foto Vladimír Kiva Novotný |
Havelka především pochopil, že není třeba nic zbytečně dovysvětlovat, podtrhovat, že úplně stačí být věcný, až "suchý".
První - předlistopadový - akt zasazuje do retro-kulis (byt, oblečení i líčení herců), ve kterých však místo zábavně laskavého "Vyprávěj" odvypráví (pomocí střídmého projevu herců) několik příběhů, jež svým strohým stylem jako by byly převzaté přímo ze spisů StB. Efekt tohoto kontrastu nadmíru funguje: retro-scénografie nejenže "nezměkčuje" sdělované, ale naopak ho umocňuje - v těch důvěrně známých kulisách se odehrávala opravdová svinstva.
Druhý - listopadový - akt (chaos doby a "převlékání" kabátů) rozumně sdělí prostřednictvím jediného obrazu: přestavbou scény, kdy se překotně vyklízí ta minulá, do toho zaznívají remixované útržky předchozích dialogů, různě přeblikává světlo, po zemi se válí nejrůznější papíry... k postižení ducha doby to úplně stačí.
Třetí - současný - akt se odehrává, v prostředí jakéhosi reprezentativního sálu, jako rozhovor mladé novinářky se stávajícími, cynicky se vykrucujícími elitami, zatíženými komunistickou minulostí. Tady je účinnost inscenace asi nejslabší, protože to, co vidíme, velice dobře známe z každodenní reality - nicméně uzavřenost daného prostoru jako výraz patovosti stávající společenské situace a závěrečný sladkobolný song Je na západ cesta dlouhá v podání Ondřeje Havelky (během kterého se novinářka z prostoru snaží uniknout a je přitom pacifikována jakýmsi bodyguardem) jsou dostatečně výmluvnou metaforou.
Ne že by se Jiří Havelka občas nedopustil některých doslovností, ne že by některé jeho režijní vstupy nebyly zbytečné - ale děje se to v míře, kterou tu je myslím zbytečné blíže rozvádět.
Jde o hodně povedenou inscenaci.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme