tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post8552515068192532955..comments2024-03-26T23:30:18.934+01:00Comments on NADIVADLO: Mikulka: Bude OST-RA-VAR zrušen? Jakub Škorpilhttp://www.blogger.com/profile/05753107892033252841noreply@blogger.comBlogger37125tag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-88551080665246985272013-12-07T00:07:56.319+01:002013-12-07T00:07:56.319+01:00Pro pořádek: komentář podepsaný "Johana"...Pro pořádek: komentář podepsaný "Johana" (který zmiňuje VJ) jsme smazali. Děláme to tak vždy, když se dotyčný ani po výzvě nepodepíše celým jménem.pan Domácínoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-52953555332635001632013-12-06T16:18:24.741+01:002013-12-06T16:18:24.741+01:00Vážená paní Špičková, doufám, že se nemýlím, ale a...Vážená paní Špičková, doufám, že se nemýlím, ale asi jsem jeden z účastníků, kterého jste okřikovala (zadní část hlediště vpravo?). Ohrazuji se proti tomu, že bych vyprsknul smíchy. Zasmál jsem se. Zasmál jsem se, protože šlo o třetí inscenaci Petera Gábora, kterou jsem na Ostravaru viděl a už její úvod vykazoval podobné znaky, kvůli kterým byla pro mne, mé přátele i odbornou kritiku jeho představení obtížně stravitelná. Ano, byla to reakce spontánní, ale rozhodně nebyla myšlena výsměšně. Na to se na mě někdo otočil a mnohem hlasitěji začal nadávat: "Držte huby!" Podobně vulgární dotyčná byla, když ke konci druhé poloviny okřikovala mého kamaráda, který potichu něco sděloval člověku po své pravici. Mezi těmito, asi hodinu a půl od sebe vzdálenými incidenty, k ničemu nedošlo. Jakkoliv si nemohu být jist, kdo nás opravdu okřikoval, zeptám se, co považujete za větší prohřešek? To, že se divák nesměje na místech, která jste pro něj určili, nebo sprosté polohlasné okřikování taktéž během probíhajícího představení?<br />Před DAMU jsem vystudoval herectví a věřte mi, že jsem v podobné situaci jako herci v Baladě či Tristanovi nejednou byl. Vytvořil jsem představení v němž jsem jako režisér selhal a vyplodil nekoukatelnou věc. I tam jsem se musel popasovat s tím, že se diváci smějí na místech, která jsem jako vtipná nezamýšlel. Vždycky jsem se z toho snažil vyvodit osobní odpovědnost a ne to házet na nekompetentnost či zlomyslnost publika. Kdo nemá divadlo rád, tak do něj nechodí. Argument, že na to chodí lidi a tleskají vestoje považuji za irelevantní. Pokud je pro Vás divácký úspěch jedinou bernou mincí, opravdu asi nemá smysl pořádat festival primárně pro odbornou veřejnost.<br />Doufám, že se nakonec emoce opravdu uklidní a další ročník Ostravaru bude a bude s Vaší účastí. Nic není černobílé, u Bezručů i v Aréně jsem viděl inscenace, ze kterých mi bylo smutno a oproti tomu Slož mě něžně pro mě zůstává velmi milou vzpomínkou. Pevně doufám, že se příští rok opět sejdeme v Ostravě. Kdyby ne, byla by to obrovská škoda nejen pro ostravské, ale i pro celé české divadlo.Adam Skalanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-68410402061219030482013-12-05T16:24:30.736+01:002013-12-05T16:24:30.736+01:00Michale, zrovna tohle byla reprezentace DAMU.Michale, zrovna tohle byla reprezentace DAMU.Petr KlariN Klárnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-57685702139203393532013-12-05T14:39:51.287+01:002013-12-05T14:39:51.287+01:00Přijde mi, že se v některých komentářích objevuje ...Přijde mi, že se v některých komentářích objevuje drobný úšklebek nad možností si o daných věcech otevřeně pohovořit a chybně se zaměňuje slušnost za naivitu. Stále věřím, že to možné je. Co takhle na příštím ročníku - v jehož konání pevně doufám - obětovat jeden seminář a uspořádat namísto toho otevřenou debatu pro účastníky "obou stran" (teď nemám na mysli panelovou diskuzi jen s několika vybranými "zástupci") a pohovořit o současném stavu/smyslu festivalu? Byl by o to zájem? Berte to jako návrh jedné z možností.Petr Dvořáknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-20306962717703780542013-12-05T10:31:21.188+01:002013-12-05T10:31:21.188+01:00Řekla bych, že ostravští divadelníci tuší, ne-li v...Řekla bych, že ostravští divadelníci tuší, ne-li ví, kdo je Johana...Kristýna Slezákovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-57549351158307299452013-12-05T09:01:59.863+01:002013-12-05T09:01:59.863+01:00Prosím paní nebo slečnu Johanu, aby se podepsala c...Prosím paní nebo slečnu Johanu, aby se podepsala celým jménem. Jsme rádi, když diskutujete, ale anonymní příspěvky vítané nejsou a budeme je mazat.pan Domácínoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-51319403012898548162013-12-05T03:05:58.737+01:002013-12-05T03:05:58.737+01:00Jen pro upřesnění: Aréna vždy hraje na festivalu k...Jen pro upřesnění: Aréna vždy hraje na festivalu kompletní produkci od posledního festivalu, takže o výběru nemůže být řeč. Není tedy pravda, navzdory opakovanému tvrzení, že provádíme jakýsi reprezentativní výběr:-)Ivan Krejčínoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-15071061515641166882013-12-04T15:21:41.639+01:002013-12-04T15:21:41.639+01:00Letos se samozřejmě opět vynořila skladba skutečně...Letos se samozřejmě opět vynořila skladba skutečně obskurních výkonů - ale jako vždy, tomu se asi nelze vyhnout. Skoro to začíná vypadat, že se zde řada lidí přeje, aby byla před každým OST-RA-VARem provedena nějaká selekce z lepších studentů na každém ústavu. Ale kdo by je selektoval a kdo by potom na festival jezdil? Myslím, že udělat z divadelní přehlídky (se vším co k ní patří!) akci podobnou nějaké akademické konferenci by byla za prvé nuda, za druhé absolutně nepřínosné. Za třetí, co studenty otrká když ne precizování schopnosti úvahy strukturovat? A za čtvrté, k čemu by potom bylo samo divadlo? Byl to skvělý nápad organizátorů, aby bylo možné alespoň někde konfrontovat různé generační pohledy na jeden konkrétní fenomén. Chybu nesou studenti, pedagogové nebo "celý systém českého, evropského atd. školství", že někdo místo promptního komentáře předvede naivistický rozbor z Mateřídoušky? Osobním půtkám mezi kritiky se taky nelze vyhnout - mezi jednotlivci i pracovišti jsou mnohdy velká pnutí. Když je tedy nemožné je sjednotit, jak z toho vytvořit přednost?Martin Macháčeknoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-1493890672443771282013-12-04T10:21:11.544+01:002013-12-04T10:21:11.544+01:00Smutné je především to, že se "rozborový semi...Smutné je především to, že se "rozborový seminář" změnil na prapodivnou kriticko - masturbační party, kde se člověk málo kdy dozví jaké to vlastně bylo..Plejáda osobních exhibic, vzpomínek, vizí bez jakéhokoli kontextu se shlédnutou inscenací.Nedivím se že herci na semináře nechodí.Jsou i jiné způsoby jak se nechat připravit o sebevědomí.Odpusťte mi v tomto případě přirovnání: NÁZOR JE JAKO ZADEK, KAŽDÝ MÁME NĚJAKÝ.Jen si nejsem jist zda se na ty zadky chce ještě někdo dívat... Jan Vlas.Jan Vlasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-87174305507522198332013-12-04T10:03:19.895+01:002013-12-04T10:03:19.895+01:00Abychom se nebavili pořád o nějakých anonymních dr...Abychom se nebavili pořád o nějakých anonymních druhých: sám jsem byl mezi těmi, kteří se na Tristanovi pochechtávali. Protože ta inscenace byla opravdu směšná. Takže to nebyl smích "v neadekvátních momentech", ale smích v momentech velmi adekvátních (bohužel). A vyčítat něco takového publiku je absurdní.<br /><br />Ale pro jistotu: redukovat problém Ostravaru nebo situaci, ve které se nachází NDM, na jednu inscenaci (nebo dokonce na její festivalové představení) se mi zdá hodně nešťastné a zavádějícíVladimír Mikulkahttp://www.inzenyrvladimir.cz/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-32959075181901532342013-12-04T09:56:56.462+01:002013-12-04T09:56:56.462+01:00Děkuji za odpověď..Děkuji za odpověď..Maja Lagronovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-86652968601735472082013-12-04T00:29:06.364+01:002013-12-04T00:29:06.364+01:00Dovolte mi, prosím, krátký příspěvek. NA Ostravaru...Dovolte mi, prosím, krátký příspěvek. NA Ostravaru jsem letos nebyla, nevím, co se tam dělo. Pochopila jsem však z textu, že došlo, mimo jiné, k hlasitému výsměchu jedné z inscenací. V životě jsem viděla určitý počet velmi, velmi špatných divadelních kusů. Jelikož mám divadlo ráda a vážím si práce svých kolegů, ať v tanci nebo v činohře, nenapadlo mě NIKDY dávat svůj nesouhlas najevo hlasitým smíchem. Cítila jsem trapnost, stud, zlost, že kdosi (režisér, choreograf, herec, scénárista... dosaďte co chcete) nedělá svou práci dobře a staví tím zbytek týmu i diváka do nezáviděníhodné situace. Mám pocit, že smích v neadekvátních momentech, ať už je inscenace špatná nebo není, je reakcí zlou, je reakcí, jejímž cílem je shodit interpreta či inscenaci, dát všem na jevišti svůj názor "vyžrat". Kdybych takovou situaci zažila, zřejmě bych také neměla chuť podobného podniku se účastnit. A jsem přesvědčena, že člověk, který je původcem takového výsměchu, nemá skutečný vztah k divadlu, pouze touží ukrást svých pár minut slávy. Možná také proto, že sám nemá odvahu dát svou kůži na trh přímo na jevišti.Kristýna Slezákovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-7757015913516441892013-12-04T00:26:02.570+01:002013-12-04T00:26:02.570+01:00Ostravar není dostihová trať, kdo lépe a rychleji ...Ostravar není dostihová trať, kdo lépe a rychleji doběhne, nezáleží tedy na dráze, po které běží. Je to množina artefaktů, o nichž se mluví samostatně, tedy bere se v úvahu právě jejich jedinečnost, podmínky jejich vzniku, smysl a funkce atd. Bohužel ne vždy tomu tak je, sám se divím mnohému způsobu vyjadřování a (ne)argumentace, ale problém není v nesouměřitelnosti produkcí, není z tohoto hlediska systémový.Josef Hermannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-90001105540566570802013-12-04T00:08:18.313+01:002013-12-04T00:08:18.313+01:00Jestli Ostravar bude nebo nebude nezáleží na rozpo...Jestli Ostravar bude nebo nebude nezáleží na rozpoložení herců, ale na užitku či neužitku, který přehlídka pro divadla má. Už jsem řekl na semináři: vznikla hlavně jako marketingový způsob, jak do Ostravy přilákat kritiky (a je ostuda kritiků, že to tak muselo být), změna termínu nastala v souvislosti s uzavíráním anket a cen na přelomu roku. Až na druhém místě byla snaha něco se o sobě dozvědět, přesto jsem bral semináře vážně a snažil se ostravským divadelníkům říct to, co se říká jen mezi přáteli, a to je nepřikrášlený názor na věc! Je na nich, jak s ním naloží, marketingově to však letos NDM prostě nepomohlo. <br />Nemyslím, že má Vojtěch Varyš v odsudku seminářů pravdu: opilé ani arogantní studenty tu běžně nevídám, senilitu nás starších nemohu posuzovat, ale i z té bychom měli být usvědčeni na místě a věcně přítomnými, nikoli jaksi na dálku. <br />Že by pedagogové měli své kritiky učit řemeslu, do kterého patří i profesionální chování v divadle, si myslím také - profesionál se nemá předvádět v hledišti ani ve foyeru, všechno si má vyřídit na semináři nebo recenzí. Stejně tak profesionální herec si ale nemá co stěžovat na jakékoli diváky, to zase patří k jeho řemeslu - on si to s diváky zase má vyříkat pořádnou inscenací. A takové letos NDM s jedinou částečnou výjimkou v očích festivalového publika nenabídlo. Na seminářích jsme myslím jasně řekli, proč tomu podle nás tak je: šéf činohry a režisér Peter Gábor to prostě vede špatně! Jestli je to pravda, a co s tím udělat, je na vedení divadla. Mimochodem, nevšiml jsem si, že by takovou zprávu dostali od místní kritiky, bohužel.<br />Pokud by tedy Ostravar zanikl, resp. pokud by se ho NDM už neúčastnilo, ostravská divadla přijdou o marketingově dobrou akci, přijdou o možnost slyšet otevřené názory na to, co a jak hrají. Nic horšího se nestane - Varyšem vzpomínaný mejdan holt budou muset teatrologické katedry uspořádat jinde, nebo na něj také rezignovat. Ovšem opět si nemyslím, že má Varyš pravdu - Ostravar je dobrou školou pro ty, kteří se něco naučit chtějí, a těm ostatním stejně nic nepomůže. Ostatně i Varyš sám právě na Ostravaru tak trochu začal kritickou kariéru...Josef Hermannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-41601671550899513612013-12-04T00:07:04.502+01:002013-12-04T00:07:04.502+01:00Vůbec se nedivím některým členům NDM, že by chtěli...Vůbec se nedivím některým členům NDM, že by chtěli festival zrušit. Bylo mi neskutečně líto jejich energie a současně neskutečně stydno za tu spoustu ignorace kolem. Myslím, že kritika je přirozená a sami tvůrci a herci vědí moc dobře, co je špatně a nebrání se kritice jako takové, ale chtějí důstojně odehrát představení. Chování, jaké jsem zažila letos, to nemá obdoby. Pro mě teda Ostravar skončil a už se určitě účastnit nebudu, protože tak negativní atmosféru v hledišti nechci zažít. Ať je představení jakékoli, slušné chování by mělo být základem, což není..bohužel..A na závěr mám dotaz na zdejší diskutující divadlení kritiky. Můžete mi někdo <br />prosím vysvětlit, jak můžete srovnávat a házet do jenoho pytle inscenace<br /> komorních divadel a velké scény, jakou je NDM? Toto by podle mě neměl být festival o srovnávání, adoraci a potápění, ale pestrá přehlídka ostravské divadelní tvorby a dskuze o ní. Což opět není..a pokud se bude srovnávat nesrovnatelné, ani nebude. Nikdo se pak nemůže divit nechuti se něčeho takového účastnit. Loutkové divadlo udělalo rozumnou věc..Maja Lagronovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-59268744565004445172013-12-03T23:37:02.429+01:002013-12-03T23:37:02.429+01:00A mám tu taky hrubky, olouvám se...A mám tu taky hrubky, olouvám se...Pavla Bergmannovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-67525654935743954392013-12-03T23:12:23.221+01:002013-12-03T23:12:23.221+01:00Malá technická na okraj: pokud se tu řeší to zvoně...Malá technická na okraj: pokud se tu řeší to zvonění mobilu během Balady pro <br />banditu - tak ten zazněl zhruba 65letému divákovi, který seděl dvě řady <br />přede mnou. Rozhodně to nebyl ani student, ani pedagog, ani kritik... Jiný ostravský divák, co seděl za ním, na něj následně rádobyvtipně a familiérně zahlaholil: No tak Nikolo, vypni to! Mě osobně to nebylo moc příjemné, chápu, že mnohem víc to muselo vadit hercům.Pavla Bergmannovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-86750372058167211762013-12-03T17:34:24.565+01:002013-12-03T17:34:24.565+01:00Jnže právě ti, o kterých se mluví, dostávají lístk...Jnže právě ti, o kterých se mluví, dostávají lístky za nula nula nic nebo za malý poplatek, tedy výrazně pod cenou...JRSnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-26513440477020103572013-12-03T12:15:56.456+01:002013-12-03T12:15:56.456+01:00Letos jsem na Ostravaru nebyl, ale tyhle debaty, c...Letos jsem na Ostravaru nebyl, ale tyhle debaty, co vím, se vedly vždycky a části ostravských divadelníků pil festival vždycky krev. Je tomu rozumět - na jednu stranu jde (a jak také u festivalu, zvláště studentského, také jinak?!) hlavně o mejdan, navíc bych neřekl, že nějak zvýšil zájem kritiků o Ostravu co takovou - ano, mluví se o "fenoménu ostravského divadla", ale zato neplatí, že by kritici nějak zvlášť do O. jezdili během roku - i proto, že "to přece uvidí na Ostravaru". <br /><br /><br /><br />Je taky pravda, že poslouchat na seminářích arogantní studenty v kocovině nebo jejich střízlivé, zato však již zhusta senilní pedagogy není asi vždy zcela přínosné, přesto si však myslím, že jde často - a to není specificky ostravský problém - o nechuť poslouchat kritiku (ne ve významu disciplíny, ale jako negativní hodnocení vlastní práce)- Dokud se hovoří o "ostravském herectví", "centru na perfierii" a "indsutriální energii", je všechno v pořádku, když přijde na řadu "šmíra", "nulová dramaturgie" nebo "absence režie", je oheň - pochopitelně - na střeše.<br /><br /><br /> Dodejme, že zatímco Aréna a Bezruči se vždycky prezentují výběrem z inscenací, NDM dává do hry poctivě všechno - včetně inscenací totáně nezvládnutých (má je každé divadlo) či vysloveně konzumních (má je každé velké divadlo) - možná je tady ten kámen úrazu.Vojtěch Varyšnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-26616944897465185792013-12-03T10:55:24.419+01:002013-12-03T10:55:24.419+01:00nezbývá mi, než to znovu zkusit s tou samou mantro...nezbývá mi, než to znovu zkusit s tou samou mantrou: „rozumím, ale…“<br /><br />Obávám se, že se tu směšují dvě ne úplně srovnatelné věci (i když se třeba někdy překrývají). Pokud se někdo baví nahlas v průběhu představení nebo dokonce schválně pouští hudbu z mobilu, je to pitomec a opravdu by si zasloužil být vyveden za ucho. Ale nezdá se mi šťastné tyhle jednotlivosti zobecňovat<br />nebo je vydávat za jakýsi typický znak studentů teatrologie – na premiéře Šedých sedmdesátých za mnou seděl Vlastimil Harapes a celou druhou polovinu představení cosi polohlasem vykládal Soně Červené. Má smysl z toho vyvozovat obecné závěry? Něco principiálně jiného je, když se publikum směje výstupům, které tvůrci považují za zcela vážné. Pro herce to musí být strašné, jenže takové je riziko podnikání - je nesmysl vyčítat divákům, že se jim mé počínání zdá směšné. A s tím souvisí další problém. Pokud se festivalová představení opakovaně nedaří, je to opravdu otázka spíš pro divadlo než pro diváky. Ti rozhodně do Ostravy nepřijíždějí nějak nepřátelsky naladění, právě naopak, a pokud mohu posoudit, jsou publikem více než vstřícným. Jenže nezvykle kritickým<br />vůči tomu, co by bylo možné označit jako „divácky vděčné kusy“. Což je koneckonců typickým festivalovým jevem, zdaleka to neplatí jen pro Ostravar.<br /><br />O něco méně rozumím opakované stížnosti, že „herci nechtějí být pokusnými králíky festivalového publika“. Co tím vlastně myslíš? Více bych tomu tvrzení rozuměl, kdyby se vztahovalo na festivalové debaty – jenže tam poslední dobou diskutují téměř výhradně pedagogové a kritici, tedy právě ti, které jedním<br />dechem vyzýváš, aby jezdili v průběhu roku. Nebo máte na mysli Zpravodaj? Tam opravdu píšou studenti, kteří se „učí kritiku“ ale nezdá se mi, že by psali něco zásadně odlišného, než co říkali jejich starší kolegové na diskusi. <br /><br />A konečně: samozřejmě že je možné Ostravar zrušit s tím, že neplní původní ideu, že studenti budou tváří v tvář hercům říkat a obhajovat své názory na představení. Opravdu neplní, herci na diskuse nechodí a kritiky jim spíš lezou na nervy nebo jim připadají hloupé. Což je, je obávám se, naprosto normální<br />stav od chvíle, kdy se kritika začala pěstovat. Představa, že divadelníci a kritici jsou na jedné lodi a nějak si všechno přátelsky vyříkají a pak si padnou do náruče, je krásná, ale naivní. Troufám si tvrdit, že skutečnou podstatou Ostravaru je to, že se ostravské divadlo jako celek předvede nezvykle<br />širokému odbornému publiku. Už jsem to tu psal: vznik fenoménu, označovaného jako „ostravské divadlo“ je do značné míry zásluhou festivalu, zcela nezávisle na tom, co se řekne na diskusích a jestli se někdo posmívá konkrétním představením. Důležité je, že celá generace teatrologů, damáků, jamáků a všmáků ostravská divadla zná a získala o nich povědomí. <br /><br />Myslím, že jsme se ocitli v naprosto klasické situaci, kdy proti sobě stojí dobře viditelné, snadno popsatelné negativum, a špatně uchopitelné, neurčitě rozprostřené pozitivum (třebaže vposledku mnohonásobně větší). Tento nepoměr umí vyhrávat volby a není divu, že má takovou sílu i ve sporu „NDM vs.<br />festivalové publikum.“ To však nic nemění na tom, že zrušení festivalu by bylo nenahraditelná ztrátou především pro ostravské divadlo jako takové. Včetně samotného NDM.Vladimír Mikulkanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-49171310988427744812013-12-02T21:47:44.696+01:002013-12-02T21:47:44.696+01:00Ještě se dodatečně omlouvám za překlep v příjmení....Ještě se dodatečně omlouvám za překlep v příjmení.Kateřina Balíkovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-4515800834229223092013-12-02T21:11:16.744+01:002013-12-02T21:11:16.744+01:00Jako studentka divadelní vědy musím přiznat, že mě...Jako studentka divadelní vědy musím přiznat, že mě výtky<br />směrem k chování divákům (konkrétně k těm z řad studentů teatrologie)<br />dost překvapují. Pokud můžu mluvit za sebe a spolužáky, jsme to velmi často<br />právě my, kdo se ohrazuje proti nevhodnému chování v divadlech. Dalo by se spočítat na<br />prstech ruky, kdy během posledního roku při představení někomu z řad „běžných“<br />diváků nezazvonil telefon, nebyla jsem rušena hovorem či šepotem nebo ještě hůř<br />– chrápáním. Výjimkou bohužel nebyl ani letošní OST-RA-VAR. <br /><br />Proto povrchní odsuzování studentů divadelní vědy ze strany Kláry Špičákové považuji<br />za součást jejího „emočního naladění“ po skončení festivalu a s ním souvisejících<br />kritických rozborů na seminářích.Kateřina Balíkovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-73160491047735082682013-12-02T20:50:29.966+01:002013-12-02T20:50:29.966+01:00Milý Ivane,
jsme na počátku, zřejmě žhavé debaty, ...Milý Ivane,<br />jsme na počátku, zřejmě žhavé debaty, která se nicméně mě osobně už týkat nebude - za sebe ráda představím na příštím festivalu inscenaci Macbeth v Ballekově režii, s níž se s Ostravou loučím. Navíc tuším, že bude velmi "festivalová". Herci Ndm však o neúčasti, nikoliv zrušení festivalu, chtějí hlasovat. Bude na Gáborovi, Klimszovi, Pivovarovi a Dádě Radové, aby je přesvědčili o opaku. A samozřejmě na vás. Tvrdí, že i oni mají svá práva účast odmítnout. Jako to udělalo Divadlo loutek. Před několika lety na schůzi vedení všech ostravských divadel ses ani ty nevyjadřoval pro jeho pokračování. Jsem ráda, že jsi změnil názor. Stejně ti blahopřeji k tomu, že jsi podle reakcí publika na festivalu předělal Hamleta. Nám to čtyřsouborový provoz neumožňuje - předělat Tristana - hlavně bychom museli zrušit Bazikovu scénu, Januszovu dramatizaci, přerežírovat to, přesvítit a vyházet hudbu. Píši jen zjitřený postřeh ze souboru. Fakt, že na seminářích chybí pravidelně režiséři a umělečtí šéfové, ať se jednalo dříve o Františáka, Šimáka, Klimszu, teď Gábora, nebo tebe, Vůjtka ad. je FAKT, nic jiného. Důvody ať řekne každý sám za sebe, budou různé a nejsem jejich mluvčí, vím, že Vůjtek zo zabalil ve chvíli, kdy se dozvěděl, že Albee je špatný dramatik. A jsem ráda, že uměleckému vedení Arény přetlumočí vše paní ředitelka. Nesnižuji však úroveň seminářů, to v mém příspěvku nebylo. Ve chvílích, kdy se staří "bardi" v čele s paní Ptáčkovou přestanou předvádět a obveselovat publikum, tam padají podnětné věci. Pro nás podnětné přestávají být v okamžiku, kdy víme, že se inscenace na festivalu "sypala", což je naše chyba, a že je zbytečné ji obhajovat. Naše "křivdy" zhojí pravidelně úspěch zkušebny Ndm, ať tam uvádíme cokoliv. Nechceme s vaničkou vylévat i dítě. Proto asi začne vášnivá debata nad podobou festivalu, účasti Ndm na něm, kterou jsme právě otevřeli. Souhlasím rozhodně s tím, že díky Ostravaru se Ostrava dostala do divadelního povědomí. Dokázat, aby díky kvalitám Ostravy jezdili kritici do Ostravy i během roku, se ale nenaplnila. Naopak. Všichni "to uvidí" přece na Ostravaru a to je problém, který v onom divadelním maratonu v rámci "kamenného divadla" vadí našim hercům nejvíc. Chápu, že pro účastníky festivalu jsou to malicherné důvody. Rozumím ale oběma stranám.<br /> S pozdravem Kláraklára špičkovánoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-43351900893280659402013-12-02T20:14:07.964+01:002013-12-02T20:14:07.964+01:00Souhlasím se všemi, kteří zmínili možnost ovlivněn...Souhlasím se všemi, kteří zmínili možnost ovlivnění chování části publika na Ost-ra-varu akcentem na elementární slušnost v hledišti - ale zároveň podtrhuji, že spontánní reakce na dění na jevišti patří k právu diváka, kteý si zaplatil vstupenku a chce dostat protihodnotu. Pravda, festivalové publikum, alespoň ta jeho část složená ze studentů a kritiků, by mohla nechat emoce stranou a dát průchod argumentům v rozpravě...<br />Co se úrovně inscenací NDM týká, také se připopjuji k ocenění Smrtihlava - i když mne první půle dost nudila, ve druhé části jsem byl místy doslova stržen výkonem Jana Fišara a Igora Orozoviče. A také téma se objevilo v jasných konturách, a je etále velmi současné - rodiče, kteří svým dětem ničí životy jsou totiž věční a najdeme je v každém režimu.Ladislav Vrchovskýnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5044199136930901210.post-12472130282309094002013-12-02T19:53:09.035+01:002013-12-02T19:53:09.035+01:00Budoucím lékařům se přednáší etika jejich profese,...Budoucím lékařům se přednáší etika jejich profese, třeba by se studentům teatrologie na to téma taky mohlo něco říct. :-) Co na tyhle stížnosti jejich pedagogové?Marie Reslovánoreply@blogger.com