neděle 24. března 2019

Švejda: Zdání klame (Studio Hrdinů)

Horákovo a Pěchoučkovo nastudování hry Thomase Bernharda (založené na notně úpraveném textu) je rozlomeno do dvou částí. Ta prvá je monologem hlavní postavy Karla - bývalého artisty, ale především sebestředného, intelektuálně povýšeneckého machistického muže, který nemůže pochopit, že jeho manželka, pro níž "tolik udělal", odkázala svůj majetek - venkovský domek - nikoli jemu, ale jeho bratrovi.
.


Režiséři postavu a její svět dostatečně charakterizují už dvěma scénografickými znaky: Karlovi dávají šlechtický - rozuměj panovnický - vzhled (typická paruka a oblečení) a situují ho před velkou železnou konstrukci, která představuje skelet šapitó. Ivan Lupták hraje monolog, tedy celkem obligátně portrétuje postavu, a víc se prakticky neděje.
Druhá část má zcela jiný ráz. Poté, co Karel zůstane na konci prvé části jako nějaká raněná, naříkající šelma uvnitř konstrukce, se na skelet seshora snese (novocirkusová herečka) Eliška Brtnická a začne po něm - za doprovodu mysteriózní, psychedelické hudby a ruchů - lézt a různě se kolem něj obtáčet jako nějaký pavouk. Stává se jakousi personifikací a vyvřením Karlova "vnitřního já". Nemá smysl snažit se tenhle obraz nějak exaktně pojmenovat: režijním záměrem tu jistě je "nasvítit" postavu - po srozumitelné prvé části - jinak, silným scénickým obrazem, a vytvořit pro diváka spíš jen jakési "pole možných interpretací". Problém zvoleného řešení (které je v závěru doprovázeno promluvou druhé postavy Bernhardova textu, Karlova bratra Roberta, jehož tu taktéž představuje Lupták) je však v tom, že uvedený scénický obraz působí málo výmluvně, "hází" málo významů - pořád tu jaksi primárně vnímáme, že Brtnická a posléze i Lupták lezou po konstrukci a zaujímají různé pozice. Ve výsledku to pak znamená, že portrét hlavní postavy - byť se o to Horák s Pěchoučkem snaží sebevíc - se tu oproti prvé části nijak výrazněji - existenciálně - neprohlubuje. Zůstává prakticky týž.

Premiéra 24. března 2019. Více informací o inscenaci zde.
Recenze vyšla 3. 4 v Lidových novinách (k přečtení zde).     

Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme