Martin Čičvák žene Čechovův text vpřed, jak je dnes zvykem. Žádné lyrizování, žádné dumání, ale komedie, ba groteska. Výhodou je, že to není nuda, že vše běží svižně a v rozumné časové stopáži, nevýhodou - zvláště v prvé části večera -, že mnohé zůstává jen nahozeno či spadá pod stůl, že postavy se zužují více méně na typy. Zkrátka: dlouho to vypadá, že půjde o sice energický, ale vlastně nemasný neslaný průlet hrou. Zaujmou spíš jen náznaky: civilistní pojetí Ani Annou Kameníkovou, ta holka jako by opravdu byla z jiné generace, praktičnost, zaťatost i melancholie Varji Pavly Gajdošíkové, u ní jediné se dá hovořit o nějakém rozvinutí charakteru postavy, intelektuálská žvanivost a vemlouvavost Trofimova v podání Jana Teplého.
Druhá polovina ale celkový dojem vylepšší. Více z ní, vlastně kdo ví z jakých všech příčin, začne vystupovat to, co na Čechovových hrách tak nadčasově přitahuje: nepatřičnost, charakterová nejednoznačnost, směšnost i tragičnost figur, smutek z uplývajícího a promarňovaného času apod. Dobře vyjde Lopachinův monolog po koupi sadu, necitlivá a křupanská radost z vítězství, Raněvské samičí obkružování Trofimova, i - a to je důležité - Lopachinovy hořce trapné námluvy-nenámluvy Varji...
Čičvákově inscenaci se daří vyvolat emoci. Nejde úplně o marný kus.
foto Martin Špelda
foto Martin Špelda
Premiéra 13. září 2021. Více informací o inscenaci zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme