Shakespeare v reality show
Vždycky jsem měl problémy s hrami (respektive inscenacemi), které se vyčerpaly tím, že více či méně přímočaře ilustrovaly nějakou tezi. Znovu se mi to potvrdilo na představení Romea&Julie2022, a to dokonce i navzdory tomu, že v tomto případě je ona teze poněkud mlhavá. Hraje se na žhavě aktuální (skeptik by řekl módní) téma on-line existence, která se stává důležitější než reálný život. Respektive o budování virtuálního obrazu sebe sama, který se snažíme podle svého ohýbat či přibarvovat, ale může se taky velmi snadno přihodit, že se virtuálně i reálně staneme bezmocnou hračkou v rukách zištných a ziskuchtivých manipulátorů.
Rumunský autor a režisér (v jedné osobě) Alin Neguțoiu servíruje poněkud nepřehlednou a navíc i rozvleklou historku o dvojici lúzrů, kteří se nechali zlanařit do jakési modernizované varianty reality show, užili si svých pár minut slávy, pak se jim to přestalo líbit, jenže už bylo pozdě, protože ztratili sebe sama. Na úrovni teze tomu lze rozumět, jenže málo platné, na nic pronikavě objevného nedojde, ve své nekonkrétnosti to všechno vyznívá poněkud samozřejmě, ne-li dokonce banálně (kolikrát jsme jen už něco takového slyšeli a četli).
Nic moc pak nezachrání ani to, že si Neguțoiu jakožto autor pomáhá četnými odkazy na Romea a Julii i popkulturními citacemi a jakožto režisér nezvyklým způsobem pracuje s prostorem, přičemž hojně využívá nejrůznější technická kouzla, od efekty proměněných hlasů účinkujících přes psychedelické online projekce až po kýčovitou Disneyho Sněhurku. Výsledkem není inscenace, která by byla pobuřujícím způsobem špatná nebo hloupá nebo provokativní, spíš je navzdory efektnímu balení tak trochu nijaká.
více informací zde
o inscenaci budu mluvit v Mozaice ČRO Vltava ve čtvrtek 21.4. po třetí hodině
foto: www Divadla pod Palmovkou
Žádné komentáře:
Okomentovat
Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme