pondělí 23. října 2023

Dubský: Krajina se sklady (Činoherní studio Ústí nad Labem)

Ústecký Činoherák se regionální dramatice věnuje kontinuálně. V případě Krajiny se sklady se autorka scénáře Marie Nováková a režisérka Klára Vosecká zaměřily na Podkrušnohoří, oblast, která po vysídlení Němců a vzniku nárazníkového hraničního pásma dodnes zůstává periferní oblastí Česka - a to nejen v geografickém smyslu slova.


Původní hra splétá osudy dávno mrtvých postav s těmi, které místo obývají nyní. Vzhledem k tomu, že poblíž hranic s Německem vzniklo množství obřích skladů, zaměřuje se inscenace především na zahraniční dělníky a jejich osamělý život na ubytovnách. Velkým tématem (především v devadesátých letech a na počátku tisíciletí) byla i pouliční prostituce, přičemž osud sexuálních pracovnic se v mnohém podobal životním cestám gastarbeiterů.


Ryze současné příběhy jsou v Krajině se sklady kombinovány s ozvuky minulosti: do bývalého vojenského pásma tak přijíždějí i stárnoucí pohraničníci, kteří vzpomínají na služební léta v komunistickém systému. S "žijícími" figurami se setkávají také dávno mrtvé postavy – ať už se jedná o mladou Němku Grete zavražděnou během druhé světové války nebo skupinu ruských vojáků, kteří zemřeli v zajateckém táboře poblíž Chebu na konci první světové války.


Všechno to má nádech magického realismu. Problémem ale je, že jednotlivé příběhy stojí poněkud osamoceně a jejich proplétání nepůsobí příliš kompaktně. Výjimku tvoří psychoterapeutické rozhovory polského dělníka Macieje (Lukáš Černoch) s dávno mrtvou Grete (Barbora Váchová), z herců na sebe upozorní hostující Lucia Čižinská výraznou interpretací postavy bývalé prostitutky Eleny uzavřené v jejím vlastním světě.

LUKÁŠ DUBSKÝ

více informací o inscenaci  zde
foto Martin Špelda

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme