Pardubické divadlo hostí již po devatenácté Grand Festival smíchu, soutěžní přehlídku nejlepších komedií, které v českých repertoárových divadlech vznikly zhruba za poslední rok. Dramaturgyně festivalu Jana Uherová každoročně vybírá z přibližně 50 zhlédnutých inscenací nejlepší sedmičku.
Poměrně konzervativní pardubické publikum mělo hned na úvod festivalu možnost vidět dvě inscenace, které se pohybují na okraji komediálního žánru.
Poměrně konzervativní pardubické publikum mělo hned na úvod festivalu možnost vidět dvě inscenace, které se pohybují na okraji komediálního žánru.
První soutěžní komedii přivezlo Činoherní studio Ústí nad Labem. Děkujeme, že zde kouříte je dramatizací novely Christophera Huckleyho, která sice vznikla už v devadesátých letech, ale na aktuálnosti jí to neubírá.
Omezení spojená s tabákem rámují Buckleyho dílo, které má
ale vyšší ambice a řeší obecnější problém lidské svobody, která je pod různými
záminkami stále více oklešťována. Inscenace ukazuje morální flexibilitu a honbu
za zisky na straně tabákových koncernů, ale i pokrytectví a diktátorské
tendence u lidí snažících se chránit lidstvo před sebou samým. Režisér Jiří
Antonín Trnka a autorka dramatizace Dagmar Haladová se v inscenaci
přiklání víc na stranu tabáku. Divák sice dostává argumenty,
aby se sám mohl rozhodnout, čí „pravda“ je ta správná, ale už pojetím
hlavních rolích je zřejmé, že šance tu nejsou fifty fifty.
Mluvčího tabákového průmyslu Nicholase Naylora hraje Jan Plouhar jako cílevědomého člověka, který je ochotný jít přes mrtvoly, zároveň je to však docela sympaťák. Jeho hlavním protivníkem je Kryštof Rímský jako senátor Finistirre, který je v inscenaci pojat jako slizký politik, jehož metody jsou snad ještě špinavější než u výrobců cigaret. Těžko s někým takovým sympatizovat. Rozdělení rolí tak místy tlačí inscenaci k lehké tezovitosti, kterou ale naštěstí zastiňuje zřetelný nadhled. Trnka sází na ironii, nekorektní a mnohdy celkem drsný humor. Do ústecké inscenace se mu podařilo dostat spoustu chytrých gagů a narážek.
Mluvčího tabákového průmyslu Nicholase Naylora hraje Jan Plouhar jako cílevědomého člověka, který je ochotný jít přes mrtvoly, zároveň je to však docela sympaťák. Jeho hlavním protivníkem je Kryštof Rímský jako senátor Finistirre, který je v inscenaci pojat jako slizký politik, jehož metody jsou snad ještě špinavější než u výrobců cigaret. Těžko s někým takovým sympatizovat. Rozdělení rolí tak místy tlačí inscenaci k lehké tezovitosti, kterou ale naštěstí zastiňuje zřetelný nadhled. Trnka sází na ironii, nekorektní a mnohdy celkem drsný humor. Do ústecké inscenace se mu podařilo dostat spoustu chytrých gagů a narážek.
Jediným pražským souborem, který se účastní letošního
ročníku festivalu, je Divadlo pod Palmovkou s inscenací Sedmé
nebe. Hra britské dramatičky Caryl Churchill je rozdělena na dvě velmi
odlišné poloviny. První zobrazuje život britského koloniálního úředníka
v Africe za viktoriánské éry. Tvrdě patriarchální řád a přísná morálka
jsou ve střetu s přirozenými lidskými (nejen sexuálními) tužbami, na povrch
vyplouvá pokrytectví spojené s pravidly, jež omezují svobodu jednotlivců. Neveselá
témata jako rasismus, šovinismus či homofobie podává režisér Eduard Kudláč
v balení klasické konverzační komedie. I díky bezchybným hereckým výkonům
(za zmínku stojí hlavně Milan Mikulčík v roli diktátorského Clivea a
Kamila Trnková jako mladý Edward řešící svou sexuální orientaci) vzbuzuje první
část naděje, která ta druhá nedokáže naplnit.
Děj se přesouvá do současnosti (respektive do 70. let minulého století, kdy byla hra napsána), do doby, kdy sešněrovanost pravidly zmizela, volnost ve vztazích ale automaticky neznamená partnerské štěstí. K drobnému posunu dochází v žánru, herci pojali své role civilněji, inscenace inklinuje ke vztahové tragikomedii. Na scénu se vrací některé postavy z první poloviny, ale komunikace mezi oběma částmi je mizivá, tematická provázanost není příliš zřetelná. Také tempo druhé poloviny je o poznání volnější a třeba scéna duchařské seance působí vyloženě nadbytečně.
Je ale dobře, že se Churchillové sociálně-kritická hra s náznaky absurdního humoru na festivalu objevila. Patří k těm kusům, které ukazují pestrost komediálního žánru.
LUKÁŠ DUBSKÝ
Je ale dobře, že se Churchillové sociálně-kritická hra s náznaky absurdního humoru na festivalu objevila. Patří k těm kusům, které ukazují pestrost komediálního žánru.
LUKÁŠ DUBSKÝ
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme