Možná to je podstatné
I v těchto tekutých píscích lze nalézt řád. Na scéně se například nezávisle na sobě a bez smysluplného kontextu objeví pomeranče a oranžové ručníky. O něco později přichází Anežka Kalivodová se síťovkou plnou pomerančů, které postupně hází do jámy uprostřed scény. Nazpět odtamtud létají oranžové ručníky a někdy opět pomeranče. Vše nasvědčuje tomu, že šlo o efemérní vtip, nicméně aktérka ho podala s tak soustředěným výrazem, jako by se jednalo o osudovou událost, která se závažně promítne do dalšího vývoje inscenace. Toto tušení se sice nenaplní, nicméně ho tvůrci ani nezklamou – nechávají situaci vyšumět (tak jako mnoho jiných).
Podobně se do mrtvého bodu dostávají i postavy, které se rozhodly využít praktické předměty k dosažení svých tužeb. Například elegantní dáma Lumíry Přichystalové se skoro celá pečlivě zabalí do cestovní tašky a poté se s vynaložením velkého úsilí přesune o malý kousek dál. Nic jiného se nestane, výstup nedospěje k žádné pointě - stejně tak ale tvůrci nenaznačují, že celá ta námaha neměla žádný smysl. Podobné je to v případě energické ženy Julie Šurkové, která se postupně stále více propadá do sebe, až celá zmizí a zkamení v hlubinách svého šedého svetru. Působí komicky, tajemně i hluboce. Dalo by se věřit, že čehosi dosáhla.
Zdá se, že ve skončí to ústa nevídaně souzní tvůrčí podíl režiséra Jiřího Adámka (především jeho charakteristický smysl pro strukturování motivů) a osobité vidění některých jeho studentů. Fixace postav na předměty denní potřeby byla například stěžejní už v absolventské inscenaci režisérky a nyní i dramaturgyně Kláry Hutečkové K majáku, do strany 73, zatímco na nepraktickém nakládání s užitnými předměty stála inscenace Práce, na níž se podílela performerka Anežka Kalivodová. Jedinou podstatnou slabinou skončí to ústa jsou místa, v nichž se zdá, že někteří herci (nemyslím však výše zmíněné herečky) nepřijali humor inscenace plně za vlastní, a spíše jen s vyprázdněnou formální precizností, naplňují režijní zadání. Byla by ale škoda nechat si kvůli tomu ujít celou tuto bohatou i obdivuhodně otevřenou inscenaci.
foto Michal Hančovský
info o inscenaci zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme