čtvrtek 8. ledna 2015

Švejda: Mrtvé duše (Městské divadlo Brno)

Na hostujících režiích Hany Burešové v Městském divadle v Brně mě opakovaně znepokojuje táž věc: jak nikoli aby režisérka přizpůsobovala (kultivovala) "mainstreamovější" styl zdejšího souboru svému stylu „vyššímu“, nýbrž naopak. Zdá se být přitom vše jak v Divadle v Dlouhé: režijní konstrukt je z inscenace patrný, inscenace si drží kontury režisérčina rukopisu, a přece: jako by se pod tlakem stylu brněnského divadla rozmlžoval a rozpouštěl, ponořoval se do nálevu nenáročné zábavy. Přehrávající herci (kterým začasté schází osobnostní/autorský fundament herců z Dlouhé), a obecně jakési popouštění jim uzdy víc než je zdrávo; povolování i těch hodně jednoduchých fórů (které by si režisérka, zdá se mi, doma nedovolila), to vše navléká její práci do šatů zbytečné líbivosti, „populárnosti“.
Je tomu tak i u Mrtvých duší. Inscenace má otupený společensko – kritický osten, nepříjemná zlověstnost, plynoucí z dění, které sledujeme, je přítomna jen stopově (např. na plese u gubernátora) a celkový dojem nemůže zvrátit ani silně aktuálně rezonující, „protiputinovský“ závěr. 

3 komentáře:

  1. Musím se přiznat, že jsem utekl v půlce. Kromě problémů, o kterých píše Martin, jsou totiž tyhle Mrtvé duše taky docela mrtvolné divadlo. A to navzdory urputné snaze o zábavnost a nadhled.

    OdpovědětVymazat
  2. Martin Švejda9. ledna 2015 v 12:27

    Mrtvolné divadlo.. a nechtěl bys to rozvést? Takovou charakteristiku bych tedy osobně určitě nepoužil.

    OdpovědětVymazat
  3. Vzhledem k přestávkovému útěku se raději do velkého rozvádění pouštět nebudu. Snad jen, že z celé té legrace i ironického zcizování neustále trčelo naplňování až příliš viditelné režijní konstrukce. Tu více, tu méně klopotně, ale téměř vždy bez jiskry, bez překvapení.

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme