▼
pátek 2. listopadu 2012
Varyš: Církev (Býti Célinem)
Studio Hrdinů vstoupilo do pražského divadelního prostoru sebevědomě, jasně a suverénně: jeho první inscenace, Církev, je pořádná pecka. Vynikající francouzský autor, lékař a fašista (což mu na rozdíl od jiných přičítám k dobru) L. F. Céline je nejen autorem, ale také hlavní postavou mocně se valícího proudu slov, obratů a obrazů. Všudypřítomné nadávání na všechno a všechny, nemilosrdné, ostré a vtipné, se snoubí s poznáním stavu věci - nakonec přijde kruciální otázka: proč jsem si ze všech nadělal nepřátele? A to je všechno, řekne Dobrý do ztemnělého sálu.
Není to všechno. Chci to vidět zas.
No, LFC byl taky pěkně hnusnej antisemita, což ve Francii, za války, znamená podle mě dost na to, abych si to aspoň připomněl při četbě jeho románů. A rozlišoval bych trochu mezi fašistou a nacistou, přičemž LFC měl vzhledem k výše zmíněnému poněkud blíže k náckům než k černokošiláčům.
OdpovědětVymazatRobert Müller
Posuzovat poholocaustovou optikou předválečným antisemitismus dost dobře nejde
OdpovědětVymazatFašismus bych nikomu v předválečné Francii nevyčítal, komunismus byl už tehdá rozhodně horší a krvavější, už měl za sebou miliony mrtvých v sovětských gulazích - předobrazu nacistických koncentráků.
OdpovědětVymazatOvšem sympatizovat s nacismem v okupované FRANCII, toť jiná! Mluvíme-li o tom, nejde o "poholocaustovou optiku", protože ten holocaust se tehdy teprve rozjížděl!
Céline moc dobře věděl, že Židé z celé okupované Evropy jsou odváženi na jatka jako dobytek. Věděl to a sympatizoval s tím, proto se odmítal stavět proti Hitlerovi! A za to též v poválečné Francii upadl právem v opovržení!