čtvrtek 1. listopadu 2018

Švejda: Trollové mezi námi (Švandovo divadlo)

Další díl seriálu "Aktuální politická a společenská realita v českém divadle". Tentokrát o jednom z aspektů postfaktického světa: trollování. Barbora Hančilová napsala hru, která vychází z reálné události (je volně inspirována "´prvním českým teroristickým útokem´, který na Mladoboleslavsku spáchal sedmdesátiletý český důchodce, aby veřejnost upozornil na domnělé nebezpečí spojené s migrační vlnou"), vůbec se jí však nedaří jakkoli ji pozvednout nad rámec běžné žurnalistické (reportážní) práce. Hra nežije z vlastní dramatické potřeby, je jen jakousi evidencí "dobře známých" faktů, které si můžeme přečíst v kterýchkoliv novinách. Příklad: postava ženy, jež se stala trollem, žije v (ekonomicky chudé) Aši, manžel od ní utekl, je sama s dítětem, hrozí ji exekuce, fandí SPD...


foto Š. Pech

Režisérka Alexandra Bolfová pak musí celou dobu bojovat s "šustění papírem", což se jí daří jen velmi obtížně. Opravdu zafunguje vlastně jediný dialog: když mladík Vojta vede marný argumentační zápas se svým dědou, který podléhá dezinformačním médiím. Nadto ještě Bolfová musí zápolit s tím, jak divadelně realizovat četné zacházení postav s internetem. Přichází ale na nápady spíš efektní a ornamentalizující než funkční a takové, které by měly opravdový šmrnc. Často to prostě vypadá jen tak, že se na oponu promítají jakési kolážovité záběry internetu, text z internetu předříkává "robotický" hlas a do toho ještě něco povídají sami herci...
Ne, české divadlo na poli politického/společensko-kritického divadla notně tápe.
Recenze vyšla 9. 11 v Lidových novinách (k přečtení zde)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme