neděle 18. září 2022

Škorpil: Festival Divadlo 17.9.2022 (Zápas o generála, Chazarský slovník, Shaxpearova myčka na ulici Kertész)

Téma paměti a vzpomínání, které se pomalu začíná rýsovat jako stěžejní motiv letošního festivalu, se v sobotu znovu objevilo v Zápase o generála Tomáše Vůjtka i Chazarském slovníku Jana Mikuláška a Kateřiny Menclerové. Spíš drogovou haluzí než čímkoli jiným byla Shaxpearova myčka na ulici Kertész Viktora Bodóa.

V případě Vůjtkova zpracování života nechvalně proslulého „semínkového generála“ Jana Šejny se rád vrátím k předminule použité seriálové metafoře: i tentokrát jde o výpravu do „jistých vod“, lze vlastně velmi dobře předem odhadnout jak podobu scénáře (dva spíše monologičtí vypravěči a glosující dámský sbor; ironické využití refrénů i motivických variací), tak spolehlivý výkon Marka Cisovského, kterému vůjtkovské texty vyloženě svědčí. Škoda snad jen poněkud expresivnějšího výkonu Vlastimila Burdy. Jako další díl ze série dramatizovaných životopisných dokumentů Zápas o generála nezklame, ale zároveň o moc více než životopisnou skicu nepřinese.
Jan Mikulášek s Kateřinou Menclerovou Pavićův postmoderní román na mnoha místech rozvádějí či variují a protahují jeho aktuálnost daleko za původní rok vydání. Na jevišti pak lze sledovat – řekněme – tradiční mikuláškovskou mozaiku, krátkých bezeslovných výstupů, monologů i scének. Nejprve působí absurdně, či nahodile, postupně se však koncentrují k několika ústředním linkám a motivům. Osobně se mi zdálo, že Mikuláškův režijní styl jako by zde byl o kus poetičtější (a tudíž i poutavější), než v jeho inscenacích v divadle Na zábradlí, kde (na mne) už občas působí jaksi mechanicky a trochu vyčerpaně.


Romeo a Julie jako drama střetu dvou gangů soustředěných okolo jedné budapešťské myčky, spousta drog, vulgarit, nahoty a neodolatelně černého humoru. Neuvěřitelně odvázaná inscenace Viktora Bodóa podle textu Petra Závady, ale dokáže nabídnout i usebranější momenty a hořkou pointu, neboť lze (úmyslně) lehce nepřehledný konec možné přečíst i tak, že nebýt nešťastné nehody, Julie by se radši poslušně provdala za exponenta FIDESZu Parise. Jinak by totiž na tatíčka také klidně mohla přijít kontrola z finančáku…


Žádné komentáře:

Okomentovat

Jsme rádi, když diskutujete, ale prosíme, podepisujte se celým jménem.
Anonymní i nedostatečně podepsané příspěvky budou vymazány.
Vulgarity, urážky a off-topic komentáře se zapovídají.
Děkjueme