pondělí 17. listopadu 2014

Brederová: Po sametu (Národní divadlo)

Inscenácia Po sametu Národního divadla v Praze je jednou z mnohých akcií, ktorá si za cieľ stanovila evaluovať posledných 25 rokov politického a spoločenského života v Českej republike. Materiálom pre scénickú kompozíciu Jiřího Adámka sa stala rubrika Minulý týden Ivana Lampera v časopise Respekt.
Iste je dôležité a žiadúce, aby sa prvá scéna na tému 25. výročia Nežnej revolúcie vyjadrila a publicistický materiál sa na tento zámer hodí celkom presne. Čo je ale zarážajúce, že dramaturgia nemala potrebu žiadnu epizódu z dejín pojať hlbšie či analyticky. Enumerácia faktov a drobné citácie politických prejavov sú tak len telegrafickým exkurzom do toho, čo všetci veľmi dobre poznáme (dokonca aj my, bratia).

Inscenácia tak v lepšom prípade môže suplovať zanedbanú stredoškolskú výuku novodobých dejín, v horšom prípade (ktorý ale vzhľadom na celkový ironizujúci tón inscenácie vystihuje podstatu lepšie) supluje hospodské reči všeznalcov či virálne facebookové statusy typu „10 najväčších idiotov v dejinách“. Publicistika i divadlo ale iste môžu ponúknuť viac, než ponúkajú tri desítky po mariášovej partii.

Recenzia byla publikovaná 20. 11 na aktuálně.cz (k přečtení zde)

6 komentářů:

  1. Děkujeme za recenzi, paní Brederová, jen bych rád podotknul, že lze jen těžko pojmout "epizódu z dejín hlbšie či analyticky" při práci s jednovětými a navzájem záměrně kontrastními texty. Logos textu rubriky Minulý týden to jednoduše neumožňuje - analýzu musíte bohužel hledat jinde. S pozdravem Michal Nejtek

    OdpovědětVymazat
  2. Tatiana Brederová14. prosince 2014 v 15:16

    Dobrý deň, pán Nejtek, ďakujem za reakciu. Myslím si ale, že otázka by mala znieť inak - či sa inscenátori snažili o to, pojať dejiny hlbšie či analyticky. V prípade, že áno - prečo si zvolili text, ktorý to podľa Vašich slov neumožňuje (tu si dovolím len drobnú poznámku, podľa mojej mienky divadlo umožňuje čokoľvek)? V prípade, že nie - aký bol teda zámer?

    OdpovědětVymazat
  3. Domnivam se, ze o analyzu a hloubkovou interpretaci proste jit nemuze a ani neslo. Slo o divadelni interpretaci Lamperova textu, jehoz smysl podle mne spociva v kontrastu "velkych a malych" dejin, dulezitych a zanedbatelnych faktu, ktere jsou predvedeny bez pretextu nebo snahy o vysvetlovani. Podle mne jde o skvele divadlo - a o tom jsem se bohuzel nikde nedocetl. Skoda, ze kritici nedavaji predem vedet tvurcum, co by od predstaveni ocekavali - tvurci by se mohli pote lepe zaridit. S pozdravem MN

    OdpovědětVymazat
  4. nešlo i interpretaci Lamperova textu. Šlo o interpretaci uplynulých let pohledem Tošovského, Adámka a spol. s pomocí Lamperova textu. Lamper rozhodně není, a nikdy ani nemohl být, převeden "bez pretextu nebo snahy o vysvětlování. To je prostě z principu nemožné.
    A kritici - a to si prosím zapište pro příště - od tvůrců očekávají dobré divadlo. Tak jako každý jiný. S pozdravem JŠ

    OdpovědětVymazat
  5. Skoda, ze zrovna v tomto pripade to dobre divadlo kritici z drtive vetsiny nepoznali a neocenili. Zapisu si to rad, protoze bych to koneckoncu taky ocekaval. Jo a dekuji za vysvetleni toho, co jsme behem tech tri mesicu prace vlastne delali. S pozdravem MN

    OdpovědětVymazat
  6. Rádo se stalo. Od toho jsme přeci tak nějak tady. S pozdravem JŠ

    OdpovědětVymazat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme