McEwanův román, zasazený do Berlína poloviny padesátých let, nabízí svéráznou kombinaci špionážního příběhu a osudové love story, zároveň však krouží kolem řady dalších politických i historických témat. Tvůrci v čele s autorkou divadelní adaptacee Simonou Petrů, se snaží alespoň trochu připomenout všechny. Počínaje žertovně traktovanými rozdíly mezi Angličany a Američany, přes napětí dané stupňující se studenou válkou, otázky související s osobní integritou až po vztah Němců k vlastní minulosti nebo zvěrstva páchaná Rudou armádou na civilistech v okupovaném Německu. A k tomu všem ještě navíc přihodí, když už je řeč o ruské armádě, aktuální motiv připomínající současnou ruskou agresi vůči Ukrajině a Putinovy výhrůžky Evropě.
Nepříliš překvapivým výsledkem je, že inscenace vše výše zmíněné stihne zmínit jen letmo: konstatuje, respektive předvede, co se stalo, nikoli však proč k tomu došlo. Což se týká jak linie milostné, tak špionážní. Herci jsou tím pádem postavení do obtížné situace, kdy se nemají dost dobře oč opřít a pomáhají si tím, že vlastně jen rozehrávají víceméně povšechné typy, v horším případě univerzální typová klišé. Zvolené pojetí má nicméně i výhody, v první řadě docela slušný rytmus a spád: Nevinný je zkrátka kus, ve kterém se moc nemudruje, nenyje a nevysvětluje.
Necelá hodina a půl díky tomu všemu proběhne Na půdě docela svižně a hladce. Představení podá základní zprávu o příběhu zasazenou do moderních kulis, naťukne spoustu témat, v závěru explicitně (leč poněkud neústrojně) podtrhne aktuální hrozbu ze strany putinovského Ruska - a pak už se vše vcelku bezbolestně vytratí do zapomnění.
více informací zde
foto Facebook JčD
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme