„Všichni tančí ruty šuty, to je to, co mám rád“
Když jsem tu před Vánoci psal o povedené Kačenově inscenaci U-Dick, pokoušel jsem se horko těžko dobrat k tomu, o čem že vlastně pojednávala. Dodatečně jsem si přečetl knihu, ze které inscenátoři vycházeli, a nestačil jsem se divit: bylo to téměř montypythonovsky „o něčem úplně jiném“. Nepodařilo se mi správně dešifrovat dokonce ani to, jak se jmenoval hlavní hrdina. Moc provinile se ale necítím, odvozovat z Kačenových inscenací konzistentní příběh (nebo usuzovat, o čem pojednává předloha) je boj takřka marný. Jedním dechem si totiž troufám tvrdit, že o to zas tak úplně nejde. Podstatnější je divácké dobrodružství, zážitek z vykloubeného, absurdního a navzdory spoustě odkazů vždy jaksi do sebe zavinutého světa, řídícího se pravidly, která jsou bez předběžné přípravy takřka nerozpoznatelná. Groteska se ve spoustě odboček prolíná s cynismem a infantilními legráckami, zároveň ale nechybí obtížně definovatelný temný podtón, který nepřestává připomínat, že to zas tak úplně nezávazná legrace není.V inscenaci Vstávej svět hoří musíme ho jít pochcat tohle všechno platí ještě víc než v U-Dick (jako inspirace je uveden Cormack McCarthy, konkrétně to asi bude román Hranice, v zájmu zachování divadelního dobrodružství jsem se nesnažil pátrat dále). Celé se to tváří jako poněkud nablblá legrace, hodně se hraje country, nechybí širáky a dokonce ani písně od bratří Nedvědů, herci vesměs silně podehrávají a také setrvale ironizují a komentují vše, co právě provádějí. Nesmyslně působící bratrské putování s vlčicí do Mexika propletené setkáváním s medvědem může odmeandrovat až k Prodané nevěstě, zazní však třeba i Kleistova úvaha o loutkovém divadle (s dodatkem "Nepřipadá vám, že je to všechno jen loutkové divadlo?") , té ovšem tvoří velmi důstojné pozadí urputná soulož dvojice dalších postav. Na zadní stěně k tomu všemu běží záběry z westernů a posléze i svépomocně natočený film, ve kterém divadelní herci představují mimo jiné cirkusového koně, obrovskou kost a kaktus - stejně jako na jevišti. A dokážou z toho velmi nečekaně vykřesat finále, při kterém po hodině nevázaně absurdní zábavy docela zatrne. Aniž by bylo úplně srozumitelné, proč vlastně - vždyť si jen civilně svléknou kostýmy a odjedou v otlučené Škodovce kamsi pryč.
Začínám si už pomalu připadat jako dobrovolný píárista, ale čert to vem, zopakuji to znova: proměnlivá parta kolem Jana Kačeny provozuje - bohužel poněkud vskrytu - divadlo, které patří k tomu nejsvébytnějšímu a nejdráždivějšímu, co lze v českých krajích vidět. Pokud netrváte na tom, že je potřeba všemu rozumět, snašíte dryáčnický cynismus a nevadí vám občasné kiksy téměř amatérského ražení, nenechte si je ujít.
Článek o inscenacích Jana Kačeny vyjde v SADu
Více informací o inscenaci zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme