RODRIGO SOBARZO: PRINS OF NE†WORKS
KEREN LEVI: THE DRY PIECE (XL EDITION)
IVAN BURAJ: NÁMĚSÍČNÍCI (IMITACE A TUŠENÍ)
Divadelní Flora končila tituly z dramaturgické linky Pestré Nizozemsko, kterou jsem si spolu s řadou Visegrad Performing Arts na festivalu oblíbila nejvíc (Tekutou Evropu jsem ovšem z časových důvodů sledovala jen nesoustavně). Potěšilo mě, že se tu bylo možné setkat s tvorbou, která se vymykala mým představám o tom, co mohou nabídnout české divadelní festivaly. Někdy se na nich musím utěšovat, že přinášejí alespoň zběžný kontext a umožňují nečekaná setkání. Tentokrát to ale byla především čistě divadelní radost a překvapení. A to i přesto, že mě některé projekty ne zcela přesvědčily.
Poslední den přinesl inscenace Rise up a The Dry Piece, jejichž taneční stránku jsem vnímala jako daleko podstatnější, než byla ta divadelní. Jelikož nejsem taneční kritik, můj pokus popsat bboyingovou choreografii Guilherma Miotta a výkon performera Menno van Gorpa by určitě dopadl banálně. Rise up využívalo efektních tanečních figur z breakdance k vyjádření nálad. Nedokázala jsem pro ně nalézt společného jmenovatele, ač mě výstup fascinoval a neměla jsem pocit, že by šlo jen o exhibici tanečníkova řemesla.
Poslední den přinesl inscenace Rise up a The Dry Piece, jejichž taneční stránku jsem vnímala jako daleko podstatnější, než byla ta divadelní. Jelikož nejsem taneční kritik, můj pokus popsat bboyingovou choreografii Guilherma Miotta a výkon performera Menno van Gorpa by určitě dopadl banálně. Rise up využívalo efektních tanečních figur z breakdance k vyjádření nálad. Nedokázala jsem pro ně nalézt společného jmenovatele, ač mě výstup fascinoval a neměla jsem pocit, že by šlo jen o exhibici tanečníkova řemesla.
V případě festivalové tečky The Dry Piece jsem na tom jen o málo lépe. Choreografii tvořilo asi patnáct nahých, mladých a pohledných tanečnic. Za průhlednou stěnou společně vytvářely precizně strukturované útvary, které svrchu snímala kamera a umožňovala publiku sledovat choreografii z ptačí perspektivy. Často groteskní pohled na ukázněně poskakující ženská těla bylo možné vnímat simultánně s mnohem estetizovanější podívanou shora. Často šlo o květiny nebo různé druhy symetrických kol. Dvakrát jsem ale zahlédla hákový kříž, jindy morbidní hromadu ženských nohou (těla nebyla vidět) a ke konci se na idylickou eleganci rezignovalo. Kamera snímala malou černou díru uprostřed scény, zatímco tanečnice jí dodávaly různé humorné sexuální významy.
V Prins of Ne†works se chilský performer Diego Olea vyžíval ve vytváření prostorových souvztažností mezi různými objekty. V prvních deseti minutách řídil dálkovým ovladačem avatara v počítačové hře, již bylo možno sledovat na plátně, později se mu podařilo pomocí halogenového zářiče rozbzučet velké hejno much s nimiž předtím setrvával zavřený ve stanu z průhledné síťoviny. Když pak vystoupil ven, pustil se do málo srozumitelného rituálu. Snažil se vytvářet spojitosti mezi předměty na scéně. Velké kostky ledu přenášel k infrazářičům na druhé straně místnosti, chvíli magnetizoval pozornost ovládáním mini dronu, který svítil v temné místnosti. Byla to velmi autistická událost, prováděná s vážným zaujetím. Oleovo počínání mi připomínalo pokračování slavného dokumentu BBC Varování Velkého bratra, ve kterém Alan Ereira sledoval kolumbijský kmen Kogi, jak putuje po svém pradávném území a pomocí zlaté nitě propojuje ekologicky významná místa (pokouší se tak zastavit vysychání svého biotopu).
V Prins of Ne†works se chilský performer Diego Olea vyžíval ve vytváření prostorových souvztažností mezi různými objekty. V prvních deseti minutách řídil dálkovým ovladačem avatara v počítačové hře, již bylo možno sledovat na plátně, později se mu podařilo pomocí halogenového zářiče rozbzučet velké hejno much s nimiž předtím setrvával zavřený ve stanu z průhledné síťoviny. Když pak vystoupil ven, pustil se do málo srozumitelného rituálu. Snažil se vytvářet spojitosti mezi předměty na scéně. Velké kostky ledu přenášel k infrazářičům na druhé straně místnosti, chvíli magnetizoval pozornost ovládáním mini dronu, který svítil v temné místnosti. Byla to velmi autistická událost, prováděná s vážným zaujetím. Oleovo počínání mi připomínalo pokračování slavného dokumentu BBC Varování Velkého bratra, ve kterém Alan Ereira sledoval kolumbijský kmen Kogi, jak putuje po svém pradávném území a pomocí zlaté nitě propojuje ekologicky významná místa (pokouší se tak zastavit vysychání svého biotopu).
Zběžně pochopit, ale nepřiblížit se
Přestože analytické Brochovy komentáře naznačují rozmanité patologie životních postojů, nelze je (alespoň napoprvé) do detailu usledovat a slévají se tedy v jedinou řeku. Její břehy lze ovšem vytušit: inscenace se kriticky zaobírá stavem, v němž se „kapitalisticky pragmatické“ hodnoty dostaly na místo těch transcendentálních. Vlastně se tento příval postřehů podobá náladotvorné populární hudbě, která odděluje krátké scény a rozsekává je klidně i vprostřed rozhovoru nebo promluvy. Pronikavé myšlenky tu jsou zřejmě hlavně proto, aby se mohlo publikum nechat unášet dojmem, že se před ním odehrává cosi složitého a závažného.
Tato divadelní instalace provokativně převypráví Náměsíčníky bytostně netrpělivým divákům, kteří, podobně jako postavy, nechtějí nic pomalu prožívat. Inscenace se přizpůsobuje úrovni vnímání lidí, kteří si touží udělat o východiscích a směřování postav okamžitý přehled, a tak se ve výsledku nestávají svědky žádného dění. To, co následuje po přestávce, takový výklad jen potvrzuje: hyperrealistický „záznam“ zkoušky Náměsíčníků, v níž účinkující (herci tu hrají sami sebe) projevují naprosté nepochopení pro nápad režiséra, že budou na jevišti projevovat přesně ten samý nezájem o zkoušení inscenace jako na první čtené. Vedle toho, že je situace velmi dobře vystavěná jako komediální etuda, z ní také mrazí: z toho, jak hluboké (byť nepřiznané) zděšení postavy zažijí, když jsou donuceny reflektovat banalitu vlastního každodenního života. Je velmi snadné se tu do postav projektovat ...
Nejsem bohužel žádný znalec burajovského repertoáru v HaDivadle, ale nedávno jsem tam viděla inscenaci Romana Štětiny Premérarepríza(…), která je sice divácky o dost méně přístupná než Náměsíčníci, má ale s nimi mnoho společného. Na obou dílech je na první pohled patrné, že nevznikla z repertoárové rutiny. Jejich koncepty jsou však přístupné jen tehdy, má-li divák vůli k jisté intelektuální a výkladové akrobacii. Kdo chce zdejší díla plně docenit, musí si zajít poměrně daleko „za roh“.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme