Staatstheater Kassel: Die Verwandlung (Proměna)
Povídka Franze Kafky Proměna láká k rozličným interpretacím, inscenace režiséra Stefa Lernouse z německého Kasselu se nese v duchu zombie hororu. Do přízračného prostoru jako první vstupuje postava připomínající deratizátora, která nalezne knihu, z níž začne číst příběh Řehoře Samsy, který se v předloze promění v nestvůrný obří hmyz. Jeho pokoj vypadá jako terárium, samotný Řehoř v podání Lisy Natalie Arnold se ovšem svým vzezřením nijak neliší od zbytku rodiny.
Všichni jsou výrazně nalíčení, jejich pohyby jsou stylizované, mohou připomenout loutky, na mysl přijde i podobnost s Addamsovou rodinou. Nestvůrnost Řehořových příbuzných i návštěvníků domu problematizuje, kdo je v tomto společenství oběť a kdo trýznitel. Inscenace si vystačí s minimem slov, režie se soustředí na budování obludné atmosféry za pomoci temné hudby a groteskního hereckého pojetí.
Problémem je, že se tahle vstupní situace nikam nevyvíjí, karty jsou rozdány a vršení dalších efektně bizarních scén po čase ztratí punc originality. Koncept tak zachraňují herci, kteří svou přepjatou hororovou stylizaci dovádějí k dokonalosti – zvlášť působivé jsou výkony Iris Becher jako mladší sestry Grety s permanentním němým výkřikem na rtech, Marcel Jacqueline Gisdol na chůdách a s krásně úchylnou mimikou a gestikou zaujme v malé roli Prokuristy. Sledovat herce mě za celých 80 minut představení nepřestalo bavit, byť mi jinak režijní konstrukce přišla trochu chatrná.
LUKÁŠ DUBSKÝ
festivalový program zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme