Režisér spolu s dramaturgyní Martou Ljubkovou Molièrovu hru bezezbytku zasazuje do současnosti. Portrétuje svět lidí, určujících - takříkajíc - dnešní společenský diskurs: svět sebevzhlíživý, "sebedokumentující se", posedlý aktuálními trendy, bezcílně plkající o žhavých společenských problémech atd. atd. (Ljubková o tom ostatně sama píše v programu k inscenaci). Jde o svět - abychom se přidrželi jednoho z obrazů inscenace (kdy sluha ošetřuje umělé květiny) - navoněného hovna. Frič si na něm, jak je jeho zvykem, nejrůznějšími ironickými "komentáři" (rekvizitami, které na scéně vytahuje; textem, který do hry dodává apod.) s gustem smlsává - nebojí se být i osobní: portrét Celimeny, hlavní reprezentantky tohoto světa, je vlastně portrétem (mediálním obrazem) její představitelky, Kateřiny Winterové...
Zasádní potíž Fričovy inscenace ovšem tkví v tom, že zůstává prakticky jen u vyobrazení tohoto světa a (interpretačně neobyčejně otevřené) drama, které se odehrává mezi figurami, odsouvá na druhou, třetí kolej. To, co v inscenaci sledujeme, je statický, chladný (protože z reality vlastně jen plus mínus překopírovaný) a v konečném důsledku i nudný obraz. Dojem z inscenace je vlastně podobný jako v případě Mikuláškova Spalovače mrtvol.
Škoda.
Premiéra 23. května 2019. Více informací o inscenaci zde.
Recenze vyšla 5. 6 v Lidových novinách (k přečtení zde).
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme