Ne že by se Dadákova hra nepotýkala s problémy - s vykonstruovaností děje, se zbytnou melodramatickou love story či přílišnou délkou -, dobře odposlouchaný jazyk, vtipně vystavěné dialogy a vůbec celková ambicióznost, z ní ale myslím činí pozornosti hodnou záležitost. Závěrečný obraz hry - "hrdinové", dlící v uzavřeném kontejneru, ve kterém na zaoceánské lodi míří do Šanghaje (rozuměj na Východ, kam se zraky různých dnešních "konzervativců" kdo ví proč tak rádi stáčejí), s rezignujícím šéfem, připodobněným k von Aschenbachovi ze Smrti v Benátkách - jen tak nevymizí z paměti.
Režie Martina Čičváka v inscenaci jako by však ani nebyla přítomná. Spoléhá (snad s výjimkou meziher, dutě efektním hudebním podkresem zesilujících dramatičnost děje) na herce, kteří ale pouze mechanicky odříkávají text - někteří zručněji (Jiří Štrébl, Matěj Dadák, Jan Holík, Honza Hájek), někteří toporně (Anna Kameníková), někteří v klišé vlastního hereckého typu (Ivana Uhlířová), někteří mimo rámec svých dispozic (Alexandr Minajev); bez energie, bez vzájemné souhry, bez úsilí text nějak kreativně rozehrát. Takto - místo aby se je snažili zamaskovat - jen prozrazují slabiny hry.
Poutníci do Lhasy jsou - po herecké benefici QED a předvídatelném modelovém Černém medu - dramaturgickým vrcholem sezóny Činoherního klubu. Čičvákova (ne)režie jim však prokazuje medvědí službu.
Recenze vyšla 12. 7 v Lidových novinách (k přečtení zde)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme