Potíž je v tom, že reálný výsledek této ambici (o níž se lze dočíst v programu), tak úplně neodpovídá. Atmosféra je ponuře snová, tempo výrazně zpomalené - a jeden má tak až nebezpečně moc času přemýšlet o tom, jestli se za všelijakými symbolicky vyhlížející akcemi podpořenými skoro nepřetržitě znějící temnou hudbou skutečně skrývají tak mocné hlubiny, jaké se tvůrci snaží naznačit, nebo se spíš jedná o pouhé vršení hlubokomyslně se tvářících efektů. Třeba když se ženy opakovaně staví do „ukřižované“ pozice nebo když na závěr všichni aktéři velmi pomalu nasedají do tramvaje a ta s nimi v kouřovém oparu odjíždí kamsi dozadu.
Mimochodem, nápad hrát před pozadím tvořeným velkým nákresem Speerova vzorového nacistického města není vůbec marný - jenže tohle sdělení, obávám se, reálně doputuje asi jen k těm, kdo si ho najdou v programu (za sebe přiznávám, že jsem si myslel, že se nejspíš jedná o jakýsi starší plán Vídně).
Poněkud nezáživné představení částečně zachraňují herci, příznačně především v těch scénách, ve kterých režie trochu povolí a nechá je relativně „normálně“ rozehrát Schnitzlerovy ironické a jedovatě vypointované dialogy. Vše nicméně nemilosrdně válcuje monotónní pomalé tempo, okázale ponurá nálada a minimalistické aranže. Neustálé kroužení dvojic kolem sebe a refrénovité erotické tance rozrůstajícího se sboru byly po nějaké době už téměř iritující. Z výsledku lze odhadnout, že Nauzyciel patrně vše držel pevně v rukou a pečlivě narežíroval každý krok. Výsledkem je inscenace tzv. čistá, elegantní a přesná, jenže zároveň i trochu ubíjející.
P.S. Kvůli nemoci se všechna první představení hrála pouze s devíti herci. Petr Vančura musel být ve dvou úvodních výstupech nahrazen reprodukovaným hlasem, což samozřejmě věci nepomohlo.
více informací zde
foto Petr Neubert
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme