Včera
začal hlavní program 85. ročníku Jiráskova Hronova, dnes je čas na první
hlášení. Zprávy ze společnosti, pojednání o festivalové atmosféře či zprávy o
počasí (vedro bude, otázka zní jen jak velké) si necháme na později, dnes se
budeme věnovat pouze divadlu. První den začal komedií o plánovaném těhotenství
a skončil tragédií o nechtěném těhotenství, dramaturgický oblouk byl tudíž
dostatečný.
Bláhu a Vrchlickou SPOMAL Malenice
jsme na Hronov s kolegy nominovali z volyňského Pikniku (národní amatérské přehlídky činoherního divadla), tudíž jsem
stran ní lehce podjatý. Včera se mi zdálo, že autentický, lehce insitní půvab
herecké dvojice, který ve Volyni překonával i limity prostinkého Stiebrova
textu a inscenační nedotaženosti, sice zafungoval i na Hronově, ale ze střetu s tradičně
nehostinnou ratejnou Jiráskova divadla nevyšel bez šrámů (hlavně u náhle poněkud
jednostrunného Bláhy Jaroslava Lukeše). Do popředí vystoupila jistá
sentimentalita hry, besídková primitivnost scénografie i chaoticky a leckdy
dost prvoplánově volená scénická hudba. Soudě dle bouřlivých ovací však většina
toho hronovskému publiku nijak nevadila.
Plzeňský
Rámus byl na Hronově potřetí za sebou – ve srovnání s předchozími opusy Viď, Alenko a Škoda
času byl jejich letošní počin Osmý
hřích je drzost zdaleka nejpovedenější. Lehce neumělý a jevištně mírně neorganizovaný
půvab tohoto „divadla rodinného typu“ se zde potkal s důmyslným dramaturgickým
konceptem, který navíc „rodinnost“ souboru chytře tematizuje. Říci víc
by skoro znamenalo prozradit všechno, což nechci – tak jen podotknu, že „čistě
loutkářských fíglů“ a výtvarných nápadů by inscenace plzeňských snesla víc, ale
i tak jsem se na ni už podruhé díval se značným potěšením.
Inscenace
pražského OLDstars Vyskočit z kůže sice
lehce setřela básnicky stylizované gesto textu Zuzy Ferenczové, který rozhodně
není realistickou dokumentární sondou do teeanagerských problémů, byť se tak
může na první pohled jevit – klady však jasně převažovaly. Silný současné text,
konkrétní, věcné herectví a promyšlená práce s úspornými inscenačními prostředky
(syrově obnažený jevištní prostor; postavy dospělých jako hlasy zaznívající z jiného
světa; petflaška „citrónového blivajzu“, který si hlavní hrdinka úporně nosí s sebou
jako znak naděje na ukončení nechtěného těhotenství; hlasitá „happy“ taneční
hudba, v níž postupně zesilují melancholické a tragické tóny). Výsledkem
byl pro mě jasný vrchol prvního hronovského dne.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme