sobota 5. dubna 2014

Vokáč: Činoherní Krym

Tak, a je hotovo. Činoherák padl, ať žije Činoherák! Tedy ten nový, nepřekážející, konformní, vyhovující normám měšťanského vkusu. Ano, pokorná příspěvkovka, střežená přísným zrakem charakterních kulturních funkcionářů z magistrátu, jejíhož ředitele vybere renomovaná kulturní a auditorská „castingovka“, bude! Absurdit jsme zažili v této kauze nepočítaně, a ústečtí politici jsou politicky stejně mazaní a šikovní jako báťuška Putin. 

Vědí totiž, že stejně jako se Evropa a USA nakonec smíří s anexí Krymu a jeho připojením k zemi, kde zítra znamená včera, tak i čas pozvolna zahladí stopy likvidace Činoherního studia v Ústí. Lidé zapomenou, novináři se přestanou zajímat a všichni se spořádaně a v klidu vrátíme ke své poctivé práci. Pak už stačí pár oslavných zpráv o novém divadelním činoherním kolektivu do místního zpravodaje, zřízení divadelně-dramaturgické rady pro posuzování vhodnosti repertoáru a kádrových profilů umělců nového divadla (vzpomeňme na cenzurní a kádrovací komisi z 50. let), a je to posichrovaný. Občané města dostanou to správné umění a nebudou muset na diskuzních fórech psát, že nedají už ani korunu ze svých daní na nějaké kejklíře a komedianty, kteří beztak v divadle bydlí za pětikačku, chlastají, a kdo ví, co ještě se tam děje!

Dýchla na vás minulost? Bez přehánění, nejsme daleko. Už jen když slyšíte fráze o záchraně Činoheráku z úst předsedy správní rady, který současné divadlo v nynější podobě pomohl zrušit. Jistě, správní rada a zaměstnanci se často dostávají do sporů a bývá mezi nimi napětí, ale její členové by měli být divadlu silnou podporou a pilně pracovat na tom, aby získali prostředky nezbytné k jejímu poslání a fungování. To nemám ze své hlavy, ale cituji Michaela Kaisera, slavného prezidenta uměleckého Centra J.F.Kennedyho ve Washingtonu a jeho knihu Strategické plánování v umění. Doufám, že všichni kdo aspirují na funkci ve správní radě umělecké organizace, jeho závěry znají a snaží se je v dobré víře realizovat a podle nich rozhodovat.

Jedno „odvážné“ rozhodnutí a jednoznačný postoj k celé situaci již ukázalo Ministerstvo kultury, které ve svém posledním prohlášení z 26. 2. 2014 deklarovalo, že nebude do situace nijak zasahovat, nepřiklání se k ani jedné straně a bude nestranným a nezaujatým zprostředkovatelem mezi oběma stranami. Chápu, koaliční smlouva asi nedovoluje více, ale není beznázorovost a absence jakýchkoliv postojů klasickým symbolem vyprázdněnosti naší politiky? Jaký je pak smysl státní instituce, která si bez mrknutí oka nechá zrušit čtyřicetiletou divadelní tradici? Jistě, formálně do toho nemá co mluvit, ale nějaké konkrétní stanovisko bychom si snad zasloužili?

A tak jediné, co můžeme na celém „převzetí“ ústeckého divadla do „správných rukou“ brát pozitivně, je občanská sounáležitost, množství diskusí, článků a akcí, kterou normalizace malého regionálního divadla vyvolala. Vysoké ocenění pak zcela jednoznačně zaslouží všichni členové divadla, kteří nepodlehli, udrželi si morální kredit a neposvětili svými kroky původně plánované, plíživé převzetí divadla, pomocí nenápadné změny financování. Chtěl bych vidět všechny ty zastupitele a radní, kteří káží o morálce, transparentnosti a klidné diskusi, kdyby ze dne na den skončili na dlažbě a bez práce. 

Tomáš Vokáč

10 komentářů:

  1. Jedna faktická poznámka k úvodnímu odstavci: pokud tomu dobře rozumím, castingová firma nebude vybírat nového ředitele, ale komisi, která pak vybere ředitele.

    OdpovědětVymazat
  2. Tomáš Vokáč6. dubna 2014 v 15:31

    Ano, Vladimíre, je to tak. Ale komisi vybere jistě tak, aby radní a zastupitele nezklamala. Hned bych se jako občan Ústí ptal, kolik mě výběr komise a následně samotná práce komise bude stát.

    OdpovědětVymazat
  3. Jan Šotkovský6. dubna 2014 v 17:32

    Skeptiický komentář k té "občanské sounáležitosti" viz http://finmag.penize.cz/kaleidoskop/283663-ustecke-aktivisticke-voodoo.

    OdpovědětVymazat
  4. To nemám tušení. Upozorňoval jsem na věcnou chybu. Jakkoli nejsem fanoušek ústeckého magistrátu, připadá mi prostě správné vyčítat jim spíš věci, kterých se opravdu dopustili.

    OdpovědětVymazat
  5. Jakub Škorpil7. dubna 2014 v 0:23

    spíš než konání agentury mi připadá zajímavější dávat pozor, kdo na tu "roli" kývne.
    (mimochodem u Cine Jessy jsem jakožto komparzista registrován - tak čekám na telefonát. ale budu drahej, chci vlastní šatnu a za nočky dvojnásobek)

    OdpovědětVymazat
  6. Jasně, na to jsem silně zvědav též.

    OdpovědětVymazat
  7. Marie Reslová7. dubna 2014 v 1:02

    Díky za odkaz. Mluví mi z duše.

    OdpovědětVymazat
  8. Tomáš Vokáč7. dubna 2014 v 21:12

    Myslel jsem to obrazně a nic jim nevyčítám, jen se podivuji nad tím, kdo všechno tady může být zainteresovaný, ať přímo či nepřímo do výběru ředitele divadla.

    OdpovědětVymazat
  9. Tomáš Vokáč7. dubna 2014 v 21:24

    Já nevím, snad moje zaujatost, ale mně podobný intelektuálský text nepřijde úplně fér. Je jasné, že při protestu dochází vždy k jisté míře paušalizace, klišé, jednostranné nebo přehnané interpretaci, opojení davem a reálný výsledek je možná v konečném důsledku nevalný. Ale co je lepší? Nedělat nic, sedět doma a nadávat nebo vyjádřit názor? Raději volím a oceňuji druhou variantu.

    OdpovědětVymazat
  10. Jan Šotkovský7. dubna 2014 v 22:47

    V tom textu se někde říká či naznačuje, že je lepší sedět doma a nedělat nic? Nadávání doma je ostatně taky vyjádření názoru. A v čem je to "intelektuálské"?

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme