Aréna: Budovatelé říše
Stará aréna: Haprdáns
Absintový klub Les: Arlecchino Magnifico aneb Šťastná Isabella
foto: Aréna |
Potěšilo mě i druhé páteční představení, tentokrát offprogramové, Haprdáns ve Staré aréně. V centru inscenace Vyskočilova textu stojí Tomáš Jirman, jenž společně s Annou Cónovou a Zuzanou Kantorovou odehraje nejprve zkrácenou verzi Hamletova příběhu s kuchyňským náčiním, vzápětí ji odmítnou jako zastaralou a snaží se najít „současné“ řešení Hamletova problému. Vzpomněla jsem si přitom na představení Úkladů a lásky u Bezručů, u něhož jsem přemýšlela, zda je dnes vůbec možné Schillerovu hru inscenovat. Jednání Luisy, u Schillera motivované měšťanskou morálkou a ctí, mi přijde zkrátka neuvěřitelné, a tím, že se svým miláčkem nejedná na rovinu, vyznívá Luisa najednou pyšně. Shakespearovy hry jsou v tomto ohledu otevřenější – podle Vyskočila je to tím, že jsou na mnoha místech nedořečené. I tak měl ovšem Vyskočil potřebu převyprávět příběh zcela po svém.
foto: David Szeliga |
Vyskočil vypráví slavný příběh zcela po svém. Tragédie se rázem mění v komedii: starý král zemře nenásilnou smrtí, Polonius svou smrt jako dobrý herec pouze předstírá a Hamlet odplouvá do Anglie, aby se tam vyléčil ze svých depresí a posléze se oženil s milovanou Ofélií. Správný občan má být zkrátka šťastný a umět hodit své problémy za hlavu. A jestli v tom všem byla přeci jen nějaká mocenská intrika, zamete ji královská rodina pod koberec tím, že si publikum (jež Hamlet předtím zmanipuloval ve svou klaku) jednoduše koupí. Za znění skrz naskrz pozitivní písně Pharrella Williamse Happy se tak divákům rozdávají zeleninovo-ovocné koktejly, zaručeně bio, připravené přímo na scéně. Nechají se diváci takovým úplatkem ukonejšit nebo se zamyslí nad několika aktuálními politickými narážkami (fortinbrasismus, Mluvčáček aj.) a vezmou si ponaučení z Jirmanových (dříve) pronesených slov, že když se člověk o něčem dozví, nesmí dál jen nečinně přihlížet? Já si každopádně odnáším jiný velkolepý poznatek, totiž že na mrkev se dá hrát jako na flétnu – přestože jsem si o přestávce nevyřezala vlastní píšťalku jako většina diváků.
Na závěr ještě zmínka o představení Arlecchino Magnifico aneb Šťastná Isabella, jež se odehrálo v pozdních večerních hodinách ve sklepě Absintového klubu Les. Hrubozrnnou commedii dell'arte plnou sprosťáren, prdění i výkalů akusticky doplňoval jukebox z přilehlé hospody nebo náhodné (ale reálné) zvuky splašků z trubek, které sklepním prostorem procházejí. Svou vlastní hru nazkoušel s mladými herci všech tří zavedených ostravských divadel Tomáš Vůjtek a budou s ní putovat po českých hradech. I v podzemí Lesa ovšem byla zážitkem. Můj bratr by asi jednoduše řekl: „To byla dobrá blbost.“ A měl by pravdu v obou ohledech, tyto dva atributy se rozhodně nevylučují.
KATEŘINA KYKALOVÁ
festivalové stránky zde
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme