středa 3. července 2024

Voska: Panoptikum Kafka (3D Company - Žižkovské divadlo)

Souborné dílo Franze Kafky v 90 minutách


Jednu z mála červencových premiér na českých jevištích nabídlo uskupení 3D Company (působící v Žižkovském divadle Járy Cimrmana) ve spolupráci se studujícími Vyšší odborné školy herecké. Začněme pozitivně: jako příspěvek ke kafkovskému jubileu Panoptikum Kafka dokáže obstát.

Režisér Martin Vokoun ho totiž pojímá jako v jádru celkem nápaditou a vzájemně prostupnou koláž skutečných Kafkových životních osudů a fragmentů jeho děl. Dobře se mu daří vykreslit složité vztahy v rodině kultovního spisovatele; vyloženě povedená je adaptace povídky Před zákonem, protože se nebojí metaforičtějšího ztvárnění a dochází během ní i k překvapivé práci s propadlem. Stejně tak závěrečná předváděcí akce s prodejem kafkovských suvenýrů skvěle tematizuje přesycenost komercionalizací Kafkovy osoby.


Onu metaforičnost vyzdvihuji hlavně proto, že se jedná o nečekaný protipól toho, co se odehrává ve větší části inscenace, jež naopak bojuje s úmornou doslovností. Vokounova režie skálopevně stojí na textu, který pro takové pojetí jednak nemá potřebnou sílu, a jednak mladým hercům a herečkám dává jen pramálo jiného prostoru než mluveného. Těžko pak vytýkat divadelně nepříliš zkušeným účinkujícím, že toporně bojují s šablonovitostí svých postav. Vrcholem nešťastného režijního přístupu devadesátiminutové inscenace je ubíjející scéna soudu, v níž se mají obě roviny Kafkova života (skutečná a literární) protnout. Je to docela logické vyústění, Vokoun ovšem toto spojení pojímá jako nekonečnou deklamaci, v jejímž rámci všichni dosud zúčastnění ještě jednou jinými slovy odříkají to, co už z předchozího děje víceméně každý ví.

Ale přece jen: nevelkou šanci, již Panoptikum Kafka mladým účinkujícím dává, se bezezbytku podařilo proměnit Tereze Engelové v roli Kafkovy sestry Otly. Oproti ostatním se nebojí ubrat na expresivním projevu a udrží tak postavu v mantinelech lidské civilnosti. Právě Otla se tak stává nejživotnější postavou inscenace a v orloji ostatních figur dokáže působit i zcela přirozeně jímavě.


Tematicky podobné počiny jako Malý stvořitel / Der kleine Fratz nebo Franz a kavka slouží památce významného spisovatele o poznání lépe, pokud jde o divadelní ztvárnění. Panoptiku Kafka lze přiznat alespoň to, že nabízí dobrý prvotní nápad a srozumitelné první seznámení s autorem knih z povinné četby.

VOJTĚCH VOSKA

více informací zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme