neděle 10. listopadu 2024

Škorpil: Ej Áj (Divadlo Na zábradlí)

Ej Áj mne, přiznávám, nechalo rozpolceného. Či spíše na mnohých pochybách, protože moje váhání nekopíruje jen dvě nestejně dlouhé části, na které se inscenace láme. Záhy jsem rozeznal v podivné rodinné konstelaci oidipovské motivy a pak se trochu insidersky bavil odkazy textovými i výtvarnými. Zároveň jsem ale trochu pochyboval, jaký má taková aktualizovaná a ultrazjednodušená hra s klasickou předlohou smysl.

Natož pak pro diváka – řekněme – nezúčastněného. Snad zbydou skvěle sehrané podivné situace. A možná to není málo. Do oidipovské variace se postupně prolamovala autorka textu (nepočítáme-li výraznou editaci za také autorský čin), neboli AI reprezentovaná ChatGPT a na jevišti přímo zosobněná. Vše pak má vrcholit dialogem zoufalého Oidipa s umělou inteligencí, u které hledá radu, odpovědi a nakonec snad jen útěchu. Nedostane se mu samozřejmě – a předpokládatelně – ani jednoho. Tato pasáž mi přišla textově (protože jsem vnímal velkou míru promptové manipulace) i inscenačně (protože náhle ubylo obrazivosti i podivnosti) nejslabší. A to i proto, že myšlenkově nejzajímavější pasáž nastala již dříve, když AI až snad i zalitovala, že nemá šanci tragédii pochopit ani prožít, aby se následně přirovnala k osudu, čili mocnosti, jež nejen v antické dramatice patří k těm nejmocnějším. A nejkrutějším. V tradičně spíše naivistickém podání Anežky Kubátové je tato poznámka snad ještě hrozivější.



 
více informací zde
foto KIVA

o inscenacích Jana Mikuláška bude psát do Světa a divadla Markéta Polochová

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme