Ibsenova hra se sice ve Slováckém divadle hraje pod
užívanějším názvem Nora, ale příhodnější by byl onen Domeček pro panenky.
Domeček (resp. elegantní apartmá) – jak to má Marek Cpin rád – poněkud retro,
tentokrát v pastelově modrorůžových „šedesátkách“. Vnější stylizace do
šedesátých let jakžtakž zlegitimizuje emancipační rysy hry a inscenátoři se
můžou víc soustředit na aktuálnější témata iluze a manipulace ve vztazích, lži
a sebelži, co všechno se dá nazývat láskou.
Torvald miluje svou Barbie, a Nora mu ji s chutí
hraje. Jejich vztah je založen ryze eroticky a jde to až tak daleko, že jediná
komunikace, jaké je Nora s muži (ať už jde o Helmera, Ranka nebo
Krogstada) schopna, je sexuální. V závěru tak může velmi silně vyznít i
obyčejný obraz, kdy si Nora s Torvaldem postaví naproti sobě židle, aby se
poprvé pokusili vážně si promluvit.
Scéně dominuje umělý vánoční stromek, umělý stejně jako
rodinná idyla Helmerových. Vedle něj pak spousta velkých dárkových krabic, do
kterých se Nora jako do svého domečku, „bunkru“ schovává při každém náznaku
konfliktu, vždy, kdy je zahnaná do kouta. Útulnost interiéru zároveň ovšem
nepříjemně narušují zdánlivě běžné rekvizity, jako sifonová láhev, jedovaté
tchyniny jazyky nebo perořízek, s potenciálem posloužit jako zbraň.
Plíživé, ale stále přítomné napětí mezi falešnou domácí idylou a nevyhnutelně
se blížící katastrofou je vůbec dominantní v celé Cpinově scénografické i
Františákově režijní koncepci.
Škoda jen, že pánská šatna přehrává tu dámskou minimálně o
třídu. Tereza Novotná v titulní roli, která zprvu rafinovaně využívá
napětí mezi svým přirozeným typem femme fatale a stylizací do poněkud
lehkomyslné naivky, v závěru hraje heroinu poněkud přímočarými prostředky,
na Jitce Joskové jako Paní Lindové je zase vidět, že její talent se uplatňuje
nejlépe ve výrazné stylizaci. Oproti tomu celé panské obsazení, Tomáš Šulaj
(Torvald) s Pavlem Hromádkou (Doktor Rank) pak obzvláště, skvěle lavírují
mezi emoční vypjatostí a lehkým ironickým podehráváním. (Pavel Hromádka pak při
připomenutí si jeho výkonu v Mametově Oleanně z téže sezóny suverénně
dokazuje, že by stejně jako v případě Tomáše Šulaje stálo za to stavět na
něm repertoár.)
V těch nejlepších Františákových inscenacích se vzácně
uplatní jeho smysl pro metaforu, ornament, obraznou zkratku, aniž by mu byla
obětována nejednoznačnost situací a vrstevnatost charakterů. Hradišťská Nora je
toho dobrým příkladem.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme