Emily (Divadlo NUDE)
Téma ženské emancipace se nabízelo už u páteční Zkrocenky, bulharští divadelníci se mu ale spíše vyhnuli. To u inscenace o radikální anglické sufražetce Emily Davisonové, která bojovala za ženské volební právo a svůj život ukončila na dostizích skokem pod kopyta koní, rozhodně nehrozilo. Bohužel jsem měl u produkce slovenského Divadla NUDE přesně opačný problém, jelikož se tvůrci rozhodli svou kritiku nerovnoprávnosti a patriarchátu doslova vykřičet, aby náhodou nikdo v hledišti nezůstal na pochybách, jak to vlastně myslí. Na někoho to možná zabírá, já se v divadle při podobných pokusech o agitaci dost ošívám, byť by mi sdělovaná myšlenka konvenovala sebevíc.
U Lýdie Ondrušové, která ztvárňuje Emily, jež byla ve své době považována za teroristku, je agresivní rétorika vlastně celkem pochopitelná. Její herecký partner Jakub Jablonský ztvárňuje mužské prototypy pronášející šovinistické bláboly, umí být manipulativní i agresivní, svou „pravdu“ obhajuje citáty z Bible nebo politicky uhlazeným konstatováním, že to tak chodí už stovky let, tak proč zaběhnuté pořádky měnit. Jakákoliv rafinovanost ovšem inscenaci chybí, jen místy probleskne náznak zcizení a humoru. Jdete na ní s tím, že to asi bude ostrá kritika nerovnoprávného postavení žen, a odcházíte s tím, že vám to inscenace potvrdí, aniž by vlastně řekla něco nového.
Ocenit snad lze nezanedbatelný osobní vklad interpretů, ostatně Ondrušová už v závěrečné scéně nemohla skoro mluvit, jak celé představení odehrála ve fortissimu. Zároveň chápu, že na Slovensku má vzhledem k tamnímu politickému vývoji taková inscenace smysl a své místo, čistě po divadelní stránce mě ale tento aktivistický přístup irituje.
LUKÁŠ DUBSKÝ
festivalový program zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme