za kterou se stydět netřeba? Tipnu si, že ne. Proč u jedněch hledáte každý důvod, proč aspoň trochu pochválit, když jindy nepromarníte jedinou možnost, abyste mohl deklasovat, marginalizovat a zpochybňovat (třeba oblíbenou úvahou - nejen Vaší - o záměrnosti či nezáměrnosti: když mají vaši oblíbenci v představení něco povedeného, je to vždy hluboce promyšlené, pokud ale ti, které nemusíte, zproblematizujete hodnotu popisované položky zmínkou, která zpochybní záměrnost toho či onoho...). <br /><br />Od slečny Petrželkové jsem viděla velmi povedenou inscenaci Tichý indián i hodně slabou hru Mein Kampf ve Švandově divadle. Zjevně tato mladá tvůrkyně bude talentovaná, ale "nekritickým" přijímáním veškeré její práce jí nejen Vy prokazujete službu vskutku medvědí.Kateřina Volnánoreply@blogger.com