Kde jsme včera skončili, tam jsme dnes i začali. Opět
svěřovacím představením, tentokrát ovšem v podstatně rafinovanějším podání
- Hrou
na budúcnosť_SF (Subjective Future) Petry Fornayové. Ta umístila sebe samu,
výtvarnici Natálii Okolicsányiovou, režiséra Jána Šimka a dokumentaristu Adama
Haduljaka – všechno představitele jedné výrazné generace – do jakéhosi
fiktivního domu důchodců (či snad nápravného zařízení) budoucnosti, kde je (sebeironicky
i vážně) nechává vzpomínat na reálnou i vymyšlenou minulost hrdinného boje
proti neoliberalismu i sdělovat celkem prozaické postřehy o životě. To vše je
zabalené v lákavém a fungujícím kabátku kombinujícím videomapping
s virtuální realitou. Nechybí vtip i trocha té lidské upřímnosti, jen
jaksi vše vede do prázdna a obecnosti. Koncept a forma jsou zajímavé, jen
jejich naplnění už není tak stoprocentní.
Přiznávám rovnou, že nepatřím k fanouškům režijního dua SKUTR, ale – jak říkají Angličané – jsem schopen „dát kredit, kde je třeba“ (třeba naposled u plzeňského Vojcka). To však rozhodně nemůže být případ jejich adaptace Lásek jedné plavovlásky v Astorce.
Přitom zde nic „skutrovského“ nechybí
– trocha toho poetična, hodně stylizace i crazy humor. Má to celé být hodně pro
zasmání i pro smutek. Asi že tak jako u Formana. Jenže tam oboje vychází odněkud…
no nikdo asi pořádně neví odkud. To v Astorce je hodně jasné, co má být
směšné, co trapné a co posmutnělé. SKUTRům je tu vidět do kuchyně až hanba a
v každém okamžiku je nepříjemně zjevné, co má divák cítit. A k tomu
herci, kteří snad kdysi okolo premiéry naplňovali nějaké zadání, ale teď jsou
doma, ve svém a před svými – a tak si to „dávají“. Pro každý smích si jdou
s gustem a bez ohledu na cokoli. Orgie okatosti.Přiznávám rovnou, že nepatřím k fanouškům režijního dua SKUTR, ale – jak říkají Angličané – jsem schopen „dát kredit, kde je třeba“ (třeba naposled u plzeňského Vojcka). To však rozhodně nemůže být případ jejich adaptace Lásek jedné plavovlásky v Astorce.
Tomáš Procházka a jeho Oidipus Rex (Mommie Dearest). Anotace hovoří vznešeně o „znepokojujících úvahách mladých tvůrců o dnešku, zapomínání a naší slepotě vůči morálním přečinům jiných i našim vlastním“. Na jevišti (hraje se v bývalé tělocvičně v prostoru Nová Cvernovka) je obligátní alternativní bordel se spoustou odpadků, igelitů, plechovek a kdoví čeho a v tom se pohybuje - teda spíše porůznu svíjí, plazí, válí a běhá – skupina herců, kteří dokonce čas od času i něco recitují. Tuším, že někdy jsou to repliky z Oidipa, někdy odjinud. Valný smysl to ovšem na první poslech nedává, zvlášť když se z doprovodného zvuku ozývají tu vzpomínky na doktora Mengeleho, tu zas doktorka Horáková a kdo ví co ještě v jazycích, jimiž nevládnu. Hledím na to zmaten, smyslu nenacházím… Což je sice po té skutrovské vůčihlednosti celkem osvěžující, ale nakonec zůstává podobný pocit prázdnoty.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme