Miloslav König si pro svou první režii ve funkci šéfa divadla Masopust (původní premiéra měla být téměř přesně před rokem!) vybral hru Alberta Camuse Nedorozumění. Jde na první pohled o přitažlivou, existencialistickou volbu. Druhý pohled je už ale rezervovanější: text je psán à la these a na chytlavou morbidní historku o matčině a dceřině vraždě domů se po mnoha letech navrátivšího nepoznaného syna, resp. bratra autor okatě navěšuje hlubší (existenciální) významy o odcizení apod.... ta hra zkrátka nežije, slouží jen k demonstraci určitých sdělení.
König její tezovitost maskuje úkrokem stranou k žánrové inscenaci: dělá z ní téměř komiksový horor. Vede herce k stylizovanému, jakoby zpomalenému projevu, postavy s patologickými rysy (zvláště matka s dcerou) jako by v sobě neustále potlačovaly emoce, které pak vyrážejí ven v nekontrolovaných, směšných podobách (co je zajímavé: König vede herce přesně k takovému projevu, jakým - jindy - hraje on sám!); zvolenou žánrovost podporuje i adekvátní potemnělé svícení a skřípavá hudba Ivana Achera... Což o to, jistou dobu to působí zábavně, ale je to jednak monotónní, a jednak: poté, co matka s dcerou dotyčného zavraždí, se druhý, hlavní plán hry začne vehementně drát do popředí, dění působí průhledně, jednoznačně, nezajímavě - a člověk už si jenom přeje, aby to co nejdřív skončilo.
foto Lucie Urban
Premiéra 19. září 2021. Více informací o inscenaci zde.
foto Lucie Urban
Premiéra 19. září 2021. Více informací o inscenaci zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme