Když
jsem si objednával vstupenku na inscenaci Matúše Bachynce Kabaret normalizácia alebo
Modlitba pre Martu, měl jsem
celkem představu, co mne asi tak čeká. Jak snadno jednoho ten Štědroň zmate.
Nic podobného jeho „kabaretům“ se nakonec samozřejmě nekonalo. Inscenace
mechanicky a chronologicky projde kariéru Marty Kubišové od jejích počátků po
vystoupení na melantrišském balkóně v listopadu 1989 (tato událost zároveň
inscenaci rámuje). Informačně nepřináší nic nového a zařazené písně (v – pravda
– velmi dobrém podání představitelky titulní role Moniky Potokárové) slouží k těm
nejprimitivnějším ilustracím zlomových okamžiků –Lampa vs. podvržené fotografie a konec Golden Kids s následující
Magdalénou atp.
Potokárové kolegové
Silvia Holečková a Daniel Žulčák (také pěvecky velmi slušně vybavení) se navíc
nebojí jít občas za hranici přijatelné karikatury. Zejména tehdy, představují-li reprezentanty komunistické moci. Jsou to v jejich podání
obludné a směšné kreatury. Což je princip obvyklý a zároveň nebezpečný.
Komunismus je tu zesměšňován skrze osoby, nikoli princip. Jde o tradiční
vyviňování se – to ONI a doba, my jsme jen oběti. Nejděsivěji přitom v inscenaci
působí dokumentární záběry z antichartovních shromáždění v Národním divadle i
Divadle hudby. Slova o tom, že je potřeba zanechat malicherností, neštvat se
jeden proti druhému a soustředit se na společné výdobytky a klid na práci pro
obecné blaho jsou často slyšet i dnes.
O Havelkových Elitách zde již psal Martin Švejda a musím říct, že s jeho
názorem souzním. Jen mne, jak už jsem byl takový rozdrážděný z „Marty“, trochu rozčilovala
postava ruského poradce/generála Gruška, která nejprve doprovází harmonikovým
motivem Je na západ… podpisy vázacích
aktů a na úplný konec – a to mne právě zamrzelo – diriguje z předscény sbor
etablovaných polistopadových elit. I ty, Havelko? My nic, to oni? Tentokrát
tedy „Sověti“? Dokonce snad „poradci“? V zásadě jde ale opravdu jen o
drobnou skvrnku ve velmi dobré – herecky, režijně i scenáristicky – inscenaci.
Generační výpověď je past. Když se o ni někdo na divadle pokusí, jako by měl
automaticky (přinejmenším) půl hotovo. Kdy by se odvážil něco namítat, když nám
Generace X/Y/Z hraje o svých myšlenkách, trápeních, ideálech a hledání místa ve
světě. A když se to ještě okoření poněkud kryptickými odkazy k uprchlíkům a
teroru jakožto kontrapunktu? No, kdo by měl tu odvahu? Třeba ten, kdo by od inscenaci
HRANICE_92 autorky Alžbety Vrzguly a
sdružení Uhol_92 čekal trochu toho divadla, alespoň jeden dva divadelní nápady.
Třeba i nějakou tu metaforku, obraz, možná situaci…
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme