O zajících a pěnkavách a mozku a želvách a terejích a genech a válce a...
Někdy se zkrátka nelze vyhnout otřepaným rčením, jako třeba
tomu o honění mnoha zajíců naráz. Jistě že tradičně mnohovrstevnaté romány
Kurta Vonneguta samy nahání nejednoho zajíce, ale kniha není divadlo a naopak.
Byť je inscenace Galapág bezmála
dvouhodinová, nemá z principu šanci šíři a rozlet Vonnegutovy předlohy
obsáhnout. Ani by se o to neměla pokoušet.
Nebo řečeno jinak, sled víceméně monologů těkajících tu a tam a otevírajících v překotném tempu nesčetnou řadu motivů nejsou jevištním pandánem Vonnegutova kaleidoskopu. Vonnegutův specifický styl psaní se adaptaci vzpírá, ale o to výhodnější by bylo bývalo soustředit se na ducha předlohy, než na její převod. Zkrátka – abych se vrátil k úvodní otřepané metafoře – místo honění mnoha zajíců vytvořit situaci honu na mnoho zajíců. Ostatně situace, neřku-li situace dramatická, je to co Rázusové inscenaci schází. A nelze to omlouvat epičností a pandánem autorského vstupování do textu permanentním vystupováním „ze hry“, včetně – opět již trochu ohraných – „civilních“ dialogů mezi herci. A když už na jakousi situaci v závěrečné pasáži galapážského dobrodružství dojde, je – bohužel – dlouze a dlouho zprostředkována nepříliš divadelní metodou live-cinema.
Foto Patrik Borecký |
více o inscenaci zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme