pátek 2. listopadu 2012
Varyš: Církev (Býti Célinem)
Studio Hrdinů vstoupilo do pražského divadelního prostoru sebevědomě, jasně a suverénně: jeho první inscenace, Církev, je pořádná pecka. Vynikající francouzský autor, lékař a fašista (což mu na rozdíl od jiných přičítám k dobru) L. F. Céline je nejen autorem, ale také hlavní postavou mocně se valícího proudu slov, obratů a obrazů. Všudypřítomné nadávání na všechno a všechny, nemilosrdné, ostré a vtipné, se snoubí s poznáním stavu věci - nakonec přijde kruciální otázka: proč jsem si ze všech nadělal nepřátele? A to je všechno, řekne Dobrý do ztemnělého sálu.
Není to všechno. Chci to vidět zas.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku
(
Atom
)
No, LFC byl taky pěkně hnusnej antisemita, což ve Francii, za války, znamená podle mě dost na to, abych si to aspoň připomněl při četbě jeho románů. A rozlišoval bych trochu mezi fašistou a nacistou, přičemž LFC měl vzhledem k výše zmíněnému poněkud blíže k náckům než k černokošiláčům.
OdpovědětVymazatRobert Müller
Posuzovat poholocaustovou optikou předválečným antisemitismus dost dobře nejde
OdpovědětVymazatFašismus bych nikomu v předválečné Francii nevyčítal, komunismus byl už tehdá rozhodně horší a krvavější, už měl za sebou miliony mrtvých v sovětských gulazích - předobrazu nacistických koncentráků.
OdpovědětVymazatOvšem sympatizovat s nacismem v okupované FRANCII, toť jiná! Mluvíme-li o tom, nejde o "poholocaustovou optiku", protože ten holocaust se tehdy teprve rozjížděl!
Céline moc dobře věděl, že Židé z celé okupované Evropy jsou odváženi na jatka jako dobytek. Věděl to a sympatizoval s tím, proto se odmítal stavět proti Hitlerovi! A za to též v poválečné Francii upadl právem v opovržení!