Je to smutně paradoxní situace. Už docela dlouhou dobu doufám, že
se v týdeníku Respekt, jehož jsem dlouholetým předplatitelem, bude o oboru,
jemuž se věnuji, psát co možná nejméně. Už řadu let tu totiž o divadle píše výhradně vedoucí kulturní rubriky Jan
H. Vitvar, který se tu ocitá mimo svou odbornost. A naneštěstí je to znát.
Nad aktuálním Respektem, když mi zrak padl na spojení „nacvičuje
představení“, jsem nevydržel a napsal na facebook kratičkou glosu. Ukázalo se,
že je můj pocit sdílený a že je i jistá poptávka po důkladnějším zmapování celé
problematiky. Proto vznikl tenhle článek, který ve mně ovšem zrál už notně
dlouho. Předem bych rád poznamenal, že se s Janem H. Vitvarem neznám,
nemám mu co mít za zlé, s celým Respektem jsem nikdy nic profesního
neřešil a asi bych se byl zdráhal pustit do veřejné metakritiky nebýt toho, že
se témuž žánru již věnoval i sám Vitvar – například v článku Novinky
od protinožců (Respekt 37/2008), kritizujícím redaktora ČT Otakara Svobodu.
A co teď nacvičujete?
Samozřejmě: fakt, že někdo nevystudoval teatrologii, nutně
neznamená, že nemůže psát o divadle. I mezi těmi, kdo se vysloveně profilují
jako divadelní kritici, jsou tací, kteří formální divadelní vzdělání nemají,
např. Vladimír Hulec či Jan Kerbr. A stejně tak může být velice osvěžující,
když divadelní recenzi napíše někdo mimo obor, podobně jako je běžné, že
recenze na současnou prózu nemusejí nutně psát jen literární kritici.
Nešikovné však je, pokud se někdo odhodlá pravidelně psát o cizím
oboru a neobtěžuje se seznámit ani s tou nejelementárnější terminologií.
Vitvar zcela chronicky nerozlišuje mezi slovy hra, představení a inscenace,
což je s trochou nadsázky podobné jako v literární recenzi volně
zaměňovat námět, povídku a sbírku či v článku o
výtvarném umění plátno, obraz a výstavu. Napíše-li, že Jiří
Havelka „nacvičuje představení“ (10/2020), má tím na mysli, že
zkouší/připravuje/chystá inscenaci – právě inscenace je totiž cílem
snažení režiséra, kdežto představení se uskutečňuje během jednoho konkrétního
večera v divadle. Sloveso nacvičovat je potom v oboru terčem
výsměchu, bolestných vzdechů, případně něčím, co se zaťatými zuby tolerujeme
tetě Máně z Kardašovy Řečice u štědrovečerní večeře. V prestižním
periodiku by se bez něj člověk ale věru raději obešel.
Dále ve Vitvarových textech nalezneme řadu verbálních klišé, jež
se v oboru používají leda s notnou dávkou ironie, třeba nesmrtelnou
„zlatou kapličku“ (16/2016 a 20/2014 – tady dokonce o inscenaci uváděné
ve Stavovském divadle, přestože výraz, když už je nezbytně zapotřebí, označuje
historickou budovu ND, nikoliv celou instituci) či „divadelní prkna“ (5/2020; ke
cti Vitvarovi slouží, že v jeho textu alespoň neznamenají svět). Jindy
žoviálně předstírá jakýsi žargon, ovšem osobně například neznám nikoho, kdo by
o Národním divadle skutečně mluvil jako o „nároďáku“ (20/2014). Příliš bezpečné
pak nebývá ani to, pustí-li se do historického exkurzu, jak dokládá například
pozoruhodné tvrzení, že Stavovské divadlo bylo „postavené jako Národní divadlo
pražských Němců“ (20/2013).
Názor místo znalosti
Horší než terminologické lapsy či nedostatky
v divadelní historii je ale Vitvarova tendence pouštět se do odvážných
zobecňujících soudů, ačkoliv nemá evidentně ani zdaleka dostatečně zmapovaný
terén. V článku Kašpárek v kómatu (7/2012) například
konstatuje na základě tří rozhovorů s lidmi zvolenými dle ne zcela jasného
klíče (se soukromým sběratelem loutek, s mladým hercem a s řezbářem samoukem)
krizi české loutky, aniž se byť jen slůvkem zmíní třeba o produkci plzeňské Alfy
či libereckého Naivního divadla, jež patří (a i před osmi lety patřila) ke
špičkám nejen loutkového divadla jako takového, ale i k tahounům loutkářské
scénografie. Když navštíví olomoucký festival Divadelní Flora, píše paján (což
si festival jistě zaslouží) a tvrdí, jaká to je středoevropsky unikátní akce
(23/2019) – existenci dalších, přinejmenším plně srovnatelných akcí ovšem
přejde naprostým mlčením. Když (také v Olomouci) vidí festivalové
hostování Ballekova Jánošíka z nitranského Divadla Andreje Bagara,
nemá vůbec problém na základě tohoto vzorku a letmého nahlédnutí do repertoáru na
webu divadla usoudit cosi obecného o slovenském a českém divadelnictví
(21/2018).
Jeho pokusy o diagnózu celého oboru jsou vůbec vypečené.
Píše o „českém divadle svázaném tradicí vlastní důležitosti,“ jež se „už pár
let (…) větví na dvě čím dál víc vzdálenější [sic!] koleje. Tradiční divadla spoléhající
na přízeň staršího publika, jemuž setrvale předvádějí nenáročné kusy, v nichž
nikoho nic nepřekvapí. A pak jsou tu alternativní scény, které naopak rezignují
na diváckou pohodu a k publiku vysílají komplikovaná sdělení – v nichž se ovšem
často nevyznají ani protagonisté.“ (22/2017) Samozřejmě je to názor, na který
má každý nárok, ale ten obraz alternativců, kteří sami vlastně nerozumí tomu,
co dělají, se mi jeví jako obyčejné líné myšlenkové klišé. A co jsou to ta
mytická „tradiční divadla“? Ba lépe řečeno: co nejsou? Na jaře 2017 mělo
například pražské Divadlo pod Palmovkou již na repertoáru třeba Nebeského Noru.
Je to nenáročný kus, v němž nikoho nic nepřekvapí, anebo je jeden
z velkých pražských divadelních domů hnízdem alternativy? A není důvod se
zastavovat v Libni, obdobně bychom se mohli alespoň nad částí repertoáru
ptát v Dlouhé, ve Švandově divadle, v celé řadě regionálních domů (viz
např. Pitínského či Davidové inscenace ve Zlíně a Uherském Hradišti, předtím
Mikuláškovy v Národním divadle moravskoslezském, …), Národním divadle
Brno, kde se mj. zrodil tým současného Divadla Na zábradlí, nebo konec konců už
tehdy (a od té doby čím dál víc) i v činohře Národního divadla pod vedením
Daniela Špinara.
Opatrně chvályhodný experiment
Národní divadlo vůbec (vedle toho Vinohradského) figuruje ve
Vitvarově uvažování jako jakýsi strašák. Vytváří si konstrukty jako „patos
Národního divadla“ (9/2019), aby vychválil inscenace, v nichž je alespoň
částečně nespatřuje. Opět: názor je samozřejmě v pořádku, ale psát ještě
roku 2019, v situaci, kdy Špinarův tým čelí ze strany veřejnosti čím dál
větším výtkám stran výlučnosti a přepjaté experimentálnosti, o „první scéně,
zvyklé na vlastní styl práce, která obvykle v čitelnosti divákovi vychází co
nejvíc vstříc“ (9/2019), mi připadá vysloveně sporné. Pozoruhodného
myšlenkového veletoče se ale stran činohry ND dopustil už o pět let dřív, ještě
za vedení Michala Dočekala, když psal o inscenaci 1914 Roberta Wilsona.
Na začátku píše: „První půlhodinu si překvapený divák říká, že snad ani nemůže
sedět v Národním divadle: místo opatrného osahávání publika se na něj
představení vrhne s obrovskou energií, herci i dokonale vystavěná scéna ho
okamžitě strhnou do toku děje.“
Chápeme tedy, že do zcela zkostnatělé instituce vtrhlo cosi
zcela nevídaného, čemu není rovno. Jenže postupem času se Vitvar na premiéře
začal nudit (v čemž se mu pro jednou vůbec nedivím), a tak závěr článku nabere
dosti nečekaný směr. „Překvapení je tu vlastně jediné: že se první scéně díky
nynější chvályhodné odvaze k experimentům daří z rutiny vystoupit víc
angažováním domácích autorů formátu Jana Nebeského a Dušana D. Pařízka než
legendárního Texasana Roberta Wilsona.“ (20/2014) Nebeský s Pařízkem tedy ve
svých nynějších chvályhodných
experimentech bez výraznější energie opatrně
osahávají publikum? Nebo si jejich nynějších
chvályhodných experimentů onen „překvapený divák“ z první věty jen
zatím nevšiml? (Mimochodem: že se sluší mluvit za sebe a nikoliv za pomyslného
„diváka“, to se na teatrologii učí snad v prvním semestru.)
Je to jednodušší: Vitvar má zkrátka sklon vytvářet efektní
kontrasty, aby mohl elegantně dospět k velkolepým závěrům. Často to
souvisí s tím, že má v portrétových článcích silný sklon líčit svůj předmět
zájmu (divadlo, herce, režiséra či třeba ten festival) v co nejlepším
světle. Proto když potřebuje pochválit Dejvické divadlo a v jeho profilu
zmiňuje Ucpanej systém, jehož marketingovou kampaň divadlo založilo na
silně vulgární mluvě, píše Vitvar o této (dokonale mainstreamové) inscenaci, že
tu „používají slovník, který se dosud na českém divadle neobjevil“ (21/2014),
jako by vlna in-yer-face dramatiky podstatně jiného kalibru nedospěla na české
scény už o víc než desetiletí dřív.
Když portrétuje Ivanu Uhlířovou v době po rozpuštění
Pařízkovy Komedie, kdy paralelně účinkovala ve Studiu Hrdinů a v Divadle
na Vinohradech, a chce vyzdvihnout její alternativnější aktivity, povzdychne
si, že v Čičvákově vinohradské inscenaci Andorra „má pro sebe
Uhlířová ve více než dvouhodinovém kusu jen tři čtyři věty a dvě akce. Mezi
herci, kterým divadlo kvůli jejich (jistěže i televizní) popularitě věnovalo
stěžejní prostor, je vlastně snadné ji přehlédnout.“ (40/2013) To je sice
smutné, ale z jiného důvodu: jsem přesvědčený, že Andorru Vitvar
jednoduše nemohl vidět, Uhlířová v ní hrála hlavní ženskou roli, snad ne
tak exponovanou jako ústřední postava Ondřeje Brouska, ale rozhodně ani zdaleka
takhle marginální.
A když v aktuálním čísle píše velký článek o Jiřím
Havelkovi, soudí, že „jestli českému divadlu začalo [kolem roku 2011] něco
bolestně scházet, pak schopnost popisovat současné problémy.“ Jistě bychom se
mohli přít o to, co znamená popisovat současné problémy, ale tenhle
obraz zkostnatělého divadla odtrženého od reality, který Vitvar opět čistě pro
efekt vyvolá, je v roce, kdy měla premiéru Sikorova Zpověď masochisty či
slavná rubínovská Blonďatá bestie, odtržený od reality sám.
Bůh vám odpouští
Dejme tomu, že sklon vylíčit předmět portrétu v co
nejlepším světle je nějakým způsobem pochopitelný. Mezi Vitvarovými články o
divadle však najdeme jeden, který se svým absolutním podlehnutím zpovídanému na
hony vzdálil nejen základům kritickému myšlení, ale, domnívám se, i prosté
novinářské etice. Na mysli mám článek V Brně se nikdo nenudí (36/2017),
věnovaný režiséru Vladimíru Morávkovi a okolnostem jeho odchodu z brněnské
Husy na provázku. Šlo tehdy o dost ožehavou, sledovanou kauzu, kterou by asi
málokdo chtěl soudit, jakkoliv o problematičnosti Morávkovy práce s lidmi
kolují legendy, jimž nasvědčuje i vysoká fluktuace herců pod jeho vedením.
Vitvar má ovšem, zdá se, zcela jasno: Morávek je pro něj geniální
tvůrce s extrémními nároky na sebe i na své okolí, kterého z vedení
divadla vyštípali mladí, kterým již chybí entuziasmus Morávkovy generace a
místo něj vyznávají pragmatický profesionalismus. Jak to ví? Řekl mu to
Morávek. S nikým jiným totiž, soudě podle článku, nemluvil, přičemž ale
nejde formálně o rozhovor. Nízký věkový průměr souboru ke konci Morávkova
vedení se v textu vydává za „snahu ‚netěžit z legendy‘“ divadla
– není ale spíše právě následkem oné zmíněné fluktuace? Je opravdu nevůle
herců nechat se opakovaně ždímat za zcela minimální plat daleko za hranou
zákoníku práce projevem zavrženíhodného pragmatismu?
Celou řadu tvrzení Vitvarova článku by bylo lze rozporovat
na základě informací zevnitř divadla, o to mi tu ale nejde, vlastně bych jen
inverzně opakoval postup, který vyčítám Vitvarovi. Je jenom škoda, že
z takhle bohatého materiálu nevzešla konfrontace, nýbrž problematická
glorifikace jedné strany. Ještěže se můžeme společně s Vitvarem alespoň
dojmout nad Morávkovou velkorysostí a zamyslet nad tím, jak malost likviduje
titány: „‚Bůh o vás ví a odpouští vám,‘ snaží se Morávek popsat
situaci uměleckého otce, proti kterému se vzbouřily vlastní děti, a plynně
přejde do monologu knížete Myškina, který nedokázal ukojit touhu Nastasji
Filipovny po lásce. Příběh neopětovaných citů Provázku
k excentrickému režisérovi přitom leccos vypovídá nejen o jednom
kultovním divadle, ale potažmo také o české kultuře.“ Tak já nevím, asi se
pojďme preventivně zastydět, že?
Honza píše dobře
Nad tou zmiňovanou krátkou facebookovou glosou se strhla
docela bohatá diskuze. Šéfredaktor Respektu Erik Tabery – jakkoliv se o
zpětnou vazbu zajímá – napsal mj., že „Honza píše dobře, což mi říká dost
lidí.“ No, ano: pokud jde řekněme o čtivost, stylistiku atp., píše vesměs dobře.
Potíž je ale v tom, že často „dobře“ píše věci, které jsou dílem
zavádějící, dílem nepatřičně zobecňující a dílem prostě a jednoduše nepravdivé.
To mi připadá mnohem závažnější než terminologické omyly: nemůžu-li v
Respektu věřit textům o tom, čemu rozumím, kde mám jistotu, že můžu věřit těm
ostatním?
Nemyslím, že by měl Jan H. Vitvar
nutně přestat psát divadelní recenze, stačilo by je nechávat pořádně zredigovat
někým znalým věci. Ambici pojednávat o obecnějších problémech českého
divadelnictví by ale vzhledem k výše řečenému měl, domnívám se, zahnat.
Anebo alespoň výrazněji zapojit kritické myšlení jak ve vztahu
k fenoménům, jež popisuje, tak ve vztahu k vlastnímu vědomostnímu
základu. Za současné situace totiž lze nad faktem, že se Respekt divadlu věnuje
relativně málo, cítit zároveň lítost i ulehčení.
S laskavým přispěním
Jakuba Škorpila a Jana a Jitky Šotkovských.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme