Jubilejní dvacátý OST-RA-VAR vypukne již tuto středu. V pěti dnech svou tvorbu představí tři tradičně pořadatelská divadla, Národní divadlo moravskoslezské, Komorní scéna Aréna a Divadlo Petra Bezruče, a vedle nich i menší scény: Stará aréna, Kulturní centrum Cooltour, Absintový klub Les a po tříleté pauze také Divadlo loutek. O ostravarovém dění si budete moci číst na blogu Nadivadla, kam budu pravidelně přispívat.
|
NDM: Mučedník, foto Radovan Šťastný |
Některé inscenace mělo pražské publikum možnost zhlédnout už v průběhu listopadu v rámci festivalu Ostrava v Praze (na Nadivadle se psalo a polemizovalo o
Něco za něco Komorní scény Aréna a
Richardu III. či
Spalovači mrtvol Divadla Petra Bezruče). Posledně jmenovaný titul ovšem vzbudil velký zájem médií už počátkem listopadu, kdy jej na domácí scéně navštívila první dáma. Reprízu natáčela shodou okolností Česká televize a na budově divadla visela tibetská vlajka, což si Miloš Zeman vyložil jako provokaci (divadlo to v
oficiálním vyjádření ze 4. listopadu popřelo).
|
Aréna: Top Dogs, foto Aréna |
V
programu festivalu lze vedle klasických titulů s potěšením vysledovat snahu o uvádění současné nebo relativně nedávné dramatiky. Aréna nabídne tragikomedii švýcarského dramatika Urse Widmera
Top Dogs o nezaměstnanosti postihující vysoký management, k jejíž režii si divadlo už potřetí přizvalo polského režiséra Grzegorze Kempinského. Bezruči představí komediální gangsterku současného francouzského dramatika alžírského původu Mohameda Rouabhiho
Fligny, koks a fachmani v režii Eduarda Kudláče. NDM uvede v komorním prostoru Zkušebny Divadla Antonína Dvořáka Klimszovu inscenaci Mayenburgova
Mučedníka, jenž zpracovává aktuální téma náboženského fanatismu. Na velké scéně téhož divadla pak současné hry doplní divadelní adaptace slovenského deníkového románu o normalizační konformitě
Deník mého otce aneb Příběh opravdového člověka autorů Pavla Vilikovského a Mira Dacha, již v Divadle Antonína Dvořáka nazkoušel slovenský režisér Pavel Brutovský, který v posledních letech pravidelně hostuje i v Česku (nejúspěšnější byla
Maryša v HaDivadle, v Praze je ve Švandově divadle k vidění
Misantrop).
|
DPB: Fligny, koks a fachmani, foto Lukáš Horký |
Z nabídky off programu se osobně nejvíce těším na příležitost prozkoumat tajemství Absintového klubu Les, soukromého podniku herce Přemysla Bureše, kam je běžně umožněn přístup pouze tomu, kdo zná heslo. V pátek večer se zde herci různých ostravských divadel promění v postavy commedie dell’arte a zahrají představení podle hry Tomáše Vůjtka Arlecchino Magnifico aneb Šťastná Isabella. Stejně jako každý rok pak budou divadelní kritici, tvůrci a studenti diskutovat o festivalových představeních na dvou rozborových a jednom tematickém semináři (ten se namísto konkrétních představení orientuje na nějaký obecný fenomén - letošní téma zatím známo není), z nichž každý hostí jedno ze tří pořádajících divadel.
KATEŘINA KYKALOVÁ
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme