„Já se řítím“, říká o sobě Milena Jesenská, když popisuje
svůj styl chůze, tolik odlišný od cupitavých krůčků vídeňských dámiček. Podobně
se dlouho řítí i Mileniny recepty.
Zejména díky Ivaně Uhlířové (Milena), která znovu prokazuje svůj komický talent
a zálibu v klaunské až slapstickové expresi. Naďa Kovářová jako Krejcarová
je usedlejší, zemitější a méně stylizovaná. Uhlířová Kovářovou dlouho přehrává
a byť Simona Petrů s Kamilou Polívkovou evidentně zamýšlely vytvořit mezi
nimi rovný vztah ženského srozumění (jako dospělé ženy se Jesenská
s Krejcarovou nikdy nepotkaly), o vyrovnání sil lze hovořit jen
v okamžicích kdy herečky „vypadnou z role“ (rozlišit míru improvizace
po jediném zhlédnutí samozřejmě nejde). Stačilo by přitom na straně Ivany
Uhlířové v první půlce jen trochu ubrat a divák by měl více příležitostí
nesledovat jen akce (jakkoli zábavné), ale i text. Na premiéře i proto patřily
k nejlepším momentům vězeňské scény a zejména pak vyznání Krejcarové Egonu
Bondymu a vzpomínky Jesenské na vztah s Kafkou. Čisté, ztišené a přitom
nesamozřejmé a osobité. Jen škoda že Kamila Polívková neodolala – podle mne pro
ni bohužel tradiční – potřebě ilustrovat a doslovovat a tak jednak nechá
Uhlířovou zbytečně se „převléknout“ za Bondyho a dohrávat (a zároveň na jevišti
rušit) Krejcarové vyznání. Za stejně zbytnou považuji i celou závěrečnou scénu,
kdy již dříve vyřčený a několikrát zopakovaný vztah obou žen k mužům,
ještě musí znovu názorně předvést, tentokrát dokonce s nešťastným
figurantem.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme