Jičínský objekt Valdštejnská lodžie mě okouzlil ještě předtím, než jsem se sem vydala s kamarády na třídenní festival worldmusic a divadla. Atmosféra i historie této barokní budovy je totiž velmi dramatická. Letohrádek vznikl jako součást geometricko-duchovního plánu Albrechta z Vladštejna, který byl zavražděn dřív, než projekt dotáhl do konce. Současný návštěvník všemi smysly vnímá vodorovné linie cest, které z budovy vystřelují k významným bodům v krajině a mají jí dodávat vyšší smysl. Jak konstatoval festivalový průvodce, paradoxní pravdou je, že si tato monumentální stavba nikdy nezískala důstojné místo v žádném společenském uspořádání. Všichni, kdo ji dostali do správy, hledali způsob, jak ji využít i zneužít k praktickým účelům. Dokonce prý nastalo období, kdy se zvažovalo, že se zazdí její oblouky a poslouží jako velká sýpka. Nebo roky, kdy z ní podnikatelé chtěli udělat lunapark ve stylu Disneylandu. Spolek Valdštejnské imaginárium je snad první opatrovník v této traumatické historii, který respektuje skutečnost, že jde o objekt postavený za účelem symbolizovat a propojovat.
foto Jan Mlázovský |
Lodžie Worldfest je o něco více hudební než divadelní akce. Koncepčně i volbou hudebních žánrů připomíná velký slovinský festival worldmusic Floating Castle Matiji Solceho, který také zahrnuje mnoho divadelnosti a i v jeho případě hraje velkou roli scénografické zasazení koncertů do prostředí. Český festival je však organizačně podstatně méně ambiciózní a při vší uvolněnosti postrádá všudypřítomnou atmosféru jamování, simultánního hraní a fluktuace hudebníků napříč kapelami. Zato se tu formálněji pojaté koncerty odehrávají na velkolepém pozadí monumentálního oblouku lodžie, v jehož zarámování se účinkující jeví jako nepatrné figurky, zatímco nebe zaplňuje celý zbytek obrazu. Nejsem hudební kritička, ale vím, že nikdy nezapomenu na hodinu strávenou v nedalekém oprýskaném kostele s impozantními puklinami ve zdi, když tu hrál běloruský akoredeonista žijící v Praze Aliaksandr Yasinski. Experimentálně mísil prvky balkánské lidové hudby s jinými žánry tak, že to často znělo magicky nebo jako hluboce procítěná hra na varhany. Pro přesnější popis mi bohužel chybí pojmy, rozhodně šlo o barokní zážitek a pro mne i o nejvýraznější chvíli celého festivalu. Jeho neodmyslitelnou součást tvořilo „přízemní“ dění v zahradách pod lodžií, kde si návštěvníci mohli dosyta zatančit třeba na klezmer či sledovat většinu divadelního programu.
Spoutaný trávou, foto Irena Moštková |
Divadlo uváděné na hudebních festivalech se zpravidla promění k obrazu hudebního žánru, na nějž se předtím naladilo publikum. Se snově melancholickou hudební linkou (třeba Kalle nebo Katarina Máliková) rezonovala nostalgická témata spjatá s představou péče o cosi křehkého. Většinou, snad s dvěma výjimkami, šlo na Worldfestu o produkce určené především dětem. Začalo to hned v kostele inscenací divadla Líšeň Spoutaný trávou. Oltář tu sloužil jako stojan na plátno, kde se objevovaly stíny rostlinných a zvířecích pohádkových bytostí, jimž se podařilo přesvědčit ty lidské, že je třeba upřímně přemýšlet o respektu ke všemu živému. Po výtvarné stránce to působilo poeticky a účinku dopomohla i podstatná skutečnost, že herci vše podávali věcně a s nepatrnou uzemňující nadsázkou. Ostatní představení z této festivalové linky měla tendenci uvádět diváky do transu pomalostí či repetitivností, což se snad celkem dařilo. Dvě z nich se však nořila hluboko do oblasti sebeutápivé melancholie (hlavně Sólo Matches) a na odiv stavěné meditativnosti (Entomologious) a já jsem je odmítala (ani nemohla) následovat. Asi by do této festivalové linky zapadala i taktilní a obzvlášť intenzivně „vnitřně hmatová“ inscenace Lžička pod nos indické umělkyně Nitish Jain, jejíž dílo jsem si s páskou přes oči doslova osahala už během pražské části festivalu Malá inventura. Jak to působilo tentokrát, říct nemohu: boj o místo mezi pouhými šesti vyvolenými diváky jsem přenechala jiným. Do této dramaturgické linky rozhodně náležel hypnotizující Tanec magnetické balerínky, který s hudební částí festivalu dokonale splynul. Ani mě nenapadlo cítit se nejistě ohledně faktu, že nenabízí žádné významy k interpretaci. Člověk na sebe prostě jen nechal působit mechanické pohyby tanečnice Andrey Miltnerové a repetitivní hudební motiv. Mohl získat zážitek trochu jako při poslechu obzvlášť jemného druhu techna.
Cirkus plyšových medvídků, foto Valdštejnská lodžie |
Komediálnímu divadlu pro děti se na Worldfestu vedlo skvěle. Cirkus plyšových medvídků jsem předtím viděla na festivalu Ohromné maličkosti, kde se hrál v kukátkově uspořádaném malém prostoru, takže diváci pozorovali manéž z odstupu, a navíc z podhledu. Tehdy vynikala hlavně parodie na chvástavé vystupování cirkusáků. V Jičíně přítomní shlíželi na jeviště svrchu a stáli těsně u jeviště, u vchodu do miniaturního šapitó. Tentokrát výrazně vystupovala nevyřčená dohoda mezi Robertem Smolíkem a diváky na tom, že budou brát onu nesmyslnou drobničku vážně alespoň natolik, že neodejdou a vydrží se smát po celé šestiminutové představení. U malých dětí měly úspěch Plechové pohádky liberecké loutkářky Korduly, protože loutky a veškeré technické efekty vznikaly přímo před jejich očima a s jejich zodpovědným přispěním z plechového kuchyňského nádobí. Nic tu nezůstalo neobjasněné a děti to oceňovaly svou pozorností a spoluprací. Pohádka O Půlchlapečkovi, work-in-progress palestinského loutkáře Husama Abeda vzbudila mezi rodiči rozruch drastikou a stylizovaným sexuálním naturalismem příběhu o hledání plodnosti. Dětskou pozornost však poutaly spíš látkové loutky, snad pro svou exotičnost a výraznou barevnost. Nějak se podařilo, že s napětím sledovaly dynamiku velmi nepřehledného, a především ještě nehotového příběhu. V neděli ráno festival završila inscenace Jakuba Vašíčka Z deníku Smolíčka Pé, o jejíž konstantní vtipnosti, schopnosti uvolnit publikum a „zlobit“ ho už toho bylo napsáno hodně. Byla to dramaturgická sázka na jistotu a myslím, že i ve valdštejnském šapitó vyzněla tak, jak byla zamýšlena.
Celkově na mě festival zapůsobil jako sympatický víkendový svátek, jehož prioritou je přístupnost, a také zachování poměrně vysoké umělecké laťky. Rozhodně však nic vyhraněného pro odborníky. Dá se bydlet zdarma ve stanu přímo v areálu a velké vyžití naleznou děti, jimž prostor nabízí přehršel tajemných prostorů k prozkoumání. Kdyby přímo před lodžií neprojížděl motoráček, napsala bych, že tu jsou celkem v bezpečí. Na své si určitě přijdou i mlsní návštěvníci všech preferencí a nemusejí ani moc utratit. Worldfest Lodžie je jen jednou z mnoha položek na programu této památky, která celoročně láká obyvatele z Krkonoš, Pokdrkonoší i Nymburska. V místní dramaturgii se střídají exkluzivnější položky s líbivějšími, ale místní říkají, že ani v druhém případě rozhodně nedochází ke ztrátě důstojnosti.
více info o akci zde
stránky objektu a spolku Valdštejnské imaginárium zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme