ALFA PLZEŇ: POHÁDKY OVČÍ BABIČKY
DIVADLO J.K.TYLA PLZEŇ: TALENTOVANÝ PAN RIPLEY
DIVADLO VOSTO5: STAND´ARTNÍ KABARET
Pohádky ovčí babičky Čtvrtek byl den pro legraci. Začalo to ráno v Draku na představení plzeňské Alfy. Pohádky ovčí babičky jsou určené úplně malým dětem, ale bavili jsme se, myslím, všichni bez ohledu na věk. Dost často nás s dětmi těšilo to samé (zvláště loutky tří hloupých vlků byly k sežrání), všichni jsme nepochybně ocenili svižné tempo, my otrlejší se cynicky pochechtávali, když kovář vlkům naturalisticky rozklepával jazyky, a tak podobně.
foto Tomáš Kilbergr |
Talentovaný pan Ripley Podstatně menší míra divadelní nápaditosti a taky příslovečný „pokulhávající temporytmus“ byl hlavním problémem další plzeňské inscenace. Dramatizace románu Patricie Highsmith Talentovaný pan Ripley, kterou v Besedě předvedlo: Divadlo J. K.Tyla, konkrétně zdejší „mladá sekce“, byla… taková trochu nijaká. Příběh neúspěšného a zamindrákovaného, leč ambiciózního hereckého adepta, který coby „životní roli“ hraje svého bohatého známého (jehož sám zavraždil), se rozvíjel jen kulhavě a pořád se jaksi nedělo nic, čeho by se dalo chytit. Ani po herecké, ani po režijní stránce. Ne, že by to byl nějaký vyslovený průšvih, jenže co s tím, když máte až do konce dvouhodinového představení pocit, že sledujete rozvleklou expozici, že se vás to ani trochu nedotýká, a že už by se konečně mělo začít něco dít.
Stand´artní kabaret Večer jsem se víceméně náhodou přichomýtl na improvizaci Vostopětky, což je radovánka, kterou jsem si řadu let s klidným srdcem upíral – a bylo z toho docela příjemné překvapení. Pánové v téhle disciplíně - jen zdánlivě snadné - viditelně umějí chodit, slyší na sebe, dokážou absurdně rozvíjet situaci, ale i naprosto nečekaně přehodit výhybku (právě tuhle „duškovskou“ schopnost jsem u nich kdysi postrádal nejvíc). Osobně bych se klidně obešel bez několika lacinějších vtipů, ale celkově to byla hodinka strávená docela příjemně.
Jenom tři mušketýři A v noci ještě jedno velmi milé překvapení, ke kterému došlo pozdě večer v plenéru před Drakem. Budějovické Malé divadlo zahrálo legrácku, zvanou Jenom tři mušketýři. V zásadě jde o to, že se tu jen s volnými odkazy na Dumase převypráví, jak se ti tři dali dohromady a jak se dostali k mušketýrům („Je to hezká práce, můžeš mlátit lidi a ještě za to dostaneš zaplaceno“ svěří se publiku poněkud násilnický Porthos). Hraje k tomu kapela se zpěvačkou Josephine, kterážto je zároveň erotickým idolem celé trojice. Opravdu jen trojice, o D’Artagnanovi se na začátku vyhýbavě tvrdí, že je na misi uvnitř pevnosti La Rochelle, a nakonec se provalí, že vůbec neexistuje.
Stand´artní kabaret Večer jsem se víceméně náhodou přichomýtl na improvizaci Vostopětky, což je radovánka, kterou jsem si řadu let s klidným srdcem upíral – a bylo z toho docela příjemné překvapení. Pánové v téhle disciplíně - jen zdánlivě snadné - viditelně umějí chodit, slyší na sebe, dokážou absurdně rozvíjet situaci, ale i naprosto nečekaně přehodit výhybku (právě tuhle „duškovskou“ schopnost jsem u nich kdysi postrádal nejvíc). Osobně bych se klidně obešel bez několika lacinějších vtipů, ale celkově to byla hodinka strávená docela příjemně.
Jenom tři mušketýři A v noci ještě jedno velmi milé překvapení, ke kterému došlo pozdě večer v plenéru před Drakem. Budějovické Malé divadlo zahrálo legrácku, zvanou Jenom tři mušketýři. V zásadě jde o to, že se tu jen s volnými odkazy na Dumase převypráví, jak se ti tři dali dohromady a jak se dostali k mušketýrům („Je to hezká práce, můžeš mlátit lidi a ještě za to dostaneš zaplaceno“ svěří se publiku poněkud násilnický Porthos). Hraje k tomu kapela se zpěvačkou Josephine, kterážto je zároveň erotickým idolem celé trojice. Opravdu jen trojice, o D’Artagnanovi se na začátku vyhýbavě tvrdí, že je na misi uvnitř pevnosti La Rochelle, a nakonec se provalí, že vůbec neexistuje.
Představení tohoto typu se popisuje jen o málo lépe než volná improvizace Vostopětky: hlavní půvab spočívá v nepřetržitém rozehrávání verbálních i situačních legrácek - ale přitom je to docela nový příběh, žádná přímočará parodie. Nic zásadního, ale všichni tři pánové (Aleš Surma, Martin Dobíšek, František Hnilička) hrají s nakažlivou energií a velmi šikovně, radost pohledět a posedět. Dokonce i navzdory zimě, která včera v Hradci vypukla po odpolední bouřce. Jen jedné věci nerozumím: proč režisér Janek Lesák přidal neústrojný pokus o velkolepý závěr. Herci nejdřív museli zdlouhavě rozebírat scénu, pak klopotně přivalili obrovského plechového Pegase, vyšplhali se na něj, trochu zamávali křídly – a byl konec. Doma ta akce nejspíš probíhá plynuleji než na loučce před Drakem, ale i tak: nic podstatného tohle finále k předchozímu dění nepřidá, kůň musel stát příšerné peníze, a ještě ke všemu to celé na poslední chvíli poněkud zkazí dojem z jinak ukázkově svižného představení. Představení veskrze sympatického i s tím nadbytečným koněm, aby nedošlo k mýlce.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme