Ten, který přichází z lesa
Kleistův Princ Bedřich
Homburský v Burgtheatru se odehrává ve studeném bílém světě – portály,
podlaha i stropy jsou tvořeny mléčně bílým plastovým obložením, skrz nějž
asepticky vyprázdněnou scénu osvěcují LED zářivky. Jenže tenhle strohý svět
končí cirka v pětimetrové hloubce jeviště – když se roztáhnou zadní bílé
stěny, ocitáme se v temném lese plném ohořelých pahýlů stromů, jehož konce
oko diváka nedohlédne. Je to důrazné připomenutí, že se nacházíme v kraji,
kde už nějakou dobu zuří válka, ale i zřetelná metafora, jejíž řekněme
freudovské významy jsou nabíledni.
Kleistův text nemá vlastně zápornou postavu, pro všechny
protagonisty je čest, mravnost a sebeobětování nadevše a nikdo zde nikomu
nechce záměrně škodit – zároveň se celý odehrává v dějovém rámci dvou
snově laděných scén a dominuje v něm motiv smrti a strachu z ní.
Andrea Breth zesiluje jeho temné významy, převede občas slovní agresi do
fyzické, občas podvrátí důvěryhodnost slovního vyjádření postav mimoslovním
jednáním – když si princezna Natálie vyprosí u svého strýce kurfiřta milost pro
Homburského a děkuje mu, vynutí si náhle důstojný kurfiřt „za odměnu“ dlouhý,
agresivní polibek. Vůbec u obou hlavních postav režisérka zdůrazňuje jejich
méně sympatické rysy – u přestárle chlapeckého Homburka (August Diehl) jeho
nevypočitatelnost, agresivitu a nedospělost, u sošně důstojného Kurfiřta (Peter
Simonischek) uzavřenost, chlad a manipulativnost.
Je to inscenace velkého gesta, která sice (řečeno
s Martinem Švejdou) nepřekračuje intence textu, ale řadu jeho impulsů
pozoruhodně domýšlí. Jen příklad – u Kleista je v scénické poznámce drobná
zmínka o tom, že zpráva o vojenské rebelii zastihla kurfiřta nečekaně a „ještě
se doobléká“. Zde je z toho výtečná scéna beze slov, kdy nervózní
důstojníci čekají snad dvě minuty na to, až se ve spodním prádle zastižený
kurfiřt s důstojným klidem oblékne, obuje a vyzve je k hlášení se
spokojeným zakousnutím do mrkve, kterou měl připravenu na noc (a kterou klidně
chroupe i při vášnivé při o Homburkově vině.
Je v tomhle Homburském
zvláštní scéna – rytmistr Mörner, který z válečného pole přináší
kurfiřtce zprávu o (domnělé) kurfiřtově smrti, je zobrazen jako válečný
invalida v ošuntělém plášti, který zpod obvazů vidí stěží na jedno oko, jednu
ruku má chromou a taktak stojí na nohou. Když dopoví svou zprávu, zhroutí se na
zem a zůstane tam ležet - nikdo si jej nevšímá, neboť kurfiřtka je zlomená
žalem a Homburk má oči jen pro Natálii. Když na konci stojí v ztišeném
obraze všechny postavy nad mrtvým Homburkem (to, jak důsledně a důrazně Breth
reinterpretuje Kleistův závěrečný obraz, nechávám mimo rámec této glosy),
vynoří se náhle z hloubi lesa a s nezřetelným mumláním se blíží
k publiku. Jako by marně hledal ještě někoho, komu by mohl svůj příběh
vyprávět. Ne nadarmo končí program k inscenaci Ungarettiho básní Prokletí: „Uzavřen mezi smrtelnými věcmi/ (i
hvězdné nebe pomine)/ proč toužit po Bohu?“
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme