sobota 6. února 2016

Mikulka: Láska a informace (Národní divadlo)

Svým způsobem by se nová premiéra Národního divadla dala odbýt dvěma větami. Režisérka Petra Tejnorová se pokusila ze sledu víceméně samostatných miniatur udělat ucelenou polodetektivní inscenaci – a moc se jí to nepovedlo. Vytratil se téměř všechen půvab předlohy a nenahradilo ho nic, co by stálo za řeč. Láska a informace nicméně může sloužit jako příklad dvou obecnějších problémů, se kterými se lze v českém divadle setkat docela často.



Za prvé: nedůvěra ke slovu spojená s neschopností vyjádřit se divadelním obrazem. Caryl Churchill nabídla poeticky rozostřené texty, plné tajemství a jemné ironie. Na divadle je z toho sled scének, režijně nenápaditých a herecky banálních ilustrací, zasazených do pseudorealistických kulis. Patetická hudba a nadbytečné projekce toho moc nezachrání.

A za druhé: neschopnost zvládnout velký prostor. Rozlehlé jeviště Nové scény je sice zaplněné všemožnými rekvizitami (korunu tomu nasadí úplně zbytečný, toporně popostrkovaný motorový člun), jenže je to jen mechanický součet nesouvisejících miniprostředí, vyvedených jako pouhá ilustrace toho, o čem se právě hraje.

Loni v lednu zalovil nový šéf činohry ND v obdobných vodách současné britské dramatiky, a jeho inscenace Zemětřesení v Londýně naznačila, že by se mohlo blýskat na lepší časy. Uplynul rok, a vypadá to, že je všechno zase při starém.

Více informací o inscenaci zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme