sobota 20. dubna 2024

Mikulka: Žáby (Fourlegs - Dejvické divadlo)

Vyšinutec jako narozeninový dar


Už jsem to porůznu napsal v různých jiných souvislostech, takže nezbývá, než se opakovat: Petr Zelenka umí psát a Ivan Trojan je herec, který se v jeho postavách dokáže zabydlet s naprosto suverénní samozřejmostí. Platí to i pro monodrama Žáby, které Trojan dostal jako dar k blížícím se šedesátinám a které hodlá uvádět jako putovní inscenaci pod hlavičkou vlastní agentury Fourlegs. (Premiéra se nicméně odehrála na domácí půdě Dejvického divadla.)


Trojan předvádí postavu, kterou je možné chápat jako svého druhu tresť umanutých vyšinutců, kterých už si v Zelenkových inscenacích a filmech zahrál několik. Tentokrát se jedná o nadšeného rekvizitáře, který vidí film, divadlo a vlastně celý svět především optikou „předmětů“. Pohybuje se přitom na hraně obdivuhodného, téměř nábožného zápalu pro věc, šílenecké ujetosti a loserovského životního zoufalství. Hovoří s nadšením a zaujetím, zároveň je ale jasné, že se jedná o vypravěče zatraceně nespolehlivého. Škoda, že v závěrečné čtvrtině Zelenka cítil potřebu tuhle nejednoznačnost porušit, přitlačit na pilu a jednoznačně ukázat protagonistovu zoufaleckou tvář - tedy něco, co se beztak dalo tušit už dávno předtím. Následující překvapivý happy-end pak působí spíš jako úlitba potenciálně útlocitnému publiku než jako logické vyústění dějového oblouku, ten celou dobu neodvratně směřoval k hodně hořkému vyústění.


Trojan je v tomto ohledu důslednější než autor (Zelenka nicméně režíroval), všechny zmíněné polohy dokáže propojovat zcela nenásilně a přirozeně až do úplného konce. Ku prospěchu věci se navíc nesnaží vyrábět jednoduchou legraci „nad text“ - jakkoli by k tomu postava vyšinutého, absurdně sebestředného a od reality odtrženého rekvizitáře mohla svádět. I tak se jedná o inscenaci velmi veselou, je to ovšem veselí, při kterém občas trochu zatrne.

V českém prostředí není zažitá anglosaská poloha divadla, které neskrývá komerční ambice, vůči publiku se staví velmi vstřícně, zároveň je ale po textové i herecké stránce provedeno na špičkové úrovni. Přesně tento typ produkce nabízejí Žáby. Pokud bychom je měli považovat za pomyslnou laťku nastavenou pro „ambiciózní zájezdovky“, bude se konkurenci do této výšky skákat hodně obtížně.

více zde
foto Alena Hrbková a Milan Chrdle

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme