Začátek dobrý…
Letošní PDFNJ by se dal s trochou nadsázky označit za festival skvělých začátků a o poznání méně skvělých konců. Hamburská Odysea mě postupně otrávila nekonečným řetězem povrchního vtipkování (i když to někteří kolegové oceňovali jako konceptuální záležitost), opatrné ohledávání obou protagonistů v první půlhodině však bylo výborné. Groteskně surreálná první půlka Nekončeného žertu byla okouzlující, když se ale po přestávce z nepřehledné spleti depresivních příběhů vyloupl jeden hlavní hrdina, představení citelně ztratilo půvab. Nejdéle vydržel úvodní švih berlínskému Richardovi III., bohužel však i v tomto případě působila poslední třetina trochu malátně. Přinejmenším ve srovnání s tím, jak skvělá podívaná to byla předtím.
Hvězdný režisér Thomas Ostermeier svěřil titulní roli Larsovi Eidingerovi, jenž oslnil již v jeho Hamletovi (předloni byl k vidění i v Praze, psali jsme o něm třeba tady a diskutovali tady). Na rozdíl od divokého zacházení s dánským princem však byl tentokrát Ostermeier ve vztahu ke klasické předloze mnohem uměřenější. Nepřehlednou řežbu o anglický trůn zjednodušil, jak to jen šlo – a důrazně přitom vyzdvihl dva aspekty (které však tahle hra nepochybně obsahuje). Za prvé, že to není boj „zlého“ Richarda s „hodnými“ konkurenty, ale nemilosrdná bitka, ve které mají krvavé ruce všichni. A za druhé, že Richard je bytostný histrión, který si své padoušství užívá a dokáže se velkolepými řečnickými tirádami vemluvit nejen hrdinům hry, ale dokonce i publiku.
Takto vystavěný oblouk vyvrcholí zhruba ve dvou třetinách inscenace záměrně pokleslou šaškárnou, během které se Richard nechá „přemlouvat“, aby přijal anglickou korunu. Pak se ale charakter dění změní, novopečený král začne po pověstném schodišti osudu sestupovat dolů, ztrácí svůj dosavadní darebácký šmrnc – a ukazuje se, že režisér nedokázal tuto ztrátu plnohodnotně nahradit. Představení se tak, stále velmi solidně, ale zdaleka ne tak strhujícím způsobem jako předtím, dohraje až do hořkého konce. Ten je docela příznačně podtržen srozumitelnou, ale skoro zbytečně efektní tečkou: králova mrtvola je vytažena za jednu nohu vzhůru, a to na stejném závěsu, který drží mikrofon, skrze který Richard oslovoval své publikum.
Více informací zde
Foto Arno Declair
O celém letošním ročníku PDFNJ budu mluvit v Mozaice ČRO Vltava (v pondělí 3.12. ráno od osmi) a psát do Světa a divadla 1/2019
O celém letošním ročníku PDFNJ budu mluvit v Mozaice ČRO Vltava (v pondělí 3.12. ráno od osmi) a psát do Světa a divadla 1/2019
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme