Na adaptaci Kožíkova románu v Městském divadle Zlín
nejvíc překvapí, jak nešikovně je inscenace udělaná. Od tak zkušené režisérky,
jako je Zoja Mikotová, bych nečekala, že půjde tak moc naproti tomu kýčovitému
a sladkobolnému z Kožíkovy předlohy.
Když zvažuje mladý Deburau sebevraždu, nestačí, že vede mírně patetické řeči, je potřeba to zvýraznit v projekci, doplnit dramatickou hudbou a ještě podtrhnout teskným šansonem dvou komentátorů příběhu (Helena Čermáková a František Segrado provází celou inscenaci šansony Zdeňka Krále, bohužel zní všechny příliš podobně.). Stejně nešikovně je pracováno i s „náznakovou“ scénou Jana Štěpánka, kdy se vždy čeká, až přiběhnou čtyři technici a pootočí velkým schodištěm, aby se na něm pak řekly tři věty a došlo k další přestavbě.
Když zvažuje mladý Deburau sebevraždu, nestačí, že vede mírně patetické řeči, je potřeba to zvýraznit v projekci, doplnit dramatickou hudbou a ještě podtrhnout teskným šansonem dvou komentátorů příběhu (Helena Čermáková a František Segrado provází celou inscenaci šansony Zdeňka Krále, bohužel zní všechny příliš podobně.). Stejně nešikovně je pracováno i s „náznakovou“ scénou Jana Štěpánka, kdy se vždy čeká, až přiběhnou čtyři technici a pootočí velkým schodištěm, aby se na něm pak řekly tři věty a došlo k další přestavbě.
Chvílemi se zdá, že se Mikotová na jevišti snažila
zpřítomnit nostalgickou, snovou atmosféru obrazů Františka Tichého, ale
v kombinaci s patetickými promluvami - v inscenaci se často
„pravdaří“ až za únosnou mez – z toho chvílemi vychází prostě a jednoduše
kýč. (Obzvlášť na koncích první i druhé poloviny. Před přestávkou se
z Deburaua stane z ničeho nic revolucionář a závěrečný obraz vypadá
jako vystřižený z muzikálových Bídniků. Na úplném konci pak Deburau
doslova vypustí duši a ta se vznese v podobě svítící koule kamsi do
provaziště.)
Navíc inscenace trpí ještě neduhem většiny životopisných děl
– nutnost sdělit během dvou a půl hodiny celý životní oblouk postavy zákonitě
vede k redukci na sdělování životopisných faktů nebo tezovitých postojů –
není prostor k formálnímu ozvláštnění, rafinovanější výstavbě situace,
zkomplikování černobílých charakterů. (Zvlášť když jako v každé správné
životopisné inscenaci musí vybýt aspoň dvacet minut na to, aby hlavní hrdina
mohl okázale a se vší pompou zemřít.)
Herci tak nemají příliš co hrát. A je to škoda, protože
Zdeněk Julina má všechny předpoklady pro to být výborným Pierotem. A
v pantomimických pasážích se mu to podaří
i dokázat.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme