Prvotní předpoklad úspěšného seppuku
Skutečnost, že o úterním hostování inscenace Sakurambo ve Venuši ve Švehlovce píšu až teď, nevyplývá jenom z toho, že jsem během týdne nenašla moc klidu na psaní. Bylo především těžké si alespoň částečně ujasnit, co přesně zapříčinilo, že na toto monodrama tak často a ráda vzpomínám.
Neustále zde dochází k různým způsobům překračování hranic. Tvůrci hledají vztah k východnímu pojetí hrdosti, ale zdůrazňují přitom, že se dívají ze západní perspektivy. Základní polohou Radima Brychty je sebeironická stylizace klauna, který k divákům (nanejvýš šestnácti) promlouvá familiárním, takřka holzmannovským způsobem. To se odehrává za okolností sugerujících ponížení: diváci na herce shlížejí z vyvýšeného hlediště, takže on musí neustále upínat pohled vzhůru, a obklopují ho ze všech stran, což ho nutí trochu zmateně rotovat po pár metrech čtverečních. Vyjádřit v takovém „vězení“ jakoukoliv formu hrdosti, je nejspíš celkem výzva.
foto Barbora Linka |
Není tu ani stopy po neumělém napodobování východních hereckých technik. Když je herec cituje, obvykle se je snaží „přeložit“ pro západní diváky. Scéna, jež v několika počátečních gestech evokuje tanec butó, se záhy přelije do stylizovaného zatínání svalů. Komické je skřípání, které vyplývá z neohrabané, leč usilovné snahy přiblížit se vzdálené kultuře, nikoliv sama citovaná technika. Charismatický herec to dokáže v podobných případech vždy dát účinně najevo.
Jakkoliv nelze brát zcela vážně nic, co se v inscenaci říká, Brychtova přítomnost podněcuje imaginaci a budí respekt díky schopnosti vnímat emoční odpovědi diváků, pamatovat si je a zpětně na ně reagovat. Neméně podstatná je i pevná jemnost, s níž herec provádí i ta nejparodičtěji zaměřená gesta. Svébytný zážitek mi přineslo pozorování režisérky Luciji Repašské, jež mimikou i řečí těla expresivně reagovala na představy, které sugeroval hercův výraz. Měla jsem velkou chuť se chovat jako ona. Dokonce i když došlo na předávání zenových mouder jako z brožury dobrých rad za dvacku, bylo svůdné si vše řečené intenzivně představovat. Zbývalo na to také přiměřeně času v „doznívacích“ pauzách.
Rituální sebevražda seppuku je sice v závěru inscenace vykonána nanejvýš parodicky, přesto se mohou diváci trochu přiblížit k porozumění ochotě spáchat sebevraždu kvůli zdánlivé banalitě. Blízké napojení na Radima Brychtu v divácích snadno probudí smysl pro detaily hereckého gesta. To je první krok na náročné cestě k rozvinuté schopnosti východního myšlení vnímat a prožívat nuance. Na začátku druhého dějství se hovoří o člověku, který zakopl při čajovém obřadu a byl ochoten se proto zabít. Pro význam, který svému selhání přikládal, jsem měla na konci třetího dějství o něco větší pochopení díky zostřenému vnímání, k němuž mě dovedla účast na představení.
více info o inscenaci na blogu skupiny zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme