Vladimír Mikulka kdysi ve svých hlášeních z hradeckého festivalu psal, že na festivalu jsou důležité tři věci - nepřepálit začátek, nepřepálit prostředek a nepřepálit konec. Autorovi
těchto zpráv se ta druhá věc úplně nepovedla a proto přináší souhrn hronovského čtvrtku a
pátku v jediném článku.
Cynik
by řekl, že jako reprezentant přehlídky seniorského divadla splnila Psí
matka jihlavského
NaKopTyjátru svou funkci – ověřili jsme si, že Eva Čurdová je herecky stále ve
formě a umí se naučit velkou horu textu, což publikum odměnilo vstřícným potleskem.
Přísný kritik by dodal, že té předzjednané laskavosti a jímavé operní hudby
mohlo být v režii Petra Soumara podstatně méně. A někdo jiný by ještě možná
zalitoval, že nemůže jednu z nejlepších českých amatérských hereček vidět
v něčem, co by méně chtělo ukazovat její „zralé mistrovství“ s přelivem
ušlechtilého sentimentu.
Kachničky
ošidori
souboru Geld und Money Theatre z Plzně
jsou na dvacetiminutové ploše velmi propracovaná, vícevrstevnatá pakárna, která
si důmyslně utahuje z grantové politiky, kreativních průmyslů,
merchandisingového výprodeje kultury, povrchního kultu „hluboké“ japonské
kultury a lecčehos dalšího. Psát o nich detailněji znamená vlastně prozradit
základní vtip, jako nápověda tedy jen citát z ústřední písně: „My žijeme v Plzni/
to je tam/ kde je stroj kultury/ dobře namazán“.
Černým
koněm a mohutným překvapením přehlídky se stal Národopisný soubor Kohoutek
Chrudim, který trojicí značně zábavných choreografií dosti pobořil představy
většiny publika o zatuchlé muzeálnosti folklorních produkcí. Vrcholem triptychu
byla choreografie prostřední a titulní, „funusní humorka“ Milej pane, umřel soused,
v níž se důstojnost vesnického pohřbu mění ve stále odvázanější projev
radosti nad skonem neoblíbeného nebožtíka: „Hopsa, hejsa, tak už jsme ho
zakopali!“ Trumfem chrudimských byl i harmonikář, který v mezihrách vyhrával
ke sborovému zpěvu lidové písně, čemuže portál Jiráskova divadla se zdobným
nápisem „U nás“ poskytl jedinečnou kulisu – slyšet ostatně celé divadlo zpívat písně
jako Když jsem já šel tou Putimskou
branou nebo Ach synku, synku, to
byl docela silný a povznášející zážitek.
Obdiv
k dětským básním a krátkým prózám Daniela Heviera čiší z inscenace ŠaFránu
Plzeň Bílobílý svět od samého počátku – laskavá uměřenost a úcta, s kterou
je František Kaska a Šárka Chvalová
podávají, se však začne časem poněkud zajídat, zvlášť když je vede jevištně
často k nenápadité ilustraci a popisnému rozehrávání řečeného. Leckomu
může přijít Bílobílý svět poeticky
křehký, mně se zdál poněkud přeslazený.
O
šantánově vlezlém životopisu ruského Těatru Sekret Togliatti Edith
Piaf – historie lásky v čele s nesnesitelně přehrávající
Olgou Antipovou v roli Edith se mi nechce psát nic – snad jen, že produkce
přesně naplnila oblíbený pojem Milana Uhdeho „ničemný kýč“ a evidentní nadšení
části publika, která aplaudovala vestoje, pro mě bylo jedním z největších hronovských
zklamání.
Posledním
pátečním představením pak byla hronovská konstanta – Divadlo Kámen. Dopis poslaný poštou patří rozhodně k „popovější“
části tvorby Kamene a silně připomíná, že Petr Macháček je kromě jiného i
suverénní absurdní komediograf s velkým citem pro balast a nánosy všednodenní
komunikace. Nikdy jsem se necítil jako obzvláštní příznivec Kamene a v posledních
dvou letech jsem jejich inscenace snášel (při všem respektu k nim) lehce
se zaťatými zuby, ale na Dopise jsem si
opět připomněl jak mimořádné (i jedinečnou vytříbeností hereckého stylu)
divadlo to v českém (rozhodně nejen amatérském) kontextu je.
P.S.
Je vedro, takže ohňostroj nebude.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme